Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



lördag 31 januari 2009

Optimistiskt Observant som Obamas Oval Office


Jo du Baronessan jag har ju redan en rad med 7 småttingar här 'tack vare dig' men dela ut dem och sprida där tycker jag som du att dygnet har ju bara 24 timmar, men tack igen,
och de som blir utan blir man ju då ovän med men visst kan jag förstå det är roligt om det är en återkommande syjunta så det till sist jämnar ut sig så alla fått, men jag brukar bokföra per dag och vecka inte månad...men de sju närmast sörjande bloggarna kan ju lista ut vilka de är och se priset platoniskt...eller rycka en kopia här uppe och klistra in,
först till kvarn...
Och jag tror ytterst få annars skulle få prata om mig på det
viset som Hon gjorde vid utdelandet på sin blogg vilket visar hur lite tålamod jag har med människor jag inte känner nuförtiden, men Hon och några till kan säga vad de vill egentligen utan att jag bryr mig för jag är aldrig irriterad på snälla människor vilket visar hur jävla märkligt jag fungerar egentligen...
but as long as the engine roar...på svenska: så länge som Hälge roar...

har man en gång visat vänlighet så minns jag det för evigt...
och bara för raden 'sur behöver uppmuntran' som bevisar en människa som fattar konstnärssjälar (kanske har nån i släkten) så uppdaterar jag bloggen lite tidigare (ja en dag eller så).

Jag gillar när folk sprider positivitet omkring sig likt flamingon (längst ner på bilden) som blir rosa ju fler räkor den äter så färgas vi av vår omgivning så gäller att välja den med omsorg och sprida positiva vibbar där det uppskattas.

De första två verserna var dedikerade till de allra första som "blogglänkade" mig i början av året, den ene han har nu lämnat pga samma känslor jag hade inför bloggandet och det nya året, den tredje texten vart inspirerad av en skogsdikt men han som skrev den läste inte ens och har därför inget vett eller etikett, ja det finns sådana djur också i faunan. Fjärde var ett godisrim som blev längre, och femte om avatar som betyder liten gud eller inom internet bild och identitet.

"image"

BC 2900 har varit 'tryckt' här förut i en försmaksbonus och Candyland Messiah är en omskrivning av Candyman Messiah (Army of Lovers)

LPWJ 31/01/09

I. Passa Dig Lord
II. Poeten
III. BC 2900
IV. Candyland Messiah
V. Avatar


dedikerad till elin passadig-lod
http://www.poeter.se/viewText.php?textId=810756


Passa Dig Lord


Passa dig Lord
att skriva dina bästa diktverk i kommentarerna
poeter.se stänger aldrig men ändå snart
då du uppnått 10 mästerverksmax och får hänga i sammetbarerna

Masterclass of the juvenile art

Läsa andras diktverk, måhända, en Mästarepoet kan ta en vända
och se där
le poeme moderne, rimvers och haiku
vad sa du nu
och hur fan tänkte du

what the fuck is your problem

sitta varje kväll som en gesäll och dikta, skriva, i humöret skifta
och inte läsa andras epistlar
som ju liksom du går igenom samma sak
var kväll, natt, morgon och dag

secular solitude of the broken heart

Jag kallade Passadig-Lod för
båd' ny Frostenson och
tronföljare till Tranströmer
det kan jag stolt försvara
än vilken klagokör
det i vida världen må vara
vi är inte här för att fördumma
poeter få människan att se tankar mer klara

like a Gregorian chant of the old
clear hymns and somber

Mer luftiga rymdiga kakafoniska ordvändningar
liksom fågeln segla fri i luftslott
med himmelriket däruti

elin your words are forever free


LPWJ 06/01/09


till Andrea nrXIV Richkin med önskan om lycka, framgång och välgång
första raderna har även vissa drag av Calin
titeln inspirerad av Aleister Crowleys The Poet; texten skriven i ett crescendo


Poeten


Ord ger konstnären makt
målande beskrivningar i all sin prakt

målaren med sin pensel nedlagd
ibland i orden finner sin största bragd

fantasin lämnar aldrig barnet född med törst
om inte människan lämnar barnet inombords först

vart du än vänder dig skapande människa i realitetens nu och förr
öppnas vartän du befinner dig i Alice Underlandsvärld kunskapens dörr

ja inget kan poetens vilda fredliga ursinne tygla till sin död
än om mången, under historien, avundsjuk byråkratstropp försökt få oss att lida nöd

Framtiden är ljus med ett gott nytt år som höres ringa och skalla av alla sagt
en än ljusare framtid möter den och dom som med ordens värld ser till att skönheten blir hågkommen och i vårat minne
historiens poeter denna vackra väg haver lagt


LPWJ 07/01/09



http://www.poeter.se/viewText.php?textId=811529
relaterad till Ulf Lagerholms lilla mästerverk, sådant gillar vi,
naturlyrik och allrahelst om skog, som jag skrivit en och annan rad om


BC 2900


tankarna i tallbarren
naturens estetik

gäddan och aborren i älvvattnet
mystikens etik

djurens musik

Naturlyrik

ormen väser i ormbunken

ekorren klättrar upp i ekkronan
bland ekollonen

mössen busar i mossan

björnen ruskar björken
så nävern flyger likt duvhökens

flykt i natten

tjädern sitter bakom flädern

blåsippan uti blåbärsriset står
blåklockan slår
blåmesen förstår
den ringer varningsklocka

för annalkande vår

vitsippan niger och isen går, liljan säger Gu'Tår!
snart inväntas hägg och syrenetid av år

strandkräftan gör spår

i sanden

saluterar med en Sarabande där

många väsen är det som väcks av våren

det rasslar uti enbärssnåren

CroMagnon flydde förut som så mången gång

människorna här och nu

från sabeltandade tigern, kryp längre upp i grottorna Grottfolket
ni kommer bo på stranden i beachvillor vid havsranden

