Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



tisdag 26 maj 2009

Försommar Freebee: Hela Tool "10,000 Days" lyrics på svenska



till Calin; nu och i all framtid


Tool - 10,000 Days (Komplett version)

***

Tool - 10,000 Days (2006)

Tracklist och wikipedia länk


1. "Vicarious" – 7:06
2. "Jambi" – 7:28
3. "Wings for Marie (Pt 1)" – 6:11
4. "10,000 Days (Wings Pt 2)" – 11:13
5. "The Pot" – 6:21
6. "Lipan Conjuring" – 1:11
7. "Lost Keys (Blame Hofmann)" – 3:46
8. "Rosetta Stoned" – 11:11
9. "Intension" – 7:21
10. "Right in Two" – 8:55
11. "Viginti Tres" – 5:02

***




Substituerande (Vicarious)
~*~

Blicken på TV:n
för tragedier finner jag spännande
Än vad som just idag skulle vara kryddan

Som:
"Mördad av maken" ...
"Drunknad i en ocean" ...
"Skjuten av sin egen son" ...
"Hon använde ett gift i hans té,
(Hon) kysste sedan honom adjö"
Det är min typ av historier
Det är inte kul förrän någon dör.

Se inte på mig som jag vore ett monster
Med samma bistra min, men med en annan (du)
Stirrar likt en pundare in i TV:n
Stirrar likt en zombie medan modern håller sitt barn,
Ser sedan honom dö,
Händerna mot skyn gråtande och skriker "varför, åh varför?"

För jag behöver se saker dö från ett avstånd
Substituerande, lever jag medan hela världen dör
Ni behöver det alla också - ljug inte som förr.

Varför kan vi inte bara erkänna det?
Varför kan vi inte bara erkänna det?
Vi tänker inte ta en paus förrän blodet flödar igen
Varken de modiga eller de djärva
Eller mest briljanta av historier berättade
Vi tänker inte ta en paus förrän blodet flödar igen

Jag behöver se saker dö från ett långt och tryggt avstånd
Substituerande, lever jag medan hela världen dör
Ni känner alla samma sak så varför kan vi inte bara erkänna det?

Blodet likt regnet nedfaller
Smattrande uppå gravarna och den bara marken

Till hälften vampyr, hälften krigare,
Rovdjur och voyeur
Stirra på utsändningarna.
Sjung till dödsryckningarna.

La, la, la, la, la, la, la-lögn

Godtrogen i bästa fall
Din fasta tro och önskan
Om änglar i människohjärtan.
Men dra nu ut ditt huvud ur din hippie dimma
Och hör nu upp min vän
Ska inte behöva säga allt igen

Universum är fientligt
Så opersonligt
Uppsluka för att leva vidare i det
Så är det, så har det alltid varit ...

Vi får alla näring av tragedier.
Det är som blodet för vampyren.

Substituerande, lever jag medan hela världen dör
Och hellre den dig än mig förgör.

(Tool från 10,000 Days 2006)

LPWJ svensk version 23/05/09

Video Tool - Vicarious official video


***



dedikerad till mig själv och Calin förstås (i kombination unisont) eftersom den handlar om samma tema som Pica Pica gjorde Bilden: Joy Riders av Rassouli


Jambi

~¤~

Här från en konungs bergsutsikt
Här från den besannade drömmen vild
Festar som en sultan, jag gör
På skatter och kött som aldrig upphör

Men jag skulle önska alltsammans, bara försvann
Om jag trodde jag skulle förlora dig en dag av tidens sand

Djävulen hade mig nere och hans anhang
Förälskad i den mörka sidan jag där fann
Experimenterande hela vägen nedan
Upp till halsen, snart drunknad.

Men du ändrade allt det där för mig
Lyfte upp mig, vände mig helt runt sen

Så jag, jag skulle önska alltsammans bara försvann

Bad likt en martyr från skymningen till gryningen
Bönade som en hora hela långa natten
Frestade med min sång självaste djävulen
Och fick det jag ville hela tiden

Men jag
Jag skulle
Om jag kunde
så skulle jag
Önska det försvann
Önska det försvann
Önska det bara försvann
Vill önska alltsammans försvann

Inget pris över det härska kunna
Eller rättfärdiga mitt bortskänkande av dess kärna

Så om jag kunde skulle jag önska alltsammans bara försvann igen
Om jag trodde det skulle ta dig bort från mig med morgondagen.

