Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



fredag 9 januari 2009

7 Små Dvärgplanetspoem



Det här är varför jag är "busy i gruvan":
poeter.se
ett par dar sen:
Denna vecka
1000 läsningar på dina texter

Totalt
1765 läsningar på dina texter
61 kommentarer på dina texter
419 besökare på din sida
se dem här

Bokmärken
3 texter bokmärkta av andra, se dem här

Har dig som vän
14 medlemmar som har dig som skrivarvän, se dem här


nu:
Denna vecka
1459 läsningar på dina texter

Totalt
2224 läsningar på dina texter
93 kommentarer på dina texter
524 besökare på din sida
se dem här

Bokmärken
7 texter bokmärkta av andra, se dem här

Har dig som vän
14 medlemmar som har dig som skrivarvän, se dem här


Dessutom har jag skickat på några era sidor, eller rättare sagt skickat några till era sidor där jag tyckt det passat, bl.a. en som ibland liksom mig är rastlös på nätet, behöver lite att läsa, Calin till Ulvstrumpa eftersom hon delar den litteratursmaken och det finns en Gubbe där med men helt annorlunda förstås och vi pratar inte lika mycket, och vissa liknar andra bloggare jag känner bara det att de här har poesi eller dagbokssidor vilket ju är en blogg så nu tystnar nog jag så ni får läsa istället...jo, en haiku krutgumma som den där poetgubben känner (papillon heter han) hon är 81 och har växt upp i Hollywood och hennes far var manager för Garbo under Kristina filmen, "A Queen on the Throne" var arbetsnamnet han gav produktionen, vera gade heter hans dotter och hon skrev Amerikabreven boken men nu haikar hon på internet och gör t o m smileys...lysande...ganska coola emails man får som Pöt, eller poet menar jag.

Shirouz sa igår att det var så roligt att läsa här, precis som i böcker (och ja att man borde bli publicerad har man hört sedan 20 års åldern men det är det många som har hört) och Monica sa att det var "bästa posten everrr" och blev tonåring på nytt på köpet tror jag, sånt bjuder man på...och det är just det som är frågan, skulle man om man fick betalt, säg 2000 per halvsida i en tidning två ggr i veckan skriva bättre, kan man det och går det, nej snarare sämre pga press, och det är väl därför det är så många mediokra på tidningar (i PRESSEN heh fan va ja är rolig då) som ibland skriver nåt de talar om i ett år men resten av året då. Och tillika, kan man hålla så jämn kvalitet som att vara bra varje dag, YES!...näää..men här kommer ett nytt försök att åtminstone hålla näsan över vattenytan (annars får man väl andas in och gå på botten upp till närmsta sjöviksstrand). Och minns att den här siten faktiskt heter Woodland Journal (Gryningsbladet), alltså min egen lilla enmansfirma till tidning...

LPWJ 09/01/09

Butter I. Virelai
Trötter II. Sverige
Toker III. Svenska Poeter
Glader IV. 080808
Prosit V. Ängsvandrare
Kloker VI. Motto för människan 2009
Blyger VII. Ordet
Snövit Bonus. BC 2900

Efter att ha läst Alf Henriksons Verskonstens ABC


Butter I. Virelai

Alla är regissör över sitt
eget liv
Att vara falsk mot det falska är det att
vara falsk

En skådespelare som dricker och förstör
ens tid
De som förr hade huvudroll har nu knappast
biroll alls

Byråkrati och tråkiga människor går hand
i handske
Nu deras söner och döttrar vuxit upp och fortsätter längs
samma räls

Rallarna och kolarna och eldsjälarna var fria
mänskor
Bojkotta alla val, ge dem den tid de ger dig, och världen skall bli
frälst.

Alla som i deras kontrollsystem sticka ut
slås ned
Alla som detta genast ser övervinna Dantes Gudomliga Komedis
fariséer.

LPWJ 19/01/08

En av de korta Ulf Lundell inspirerade


Trötter II. Sverige

Svensken är som en fiskare som gett sig ut med bara ett drag,
tappar det, letar sen i lådan efter reserven
klagar sedan ymnigt över sin dåliga fiskedag

I landet bor det trötta mänskor som blir tröttare ju tröttare
dom får höra att dom är
om det var livligare längre inåt landet så kanske de inte blev
ännu tröttare här
ute på sitt båtgrundade fiskeskär

Gud har sin kaffepaus,
och under Hans få minuter;
pågår våra eoner av kaos.

