Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



torsdag 31 december 2009

Julminnen i Vinterskrud



öppet julbrev till Calin

Julhälsa (till Calin)

~*~

Finns tusen saker jag tänkt på i min ensamhet efter jag sände iväg ditt paket; har sett släktforskarprogram (samma serie som Claes Malmberg var med i) och tänkt på 1800-tal och folk förr
som jag kanske ska fortsätta med när jag orkar

Idag tänkte jag så här:

Willie Garvin blir nervös när nåt håller på att gå snett
men fokuserar till fullo när det väl gått åt pipan
Modesty gör det direkt
men gråter sedan ut när det är över


häromdan så här:

med skägget i trim behövs ingen skäggtrimning

varenda gång jag ser ett månsilvrigt strå i mitt helskägg så tänker jag på dig
vilket är en motsägelse i sig
för mina mer rödcendre är mer lik dig
Lejoninna

mina svarta är från min far
och mina rågblonda är från mor
således har jag sedan jag var tjugofem haft som en kortlek i min orakade haka
4 färger
för ingen är blott en färg, är det inte vackert, så säg



har fått S:s SMS hälsningar och skickat via henne och förstått du inte haft ork med dator eller kunnat, har även fått två mail av lilsis som hälsade på dig

älskar dig nu och i all framtid
men min sida orkar jag inte med just nu
vi får fira en stilla jul precis som midsommar
efter en vecka är bara att du mailar en stor gåva

jag är fåordig men är med dig, jag vet många skriver av sig nervositeten eller sin desperation
men för mig står allt stilla tills vidare
eftersom texter inte är viktigare än hälsan

din och min

Bockfotade kom av sig men det blir när det blir
Hälsa är viktigare
Julbocken kan komma i januari med de kapitlen

hoppas på lugna helger

God Jul & Gott Nytt År

Nu och i all framtid

Be well,
LPatrikWJ


LPWJ 23/12/09

***

I. Julhälsa (till Calin)
II. Aforism: Decennium
III. Überpoem
IV. Aforism: Nyårshälsa
V. Julminnen i Vinterskrud
VI. Aforism: Nyårsmeny

***




Aforism: Decennium

~*~

Jag har för mycket tid att tänka för mycket
det finns för lite tid att känna för lite

LPWJ 28/12/09

***



till Friedrich Nietzsche och hans verk Also sprach Zarathustra; Alexander Bard och alla världens zoroaster Richard Strauss verk i 2001 Bilden: Z, ljuset och lagen

Überpoem

~¤~

ord


förhöjer


värdet

av
meningen

i det liv

som ej

nedvärderas

av det sagda

i den lästa

texten

för den riktiga

existensen

är

essensen

LPWJ 30/12/09

***



Bilden: Norman Rockwells kända Stockbridge Mainstreet at Christmas (Home for Christmas) målning 1967


Aforism: Nyårshälsa

***

julen är både tragik och skönhet, ett slags nollställning inför nyåret har jag alltid tyckt
en julbonus från livet självt, där man ser det som är realitet och det som är framtid

LPWJ 30/12/09

***



det är så lätt att vara lat och enbart skriva aforismer

därför är denna aforism ...en juldikt till Calin




Julminnen i Vinterskrud

~¤~

vinterskrud


musiken som hörs vid dukat bord vid ljus
är densamma som höres över nejden i vinterskrud
med ro inombords
maten som där förtäres smakar kanske mer men tacksamheten är större för luffaren på jordelivsfärden

julminnen av

tjära och bensin
frisk luft och aborre, med mer tur, gädda eller ål på en grill

~*~

julminnen

kärlek och tro finns i goda tider
det som är som man alltid hoppas
men finns också i sämre tider
en kraft kär, som aldrig kan stoppas

tvätta av dig ditt resdamm först
och alltid med glasrutan sen var ett
spegelrutans törst är störst
jag sa det nu i fordom zen sa det

~*~

bröd & musik

en skiva om dagen håller koll på kolesterol och livsångesten

~*~

aftonbön

sälgflöjtens övertoner drillar klart
mungigan talar ut över skogarna

kärlek och tro finns i goda tider
det som är som man alltid hoppas
men finns också i sämre tider
en kraft kär, som aldrig kan stoppas


sälgflöjtens övertoner drillar klart i skyn
mungigan talar ut över skogarna i den vackra vyn

tvätta av dig ditt resdamm först
och alltid med glasrutan sen var ett
spegelrutans törst är störst
jag sa det nu i fordom zen sa det


we are two stars

det värsta som finns är att bli för känd eller inte känd alls
att tvingas sälja sin själ
istället för det som man gör väl

we are two stars aligned

musiken som hörs vid dukat bord vid ljus
är densamma som höres över nejden i vinterskrud
med ro inombords
maten som där förtäres smakar kanske mer men tacksamheten är större för luffaren på jordelivsfärden

vinterskrud

LPWJ 26/12/09 Annandagen

***



Aforism: Nyårsmeny

~*~

att samla små ord och kombinationer till
ett textrecept, lite som själslig
matlagning

LPWJ 30/12/09

***

Vinter hos VIP listan:

Ulvstrumpa
Stella
Baronessan
Hemligheter
Själsöga: Själens Öga
Josephzohn
henry bronetts poesi blogg


Newz:

Minnet är kort, kvinnor motarbetades i förra regeringen med (mest nuvarande partiledaren av den förra för S) vilket naturligtvis är förkastligt att denna smygrasism ska finnas i media än vilken bransch det gäller
AB
Exp

Tid för e-bok var det redan då Stephen King släppte sin första kring milleniet
DN

Bright Star (J.Keats)
DN

Kungaparets barnforum
DN

Nyhetsåret 2009
DN

Brittany Murphy
AB
II
DN

***

Bloggar om poesi, dikt, dikter, lordparzifal, nyår,
aforism, vinter, kultur, författare, lyrik

intressant som att de verkliga raketerna avfyras inombords ingen annanstans

Be well,
LordParzifal

2 kommentarer:

Baronessan sa...

Själslig matlagning - det tror jag att jag ska ägna mig åt...
Vackert, vackert - må ditt nya år bli gott!

LordParzifal sa...

Detsamma och snart är bloggen två år men det var ju mer fart i början förstås
när man skrev ikapp med sig själv för att hinna få ner allt

Be well,
LPatrikWJ

;