Du, min sinnesfrid, mitt allt, min kärna,
försöker bara att hålla mig kvar ännu en dag.

Förbannade vare mina ögon!

Förbannade vare mina ögon!
Om de skulle äventyra balanspunkten:
(Om) begär och behov delar mig
Då kunde jag lika gärna inte vara här...

Skin för alltid vidare
Skin välgörande solstrålar
Skin ner uppå de brutna
Skin tills de blir till ett igen som två var

Skin för alltid vidare
Skin välgörande solstrålar
Skin ner uppå de avskurna
Skin tills de blir till ett igen som två var

Delade, vissnade jag sakta bort och försvann

Skin ned uppå de många.
Belys vår väg, välgörande sol.

Andas unisont

Så, som ett, överlev
Ännu en dag och årstid
Tystnad, legion. Spara ert gift.
Tystnad, legion. Var inte i min väg.

(Tool från 10,000 Days 2006)

LPWJ svensk version 23/05/09

Video Tool - Jambi LIVE Fresno, CA USA 2006


***



Till Calin; nu och i all framtid, och hennes familj: son och dotter, bröder och systrar, mor och far och kanske framförallt mormor.
Den handlar om Tools sångares mor - min version om Calins mormor



~*~

Vingar till Marie (Del 1) (Wings for Marie (Pt 1))

Du...
Du hade en tro...
Du hade en tro på rörelser som ingen kunde se
Du hade en tro på mig

En passionerad ande
Obeveklig
Gränslös och öppen
Ett ljus i dina ögon
Sedan orörlig

Nedbruten, nedbruten
Föll av slagen från visarna av de rörelser jag inte ville se
Ändå var det du som bad för mig
Så vad har jag gjort
För att bli en son till en ängel?
Vad har jag gjort
För att vara värdig?

Dagsljuset skymmer lämnande kall fluorescens
Svårt att se dig i detta ljussken
Snälla förlåt mig för denna själviska fråga, men
Vad ska jag säga till alla dessa hemsökande spöken i natten?
"Hon har aldrig uttalat en lögn,
...ja kanhända en lögn,
Men levde aldrig i en.
Hade inget liv,
Hade inget liv,
Men räddade i sanning ett."
Du ser? Jag är ok
Nu är det tid för oss att släppa dig.

***

10,000 Dagar (Vingar Del 2) (10,000 Days (Wings Pt 2))

Lyssna till sägnerna och romantisera,
Hur vi brukade följa i spåren efter våra hjältar
Skryter om dagen med de överflödande floderna
Hur vi uppstiger till höjden av vår gloria

Lyssna till sägnerna som vi alla rationalisera
Vår väg fram till vår frälsares famn,
Alla våra hycklande prövningar fingera;
Ingen av oss har faktiskt nått ända fram
Inte som du.

Ignoranta bröder och systrar av församlingen
Samlas runt för att utspy sympati,
Skona mig.
Ingen av dem kan med värme ens jämföras med dig
Förblindad av valen, vill inte dessa hycklare ens se

Men, nog om de kollektiva Judas
Vem kan förneka att du var den som
Upplyste din lilla del av det gudomliga?

Och det lilla ljus jag har, en gåva du förde vidare till mig;
Det ska få lysa klart för att föra dig säkert på din väg,
Din väg hem...

Åh, vad ska de ta sig till då ljuset sakta släcks
Utan dig att föra dem alla till Zion?
Vad ska de göra med de överflödande floderna
Mer än att skaka något fruktansvärt?

Högt går vägen, men alla blickar riktas ner mot marken
Du var ljuset och vägen om vilka de enbart läser
Jag ber enbart, att Himlen vet att utlyfta dig
Tio tusen dagar i elden är länge nog;
Du kommer hem.

Du är den enda som kan hålla ditt huvud högt,
Skaka dina nävar vid porten och säga:
"Jag har kommit hem nu!
Hämta mig anden, sonen, och fadern.
Hälsa dem deras tros stöttepelare har upphöjts
Det är tid nu!
Min tid nu!
Ge mig mina, ge mig mina vingar!"

Du är ljuset och vägen om vilka de enbart kommer att läsa

Fast som jag är i mina vanor och min arrogans,
(Och med) bevisbördan kastad till de troende
Du var mitt vittne, mina ögon, mitt bevis,
Judith Marie, du villkorslösa

Dagsljuset skymmer lämnande kall fluorescens
Svårt att se dig i detta ljussken
Snälla förlåt mig för detta själviska förslag, men
Skulle du se din Skapares ansikte i kväll,
Se Honom i ögat, se Honom i ögat, och säg Honom:
"Jag har aldrig levt en lögn, aldrig tagit ett liv, men i sanning räddat ett.
Hallelujah, det är hög tid för dig att föra mig hem."

