Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



fredag 17 april 2009

Stumma Kaniner & Evighetsbarnets Kyss



I. White Rabbits&Pink Fluffys (Jefferson Airplane)
II. Kantetala (Danzig)
III. En Kyss att Minnas (My Dying Bride)
IV. Evighetens Barn (My Dying Bride)
V. Fel (Depeche Mode)



till Calin; Jefferson Airplane - White Rabbit

White Rabbits&Pink Fluffys (till Calin)

~¤~

Ett piller gör dig större
Och ett annat piller gör dig liten
Och de som din mor ger dig
Gör dig ingenting
Gå och fråga Alice
Då hon är tio fot längre

Och om du går och jagar kaniner
Och du vet att du kommer att ramla igen
Tala om för dem att en hookah rökande larv
Har givit dig kallelsen
Minns åter Alice
När hon blott var liten

Då män uppå schackbrädet
Går upp och säger dig vart du skall gå
Och du har just ätit någon sorts svamp
Och din hjärna rör sig så sakta så
Gå och fråga Alice
Jag tror att hon vet som få

När logik och alla proportioner
Till slut ligger döda och slappa
Och den Vite Riddaren talar baklänges
Och den Röda Drottningens "hennes hufvud af!"
Minns då vad kyrkmusen en gång till dig sa;
"MATA DIN HJÄRNA"

(Jefferson Airplane 1967)

LPWJ svensk version 05/04/09


Video Jefferson Airplane original 1967

Video Nevermore (ex-Sanctuary) LIVE 1992

BONUS:
Video Sanctuary - Battle Angels LIVE 1990
(kanske en av världens topp tio metallåtar)




Danzig - Cantspeak; gjorde även animationer till den här ca 1999 online och till TON mm och en del metal och pop

Kantetala (Danzig)

***

Kan ej tala
Kan ej prata
Kan inte göra något som de vill

Kan ej gömma mig
Eller ändra på dig
Skall leva med hela min själ
Inuti

Kan ej tala
Kan ej prata
Kan inte stanna för den rullande rörelsen
Eller kärlek
Jag talade om allt det här för dem
Kan ej prata
för jag är redan förlorad

Kan ej tänka
Kan ej gråta
brukar ha tankarna på ett självmord
Det är hårt
Jag kan inte bara glömma det
Kommer att borttona för jag är redan död

Kan ej tänka
Kan ej drömma
Bryr mig ej om jag lever eller dör
Talar inte
jag kan inte tro det
Kommer att borttona för jag är redan död

Kan ej tänka
Jag kan ej drömma
Jag tror inte på något av det jag ser
Jag vill verkligen inte fatta det
Måste bort annars lever jag för att ångra det

Kan ej tala
Kan ej ljuga
Går ingenstans för att gömma mig
Kan ej tänka
Kan ej gråta
Brukar tänka på ett självmord

Kan ej tala
Kan ej prata
Kan inte göra nå't av det jag vill
Kan ej gömma mig
Eller ändra på dig
Skall leva med hela min själ på insidan

Kan ej tala
Kan ej prata
Kan inte göra nå't av det jag vill
Kan ej gömma mig
Eller ändra på dig
Kommer att leva med hela min själ inuti


(Danzig från Danzig 4 1994)

LPWJ svensk version 05/04/09

Video Cantspeak

Video LIVE 1994




från en av mina favoritskivor Like Gods of the Sun (den stämningsfulla indianbilden är samlingsplattan); My Dying Bride - A Kiss to Remember...som handlar om vampyrism och ej självmord...

En Kyss att Minnas (MDB)

~¤~

Öppna mig
Och drick upp mitt djupröda
Kyss mig djupt
Kyss mig djupt och älska mig för alltid sen
Blodig kärlek
Blodig kärlek inom dig
Svälj nu mig
Tack gode Gud, att det inte finns något jag kan göra
~*~
Kom med mig min vän, kom och se slutet sen
Och låt mig svälja hela din smärta
Lämna nu byns ljus, kliv in i nattens hus
Öppna din mun för min egen blodiga regnvätska
Och vid ditt andra dop, skall vi dräpa vår jord
Och jaga mänskligheten tills Himlen brinner
Lägg dig bara ned för mig, naken för mig att se dig
Det är bara en kyss, det är allt jag behöver
~*~
Ta nu ned mig
Ned till den blodiga stranden
Gräv ned mig djupt, gräv ned mig djupt
Och lämna mig för evigt sen
Lägg nu ned mig
Ned med alla de andra där
Och glöm nu mig
Liksom du glömde resten av dem där

(MDB från Like Gods of the Sun 1996)

LPWJ svensk version 06/04/09

Video A Kiss to Remember

Se även textöversättningen:
Likt Solens Gudar (Like Gods of the Sun)




En översättning av My Dying Brides 'The Child of Eternity' från EPn Deeper Down som finns på de flesta lyricssidor; om ni nu inte skulle ha den hemma.