Anno 2009

gråt inte i grottan mor, och mormor

och alla mormödrar som befinner sig därinne

och farmödrar

i anden
som spår i grottsanden
ristade initialer jämte Jättemammuttar i klippväggen
efter dom som var där

en Urtidens graffitti som får framtiden att förundras

BC 2900


LPWJ 09/01/09


Titeln uppenbarligen en version av mästaren Alexander Bard, en platonisk Broder Zoroasth.
Säg bara inte Candyman tre ggr framför en spegel som i filmen.
Nurse Straightjacket: give him 5ml of the new shit
good smack I use it in my freetime


Candyland Messiah

Jag vill köra omkring i en Limousinlakritsbil
och se godisvärlden flyga förbi i många Candylandmil

Jag vill som man fångar en mus kaptivera en godisråtta
med en marsipanost uppå vinden i ett nybyggt leksakshus

Jag kan tänka mig att äta flera kilo av dig
om du vore gjord av romrussinchoklad som en gåva åt mig

En vacker kvinna går där fram med ögon av gelehallon
hallonbåten ler och Jungfrubrösten ber om att tas i famn

bredvid henne ler lakritsbåten, hennes väninna och älskarinna
som det visar sig, då lakrits&hallon blandas i en kyss, så saliven börjar att rinna

~*~

Ålandsbåtsfavoriten finska gelebollar av päron kommer sen
om de drar kniv och vill slåss så biter jag dem mitt itu med ett "Yksi!" så de kan hälsa hem

I ett hörn sitter Mozartkulan och spelar cembalo så fint, vackert och charmant
ett ofullbordat verk han inte förrän nu spelat för sin Viol Madame

Twistpåsen töms på bordet likt en julklappssäck
man behöver inte vara födgeni för att le åt Cocosbiten som med diton lakrits hoppar häck

De små Ahlgrenska bilarna kör omkring som om ratten var ding
eller kör de på lakritsdäck, kanske ges de senare ett litet minialkotest

alla typer av smaker rattar upp till leksakshuset med lakritsbilen i garaget
på vinden sitter jag och min gelemus, en ny vän som förtrevligar mitt lilla hus

~*~

...och likt alla godissorter fula gubbar använt sig av i alla tider för att lura till sig en Jungfru
använder jag smakdrypande Lustfyllda Poem och var kvinnlig läsare drar på munnen och ler nu...


LPWJ 09/01/09


Avatar (sanskrit: Avatara) är i indisk mytologi "att stiga ned", det vill säga en guds nedstigande på jorden och antagande (inkarnation)

Avatar


Här sitter jag med din avatar
ensam och modhängd i många långa dar

skriver ända in till själens skelett är bart
och någon liten annan ensam själ säger 'vad underbart'

ibland man trafikstockning i hjärnan har
andra gånger hinner inte fingrarna med i dess fart

vissa skriver från laptop i sitt privata badkar
.....?.....
det är väl ändå inte så jävla smart

in kommer dimman med ångestens framfart
det är bara att vänta, skrivkrampskampen börjar snart

nu vill jag bara en gång för alla rimma på Blondinbella & Paris "that's hot"
.....you - dumb - blonde - fucking - stupid - ugly - tarts.....

och crop, copy/paste till min ensamma avatarbox dig nu ta


ett fint sällskap i många långa dar,

utgör



din

vackra

Avatar


LPWJ 10/01/09

~*~

"Sponsorer"

Nyheter i gammelmedia:

DN blogg
DN II III Ingo
DN IT fall igen
DN antisemiter visar sin dumhet i media
AB II III IV Ingo
AB foppaflopp försäkring
AB sahlinsvin blunder
AB google blunder
AB Bella Blanco aka Blondinbella blundar när hon skriver

Dicht und denken ich danke dich für den bloggendicht ja... aka bloggar med dikter i...

...precis som jag...

...har

...idag...ahem länkar var det ja...

Emelajs knäppa tankar och funderingar
Hasse Arvidsson goodlife
Marias blogg
Lallis Liv och Leverne
Perspektiv
ADHD uppmärksammas koncentrerat
Jebus
Kärlesförklaringar till förbannelse
WakeUpLittleLoinda
Latinbloggen

Bloggar om poesi, poetry, poeter.se, dikt, dikter, lyrik, naturlyrik, humor, kultur, litteratur

Intressant som att inrikespolitik är totalt ointressant

Be well,
LordParzifal

3 kommentarer:

Baronessan sa...

Glimten i ögat! Vart tog det depressiva vägen? Här verkar det vara tjo och tjim idag.
Jag är ingen "poetkunnig" människa, men jag tycker om ord som flätas ihop så att det får ett flöde.
Hur kan man t.ex bara få ihop så vackert med ord om... godis?

Le Loup sa...

BC 2009...
Vackert! Kan inte välja en favoritrad, för varenda en klingar sin egen ton.
Och, visst ler jag, när jag läser Candyland Messiah. Något annat kan man absolut inte göra! Mer än att börja rumstera om i skåpen eftersom jag börjar längta efter twistpåsar och lakrits. Och jag som egentligen inte ens tycker om lakrits. Men det låter så gott. :)

stella sweden sa...

Just nu gillar jag Ord på O... Obstinat Oförtrutet Okynningt tex!

Candyland som Neverland...en fairytale likt NY att drömma om! Och hur jag hittar kopplingen vet jag inte för den bara kom!

Vackert!

;