***

Viginti Tres (Vingar Del 3)

Hav tålamod...


(Tool från 10,000 Days 2006)

LPWJ svensk version 20/05/09

Del 1: (ghouls: hemsökande spöken är de hycklande församlingsmedlemmarna, medan vanliga människor kan vara sannare människor, Judith Marie var Tools sångares mor)

Del 2: (har samma inställning till sanna människor och hycklande krig i religioners namn som min familj haft i alla år, jag gillar texter som jag kunde skrivit själv)

Del 3: (del av easteregg hiddentrack som hörs då du spelar alla tre delar samtidigt, länkad som video i botten av sidan)


Tool officiell lyricssida

Video Tool - Wings Part 2 LIVE 2007

Video Tool - 10,000 Days spelad samtidigt som Wings Part 1 och Viginti Tres (Hidden track)


***




Tool - The Pot "Jones confirmed that the title of "The Pot" was a reference to an idiomatic term for hypocrisy (i.e., the "pot calling the kettle black")."



Brasset (The Pot)

~¤~

Vem är du att vifta med ditt finger?
Din skalle måste ha varit helt borta
Ögonhålan simmar djupt i leriga vatten
Du väckte praktiskt taget de levande döda

Tar din kudde för att snorta i vaggan
Bränner sedan ner alla bevisen
Korthus gjort av trälådor och glas så
Kasta nu inte runt den där stenen

Du måste ha varit hög
Du måste ha varit hög
Du måste ha varit

Foten i käften och huvudet upp ditt rövhål
Så va' var'e du sa nu igen?
Svårt att dansa runt det den här gången
tills du drar ut det min vän. grabben,

Du måste ha varit så hög
Du måste ha varit så hög

Stjäl, låna, namedrop, spara ditt skumma inflytande
Kängurudomaren ska bara hänga juryn med de oskyldiga sen

Nu gråter du i krokodiltårars nyanser av indigo
(Måste fått) limejuice i ditt öga, öga
Då du pissade över hela min svarta kittel.

Du måste ha varit hög hög
Du måste ha varit hög hög

Vem är du att vifta med ditt finger?
Så full av skit
Med ögon som pingisbollar i lerigt vatten
Jävla fuckin' hycklare

Lögnare, lagens man, spegel, visa mig. Vari ligger skillnaden?
Kängurudomaren ska bara hänga de skyldiga med de oskyldiga sen.

Nu gråter du i krokodiltårars nyanser av indigo
(Måste fått) limejuice i ditt öga, öga
Då du pissade över hela min svarta kittel.

Du måste ha varit...

Så vem är du att vifta med ditt finger?
Vem är du att vifta med dina feta fingrar mot mig?
Din skalle måste ha varit helt borta

Gråter i nyanser av indigo
Tårar fällda utan orsak
Gråter i nyanser av indigo

Lögnare, lagens man - spegel, för dig vari ligger skillnaden?
Kängurudomaren är stenad. Han är lika skyldig som staten.

Nu gråter du i krokodiltårars nyanser av indigo
(Måste fått) limejuice i ditt öga, öga
Nu då du pissat över hela min svarta kittel.

Du måste ha varit
Hög
Hög
Hög
Hög

Ögonglober i djupa mörka leriga vatten
Dina bollar i djupa mörka leriga vatten
Ganja? P-lease!
Din skalle måste ha varit helt borta


(Tool från 10,000 Days 2006)

LPWJ svensk version 18/04/09

Video Tool - The Pot LIVE 2006


***



spår 6-8 på 10,000 Days (som hade arbetsnamnet Lost Keys dedikerad till Albert Hofmann som uppfann LSD); titeln är en referens till rosettstenen (en egyptisk stele) och någon som går på drogen DMT och blir bortförd av utomjordingar


~*~

Lipansk Besvärjelse (Lipan Conjuring)

...