Evighetens Barn (MDB)

***

Skriker ut
Segerns fönster
Klämtande klocka
Historiens bränder

Skriker ut
Hatandets ikoner
Klämtande klocka
Driver vidare, människans vågbrytare

Som spöken vi svärden drar
Rusar uppför guds trappa

Raseriets eldhärd
Oceaner av sorg
Mörka begär
Drömmen måste falla in

Evighetens uråldriga barn
Ej ett ting av denna värld
Pinade rörelser
I de hemska hav, drunknande, drunknande
Tiden är förlorad för varje människa
Räknande nedåt

Beredd med vapen
Höjda för heliga änglar
Erövrare, krigare
Heliga änglar
Lämnar i flykt, en blodig syn
Vinröda floder

Skriker ut
Segerns fönster
Heliga helvete
Evighetens barn

(MDB 2006)

LPWJ svensk version 06/04/09

Video The Child of Eternity

Se även textöversättningen:
Djupare Ned (Deeper Down)




hyllning till alla som ser det ljusa i det svarta och inte det svarta i det ljusa

Fel ( D M )

***

Jag föddes under fel tecken
I fel hus
Med fel ascendant
Jag tog fel väg
Som ledde i fel riktning
Jag var på fel plats vid fel tillfälle
För fel rim och reson och fel anledning
På fel dag i fel vecka
Jag använde mig av fel metod och av helt fel tekniker

Fel

Fel

Det är något fel med min kemi
Något ärftligt fel med mig
Fel mix i fel gen
Jag nådde fel resultat med helt fel medel
Det var fel plan
I fel händer
Med fel teori för fel man
Fel lögner, med fel vibbar
Fel frågor med helt fel svar

Fel

Fel

Jag marscherade till fel trumma
Och med helt fel avskum
Pissade bort fel energier
Använde helt fel repliker
Och fel tecken
Med fel intensitet
Jag var på fel sida i helt fel bok
Med fel upplaga av fel handlingshook
Gjorde fel manöver, varje fel kväll
Med fel sång spelad till den lät helt rätt okej

Fel

Fel


Alltför länge

Fel

Jag föddes under fel tecken
I fel hus
Med fel ascendant
Jag tog fel väg
Som ledde i fel riktning
Jag var på fel plats vid fel tillfälle
För fel rim och reson och fel anledning
På fel dag i fel vecka
Jag använde mig av fel metod och av helt fel tekniker

Fel

(Depeche Mode från Sounds Of The Universe 2009)

LPWJ svensk version 05/04/09

Video Wrong

Video Wrong LIVE

***

Newz:
BDSM i Folkhemmet
AB
Sjuksystrar som får grundlön men eftersom det inte anställs tvingas göra tre(!) jobb och det är problemet, anställ fler...innan alla drar till Norge igen
AB
Vett o Etikett (kan behövas, efter 6an lärde jag mig nada i skolan pga allt väsen, vart att skaffa böcker själv)
AB
Svd
DN
Exp
Twitter (Nygammal teknik återanvänd)
AB
Fuck politics våren är här
DN II
Betala för mediafiler = betalade du för inspelade kassettband och videobandkopior också? Nej!
DN II
Djurens Befrielsefront!
Svd
DNA blaha, alla är vi släkt med alla, var länge sedan vi bodde i byar långt ifrån varandra
DN

Musikbloggz:
ellensthg
Ajida
Hobbyflatans upptäckter och äventyr
På Huvudläktar'n
Malin~Lillpiga
malin
tittie
elinj
Elin Preisz
Photos with Emotions
Tonårsmorsa
CaandyGirl
Director
kulturbloggen
Ghosthand
Blog the Dog
Selma
Svarten
Sofiaaaas
Lars
Som en öppen blogg
dagensskiva.com
pussit
Emma - ofokuserat
ffjun
musiknyheter.nu

Bloggar om jefferson airplane, danzig, my dying bride, video, depeche mode, alice i underlandet, musik, Metal, översättning, lyrics

intressant som att Kung för en Dag var en lek vid Stonehenge första Maj då solen sjönk i nederkant

Be well,
LordParzifal

4 kommentarer:

stella sweden sa...

Rabbisar...jo de håller mig vakna när jag sover som sötast...

LordParzifal sa...

Inte dom stumma väl =D

titeln var inspirerad av alice i underlandet/spegellandet

jag brukar roa mig med att se hur texter blir på svenska ibland
(alla 5 är riktiga låtar med länkar, man måste göra så i dessa tider annars tror folk det är ens eget material)

Be well,
LPatrikWJ

stella sweden sa...

tankeöverföring bara...

:)

Ajida sa...

Tack för länkningen :)

;