Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



onsdag 22 april 2009

Happy Earth Day



Happy Earth Day

Här finns lite om formen Sedoka och Tanka (5-7-7 5-7-7 samt 5-7-5 7-7)

tyvärr ej på svenska just nu om man söker sedoka tanka sverige kommer min sida upp på poeter.se, bäva månde kultureliten, är väl för jag varit mest aktiv (igen) ett tag

Dessa är de allra senaste och tar er till nutid; senare kommer texter från Februari-April, januari är redan publicerade här och alltid med nya uppdateringar i ingresser (eller 'bloggsnack' får'e kallas här'å)

don't worry dessa kortdikter är just korta
lagom som snacks till kaffet
Just "Kaffefilter" blev uppmärksammad text, betyder att den visas i en kolla de här lista med fem titlar i 4 timmar under ett dygn

LPWJ 22/04/09

I. Tanka ~ Tankar till Calin
II. Sedoka ~ Helande Lagun
III. Trippel Sedoka ~ Idioten
IV. Tanka ~ Trailertankar
V. Trippel Sedoka ~ Folklustspel
VI. Det Moderna Gaia
VII. Double D Sedoka ~ Sofia Wistam Topless i Kommunikationssamhället
VIII. Sedoka ~ Kaffefilter
IX. Tanka ~ Universitetssvenska
X. Tanka ~ I Trädgårds-Ord-Djungeln (till Juhani)
XI. Tanka/Haiku ~ Lidandets Ledas Sneda Leenden (till Calin)
XII. Tanka ~ Väderhumör
XIII. Tanka ~ Drum (Livsrytmer i versflödet)
XIV. Haiku/Tanka ~ OM (Livsinventering i bokhyllan)
XV. Limerick till CM Fäldt

***
ja alla andra gör ju det, jag vägrar tro jag startade inflationen på titeln, som får en viss stark person (det kära ämnet för den) att rodna, dessutom säger jag det alldeles för sällan


I. Tanka ~ Tankar till Calin

~*~

i en värld där förr
allting betydde något
där nu ingenting

verkar betyda något
där betyder du allting

LPWJ 22/04/09


till Calin; editerad med bild o brev efter Happy Earth Day 22/04


II. Sedoka ~ Helande Lagun

~*~

När hjärntvättad all
media är - tvättat med
flugsvamp och ej som en gång

Sune Mangs förr sa
Finemang - jag gråter dig
en lagun - vi helas i

LPWJ 21/04/09


(titel från Dostojevskij) jag är individualist och tror att en stark värld börjar med en stark individ & ibland är det nog tur att människor är unika och att det bara fanns en Hitler...ja vem trodde ni jag talade om ;)


III. Trippel Sedoka ~ Idioten

***

Idioten skrek
högst att alla andra är
rasister utom han själv

och hans hemland som
spränger självbombarbarn i
hans falska martyruppdrag

***

skyller sen argt på
sitt grannland - smugglar vapen
in i en krigszon och går

stolt på fredsmöte
därefter med högt huvud
fascistledaren - som en

***

pelikan - ej en
fredens man - får alla att
skrika ilsket hans namn - vem

kan det om inte
han - Idioten - ingen
annan är ju likadan

LPWJ 20/04/09


IV. Tanka ~ Trailertankar

~*~

vart tog den djupa
tuffa basrösten vägen
i filmtrailers - nu

utbytt mot en brat yuppie
för att spara snabba cash

LPWJ 20/04/09



trippel x sedoka kanske (står ju för både alkohol å annat) ..... Bilden: gammal Eva Rydberg folklustspel-komedi


V. Trippel Sedoka ~ Folklustspel

***

"Så vart har du din
gömma" sa han, som blivit
inlurad i skogen för

älskog där - "Den har
du ju utforskat" log så
den evigt unga gumman
***
nykär - gubben sa
"Men jag tyckte du sa att
ölskogen skulle va' här!?"

han gick då upp och
leta och mycket riktigt...
där fann han en å annan
***
i kylning vid ån
som han klunka' spritt naken
kvinnan i gräset - såg en

älg på och log där
och tänkte nog för sig själv:
"Är det så här att va' kär!?"

LPWJ 20/04/09


kommentar till Toscas 'tom brevflaska' http://www.poeter.se/viewText.php?textId=889669


VI. Det Moderna Gaia

Som Afrodites kärleksbrev till Zeus
efter älskogen som blev Världen

som nu bara lever kvar i Greklands
huvudstad som namn, Pallas Athena

som en gång var ett litet flickebarn de
ledde vid sin hand

LPWJ 20/04/09



(o)(o) Själv skrev jag en kort notis om pride "incidenten" i ett inlägg om STHLM ifjol som även finns att läsa om i skvallerhyenapressen av färskare datum http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article4933229.ab


VII. Double D Sedoka ~ Sofia Wistam Topless i Kommunikationssamhället

~*~

Sluta att söka
Sofia Wistam topless
på min blogg, snälla rara

för att jag en gång
skrivit om henne - men det
var i annat sammanhang
***
men tack för titten
alla tits-hitsen - det ni
sökte var dock ett skämt - som

Fredrik och Filip
hade i sin nya show -
en suddig bild på ett torg

LPWJ 20/04/09


till Calin


VIII. Sedoka ~ Kaffefilter
~*~

Jag är ditt filter
mot världen - lägg dig i mig
och låt allt rinna - kvinna

allt utom pulvret
lekamens substans - livets
vatten vi dricka - flicka

LPWJ 19/04/09


och sen kommer de ut och kan inte ens översätta skämt i TV-program, högsta betyg är inte allt här i livet