Förlorade Nycklar (Skulden är Hofmanns) (Lost Keys (Blame Hofmann))

Sköterska: Ursäkta mig, doktorn, har du en stund över?
Doktor: En stund över? Vad var frågan?
Sköterska: Mer en situation, en herre i provrum 3.
Doktor: Vad är problemet?
Sköterska: Det är problemet: vi är inte säkra.
Doktor: Du har ditt diagram?
Sköterska: Här är det.
Doktor: Hmm... inte mycket här, verkar det?
Sköterska: Nej doktorn, inget synligt fysiskt trauma, värdena är stabila.
Doktor: Namn?
Sköterska: Nej sir.
Doktor: Lämnade någon av honom, kanske vi kan tala med dem? Låt oss få en bakgrund till denne man.
Sköterska: Inget ID, ingenting, och han talar inte med någon.
Doktor: Nåja, vi hälsar på honom.

Doktor: God morgon, jag är Dr. Watson. Hur mår du idag? Hur mår du idag? Se nu här min son, du är på en säker plats,
vi vill hjälpa dig, på alla sätt vi kan. Men du måste tala med oss, vi kan inte hjälpa dig annars. Så, vad har hänt?
Berätta allt för mig.

Rosetta Stenhög (Rosetta Stoned)

Okej, så ... föreställ dig det här om du kan.

10 i 2 på natten, X, Yogi DMT, och en låda med Krispy Kremes,
i min "vetgirighetsbehov" ställning, strax utanför Area 51
Kontemplerande hela "de utvalda" grejen
när ett flammande stealthplan banana splittrar himlen
som man kunde hoppas men aldrig riktigt vänta sig
att få se på en plats som den här.
Delande högerskurna munkringar med en krona
och stannar precis vid mina Birkenstockskor,
och mig gnyende...

Heliga jävlars skit!

Sedan Arkiv X varelserna,
Som ser ut som några sorts blågröna Jackie Chan
med Isabella Rossellini läppar, och andedräkt som var full av vanilj Chig Champa
Gjorde en slow-mo Matrix nedstigning
Ur stjärtpartiet av bananfarkosten
Och svävade över mina insektsögon, min gapande käke,
och min svettiga L. Ron Hubbard överläpp,
och allt jag kunde tänka var:
"Jag hoppas Uncle Martin här inte märker
att jag pissade i mina jävla byxor."

Så lätt i sitt sätt,
Likt en uppenbarelse, [då]
Han fick mig att gallskrika,
"Fan ta mig
Det måste vara
Deadhead Kemikalierna
Läskpapperet hamnade [precis] ovanför mig
Fick mig att se E-fanshelvetes-T!"

Och efter att han lugnat ner mig
med några apelsinklyftor
och en stunds fosterställning,
Avslöjade E.T. för mig sitt enda syfte.
Han sade, "Du är den Utvalde,
Den som ska överlämna budskapet.
Ett budskap av hopp för de som önskar lyssna på det
och en varning till de som inte gör det."
Jag. Den Utvalde?
De valde mig!!!
Och jag gick inte ens ut det jävla högstadiet.

Det är bäst att du...
Det är bäst att du...
Det är bäst att du...
Det är bäst att du lyssnar nu.

Sedan såg han rätt igenom mig
Med sina sömnbringande mandelögon
Jag vet inte ens vad det betyder
Måste komma ihåg att skriva ned det
Det här är så verkligt
Som den gången då Dave flöt iväg
Se, mitt hjärta bultar
För sån här skit händer aldrig mig

Jag kan inte andas just nu!

Det var så verkligt,
Som jag vaknade upp i Underlandet.
Allt ganska skrämmande
Jag vill inte bli lämnad helt ensam
Då jag berättar den här historien.
Och kan någon tala om för mig varför
Ni alla låter som Snobbengängets föräldrar?
Kommer jag någonsin att landa igen?
Det här är så verkligt
Äntligen, är det min turdag
Se, mitt hjärta rusar
För sån här skit händer aldrig mig

Jag kan inte andas just nu!

Ni tror på mig, det gör ni väl?
Var snäll och tro på vad jag just berättade!
För The Dead turnerar inte längre
Och allt det här var inte bara i huvudet.
För, de tog min hand
Och bad mig komma ända in.
Sedan visade de mig någonting
Jag vet inte ens vart jag ska börja historien.

Fastbunden [vid] min säng
Fötterna kalla [och] ögonen röda
Jag har tappat orienteringen
Är jag levande? Är jag en av de döda?
Kan inte minnas vad de sa
Gudars helvete, det skiter sig igen.

Hallå där ...

Så tagen som man kunde bli, i min nuvarande ställning.
Sådan tung börda nu att vara den Utvalde
Född att bära och bringa till alla detaljerna om vårt slut,
Att det nedskriva för hela världen att se.