Sverige, vi har inte nått vårt slut än.

LPWJ 30/03/08

Bellmansk diktning om den inaktiva svenska poeter sidan


Toker III. Svenska Poeter


vad
envisas
ni

kallade
arga

poeter
om
envist
talande
efter
rytmer

Ska
vi
enhetligt
nixa
svenssons
kultur
adieu,

på min ära!
oj
en
treordsrad...
ensemble,
raketer!

LPWJ 12/03/08

detta orientaliska magiska datum

Glader IV. 080808

Musik som inspirera
till måleri

ett skogsparti schack
som
inspiratus vivendi
till musik

Cinema Noir
som
fått inspiration
av för många
au revoir

Monets damm
med
näckrosor innan den vart känd
och dyrköpt

inspirerad av hans egen hand
som lagt var sten tillrätta
och
skapat det lugn
i inspirationens egen Naturs mystik


LPWJ 08/08

le poème moderne

Prosit V. Ängsvandrare

människan

är som

blommorna

på ängarna


men
under
historiens
gång

så har

människan

mer börjat likna

traktorn

som skördar


gräset
till


LPWJ 28/12/08

Kloker VI. Motto för människan 2009

I Nihilismens värld:

~*~

Ta

bara på

varandra

~*~

ta

inte

vara på

varandra

~*~

Motto för människan 2009:

~*~

Ta

vara på

varandra

~*~

ta

inte

bara på

varandra

~*~

~*~

LPWJ 06/01/09

dedikerad till Calin, min senaste skrivarvän.
Tolkiens Silmarillion säger att Universum skapades av ett ljud,
en tolk(ie)ning av världens skapelseberättelser.
Bibeln att i begynnelsen var Ordet (Jesus).
Alla andra filosofier i världen bygger på dessa



Blyger VII. Ordet

*

Tystnad

Musik

Stillhet

från Vacuum

*

Musik

Stillhet

Vacuum

ur Tystnaden

*

Stillhet

Vacuum

Tystnad

till Musik

*

Vacuum

Tystnad

Musik

skapar Stillheten

*

T - M - S - V

Ty - Mu - St - Va

*

20 - 13 - 19 - 22

2 - 4 - 1 - 4

11

2

crescendo inför ett Himmelskt Ackord

H - e - A# - C#

*

Tyst - Mun - Strä - Var

*

öppnar sakta munnen

Jorden bävar

*

inför

Ordet

*

LPWJ 07/01/09


en alldeles ny som jag skrev på i natt, som jag faktiskt vart nöjd med, jag vet att jag aldrig säger nåt om vad jag skriver mer än fakta men den här har jag slipat på från idé till det inte går att göra förbättra den mer för då rubbas dess rytmbalans, sa den gamla fusiontrummisen.
=)




Strandkrabbans spår i sanden, kan även se ut som ett urtida miniatyrsamhälle


relaterad till Ulf Lagerholms lilla mästerverk, sådant gillar vi,
naturlyrik och allrahelst om skog, som jag skrivit en och annan rad om


Snövit Bonus: BC 2900


tankarna i tallbarren
naturens estetik

gäddan och aborren i älvvattnet
mystikens etik

djurens musik

Naturlyrik

ormen väser i ormbunken

ekorren klättrar upp i ekkronan
bland ekollonen

mössen busar i mossan

björnen ruskar björken
så nävern flyger likt duvhökens

flykt i natten

tjädern sitter bakom flädern

blåsippan uti blåbärsriset står
blåklockan slår
blåmesen förstår
den ringer varningsklocka

för annalkande vår

vitsippan niger och isen går, liljan säger Gu'Tår!
snart inväntas hägg och syrenetid av år

strandkräftan gör spår

i sanden

saluterar med en Sarabande där

många väsen är det som väcks av våren

det rasslar uti enbärssnåren

CroMagnon flydde förut som så mången gång

människorna här och nu

från sabeltandade tigern, kryp längre upp i grottorna Grottfolket
ni kommer bo på stranden i beachvillor vid havsranden