IX. Tanka ~ Universitetssvenska

~*~

slang är ett vidrigt språkbruk
fullt av språkvidrigheter

och bör helst aldrig
snackas med vulgär jargong
uti vår salong

LPWJ 19/04/09


ded. som tack till Juhani och hör ihop med hans 'hons blomma' http://www.poeter.se/viewText.php?textId=886860



X. Tanka ~ I Trädgårds-Ord-Djungeln (till Juhani)
~*~

i trädgårds-ord-djungeln få
de små gröna fingrarna

passa sig så att
blommorna ej kallar en
för människofjant

LPWJ 19/04/09


XI. Tanka/Haiku ~ Lidandets Ledas Sneda Leenden (till Calin)

~*~

ibland blir jag så
uttråkad att jag mailar
mig själv för att ha

någonting att läsa som
jag kan läsa om igen

***

som är skrivet av
dig med lidandets ledas
sneda leenden

LPWJ 19/04/09


XII. Tanka ~ Väderhumör
~¤~

När vi ler skiner solen
då det regnar gråta vi

med åskmullret så
kommer ilskestormen sen
regnbågen tar vid


LPWJ 18/04/09


till min gamla trumlärare i Sandviken Big Band; Rolf Andersson, som hade mig från 7:an till ca 18 års ålder, då vi mest snackade om vem som var på omslaget av Modern Drummer den månaden och lyssnade på trumsolon på kassettband


XIII. Tanka ~ Drum (Livsrytmer i versflödet)
~*~

Egentligen är jag en
fullfjädrad percussionist

det här är bara
något annat som jag gjort
rytmiskt flödande

LPWJ 18/04/09


ded. till Cali(n) Yantra - Om Namah Shi va ya shivaya namah om - Ovidii gav ut sina Metamorfoser år 0


XIV. Haiku/Tanka ~ OM (Livsinventering i bokhyllan)

~*~

Jag måste ju ha
varit någon innan dig
men jag minns ej vad


***

som en av Ovidius
Metamorfoser lever

jag mellan livsblad
i vår bok - befinner jag
mig nu - där är du


LPWJ 18/04/09


ded. till CMF

XV. Limerick till CM Fäldt

~*~

Det var en man ifrån Skövde
som läxa upp folk som köpte sånt de ej behövde
som CM Bellman hans namn
det var ock en vaken man
som folket allt eftersom gärna på hörde

***

BONUS:

Det var en man ifrån Kungsbacka
som ett otal sent på kvällen skulle
tacka
han tänkte rycka papp'ret upp
och sätta till ögat sin lupp
men linda' in sig så illa att han nu
aldrig vill frack ha

LPWJ 17/04/09

***

Newz:

Fildelning
DN
AB
Earth Day
AB
metro
webfinanser

Bloggz:

Earth Day
Fredrik Winberg
Fröken Artktis
Sporty Spice
MiljöBloggAktuellt
Min Avatar Heter Apmel
Lejnox Gör Entré
Uyghur Maarip Uyushmisi
Till Kritiken
CSR i Praktiken
Faux Pas

Poesi
The Wonderland of Mia Mäkilä
Wettergrens Bokhandel Tipsar
Butter tar Ordet
Snyggast Blogg
Bookydarling
Matildas Magkänsla
Bokbloggar.nu
Walking around the World with Kate Wallace
Libanon i Bild
Sagor från Livbåten

Från VIP listan om litteratur mm
Ulvstrumpa
Hönshuset
***

Bloggar om poesi, earth day, tanka, sedoka, poetry, limerick, dikt, lyrik, naturlyrik, miljö

intressant som att Earth Day tyvärr behöver uppmärksammas mer än våld och elände liksom då den uppfanns

Be well,
LordParzifal

6 kommentarer:

Anonym sa...

"Sound of näverlur" Detta ödemarkens mest erotiska lockrop får inte missbrukas på sådant sätt. Men om du mailar till dig själv en lur av näver ska jag förlåta detta övertramp - ja, ja! Jag vet! Det är inte ditt fel men du kan väl skämmas lite ändå?
Trevlig helg, Lorden!

LordParzifal sa...

ja egentligen var den om gubbar generellt men om skon passar
=)

100 besökare sedan igårkväll o en kommentar

skrev en enkel text igår på poeter.se ca 50 besökare 12 kommentarer

antar det är skillnaden på bloggvärlden där de tar saker för givet och andra ställen

jag tror jag bara hade aktiva besökare med fnul

Be well,
LPatrikWJ

Anonym sa...

Rättvisan får sökas annarsstädes :)

LordParzifal sa...

Här t.ex. tog 4 månader men de satte till sist en guldstjärna på en skogsdikt jag redan lagt upp här, så inget nytt alltså (från januari)

http://www.poeter.se/viewText.php?textId=817354

Pater Nocturna (Pastoral)

Be well,
LPatrikWJ

Anonym sa...

Jag har kommenterat din stjärnsmyckade Pater Nocturn i min egen blogg - men för ordningens skull vill jag bara häva ur mig;

ENASTÅENDE!

LordParzifal sa...

Tack du
tror den ligger här nånstans i bloggen under Pater Noster mm i titeln

jag tror det börjar kännas som gamla tider, har vår egen lilla chat här under skriverierna
=D
ha en god kväll

Be well,
LPatrikWJ

;