Anno 2009

gråt inte i grottan mor, och mormor

och alla mormödrar som befinner sig därinne

och farmödrar

i anden
som spår i grottsanden
ristade initialer jämte Jättemammuttar i klippväggen
efter dom som var där

en Urtidens graffitti som får framtiden att förundras

BC 2900

LPWJ 09/01/09

Är det någon som vill ge ut den här sista är det bara att ringa internettelefon (e-mail). Tidning duger det med, så länge det inte är jakt&fiske...
=)

War & Peace? Krig & Elände!:

AB II III IV V VI
DN II III
e24

Freeloadare på Bloggportalen den här veckan
med champagneglas till räkmackan:

Daniel Möller
Esbatis kommentarer
Bloggvärldsbloggen
Al Hamatzav
Djingis Khan
Musik
Klingande som av Malm
Nihilisten
Mymlan
Blackwater

Bloggar om dikt, dikter, poesi, poetry, naturlyrik, lyrik, filosofi, musik, sverige, natur

Intressant som att i snön finna en vårmöbelsattiralj

Be well,
LordParzifal

3 kommentarer:

The Bride sa...

Vackert!!
Kul att det går så bra på poeter.se.

Hag själv en stooor hög med dikter, skrev jämt förr, men har inte skrivit någon på 8 år...slog det mig nu.

Baronessan sa...

Av ditt diktande blir jag alldeles matt, min skatt. Nu ska jag in på Poeter.se så det blir 2225

LordParzifal sa...

TB:
Inspiration till olika saker som poesi är som bordeller
det kommer och går

eller som roulette kanske
idag tror jag på nummer 17
och rullar kulan ner i rätt ficka så får man extra stor portion inspiration den dagen men
oftast när man inte vill skriva så är det inte värt det, annars går det bra, prova nån gång när du har en bra dag eller nåt annat gått bra då brukar det funka
alternativet är ju när man är riktigt vissen eller så influensasjuk att man knappt kan stå på benen, men sen när man börjar piggna till då brukar det också funka, efter en huvudvärk är ockå bra, men vanliga svenssons som inte vet vad jag pratar om nu och inte haft ett migränanfall i hela sitt jävla liv de kan ju skriva 9-5 varje dag om de vill, men inte säkert det blir bra jämt.
Du däremot hade så höga besökssiffror pga att din prosa är poetisk, tänk efter själv, Jens kommunisten och J-O nörden i AB TV tidningen eller du? naturligtvis vill folk läsa din blogg när du kommer tillbaka.

B: Gissa du bara vad jag tänker göra med mina 7(!)awards...får du bäva i ett dygn tills jag talar om, och om textskrivandet, jag har förklarat i mina kommentarer lite om var dikt på poeter.se sidan jag har, men jag skrev mycket förr, när man sen som 25-30 åring gjorde websidor istället för att försöka bli utgiven så blev det mindre seriöst skrivande, nu får jag försöka att inte tilta för mycket åt andra sidan och bli en ny BK Öijer, som jag dock beundrar och som borde läsa på TVn minst en gång i veckan i ett eget program, man får inte hans röst med i hans nya bok Svart Silver och det är den som gör det hela magiskt...

Jag ska väl blogga normalt också vad det lider, men nu lägger jag upp dikttexter och jämt när jag gör det och inte häcklar modebloggar (för det är vad bloggvärlden verkar gå ut på, de som tjänar storkovan på att vara dum som arbetsuppgift och testa kläder utan intelligens alls och de som slösar tid på att blogga om dom, jag skriver om kultur och även nu när jag länkade 10 AB sidor har mätaren knappt rört på sig...15 personer var gång jag lägger upp dikter, vardagstjafs har jag haft 200 en gång, dock har min viktigaste dikt adel präster borgare bönder hamnat som nr 2 på google, 400 har läst den så det är väl varför...
dikten hålfotsinlägg är nummer 5 sök och se hehe

Om någon undrar över varför 14 personer fått award högst upp på sidan så är det för att jag fick två men sen är det bra...inga fler pyramidspel idag
=)

Be well,
LPWJ

;