Men jag glömde min penna
Det skiter sig igen ...
Typiskt.

Fastbunden [vid] min säng
Fötterna kalla och ögonen röda
Jag har tappat orienteringen
Är jag levande? Är jag en av de döda?
Sunkist och Sudafed
Gyroskop som är infrarött
Kommer inte att hjälpa, när jag är hjärndöd
Kan inte minnas vad de sa
Gudars helvete, det skiter sig igen.

Jag kan inte minnas vad de sa till mig
Kan inte minnas vad de sa för att få mig att vara hjälten
Kan inte minnas vad de sa
Bob hjälp mig!
Kan inte minnas vad de sa

[Vi] vet inte, [och] senare vet vi heller inte

Gudars helvete, det sket sig igen!

(Tool från 10,000 Days 2006)

LPWJ svensk version 24/05/09

Video Tool - Rosetta Stoned LIVE 2007


***



Bilden: en av Jean-Jacques Annauds bättre filmer (en av världens bästa regissörer Björnen, Älskaren, Rosens Namn, Kampen om Elden)


Intentioner (Intension)

~*~

(Lyrics som spelas baklänges: Arbeta hårt, Gå kvar i skolan, Lyssna på din mor,
din far har rätt/upphöjts/rätt, min son... Jesus älskar dig... Arbeta hårt, Gå kvar i skolan, Lyssna på din mor,
din far har rätt/upphöjts/rätt, min son...)


Rena då vi började
Rena då vi infördes här
Rena då vi började
Styrda endast av vår vilja

Rena då vi började
Här har vi en sten
Samla, placera, arrangera sen,
Vindskydden blir till ett hem

Rena då vi började
Här har vi en sten
Kasta så du stoppar en främling
Svär att krossa hans ben

Styrda endast av vår vilja

Gnistan blir till en låga
Lågan blir till en eldhärd
Lyser vägen eller värmer det
Hem vi bebor här

Gnistan blir till en låga
Lågan blir till en eldhärd
Smid ett blad för att döda en främling
Tar vadän vi begär

Pådrivna endast av vår vilja
Rena då vi började

Rena då vi började
Pådriver endast med vår vilja
Kvarlämnade då vi infördes här
Rena som ljuset
Återvänder till ett

Pådriver endast med vår vilja
Pådriver endast med vår vilja


(Tool från 10,000 Days 2006)

LPWJ svensk version 25/05/09

Video Tool - Intension (Unofficial video)


***



så nu kan alla Tool fans (Calin och andra) läsa hela skivan på svenska och ge förslag på förändringar; jag har precis som man gör med trumtakter till musik försökt höra det med musik inom mig, för att lyssna på låten under är för svårt, men nu är den klar


Mitt itu (Right in Two)

~*~

Änglar på sidlinjen,
Roade och förbryllade
Varför gav vår Fader dessa människor en fri vilja?
Nu är de alla förvirrade

Vet då inte dessa talande apor att Eden har tillräckligt så det blir över?
Överflödet i den heliga trädgården, dumma apor
Där det finns en är du tvungen att dela den mitt itu

Änglar på sidlinjen,
Förbluffade och förvirrade
Vår Fader dem alla med förnuft välsignade,
Och det här är vad de valde?

Apor dödar apor dödar apor över delar av marken
Dumma apor
Ge dem tummar, de smider ett blad,
Och där det finns en är de tvungna att dela den mitt itu

Apor dödar apor dödar apor över delar av marken
Dumma apor
Ge dem tummar, de gör en klubba att slå ned sin broder med
Hur de har överlevt så missledda är ett mysterium
Motbjudande är den varelse som hellre slösar med sin fallenhet om
Att höja en blick mot himlen, medveten om sin flyktiga tid här

Måste dela alltsammans mitt itu

Slåss tills de dör över sol, över himlen,
De slåss tills de dör över hav, över luften,
De slåss tills de dör över blod, över kärleken,
De slåss tills de dör över orden, polariserande

Änglar på sidlinjen igen,
Bänkade tillsammans med tålamodet och förnuftet
Änglar på sidlinjen igen,
Undrar hur den här dragkampen kommer att sluta här

Måste dela alltsammans mitt itu

(Tool från 10,000 Days 2006)

LPWJ svensk version 25/05/09

Video Tool - Right in Two LIVE 2007

***

Viginti Tres

Hav tålamod...

***


(Tool från 10,000 Days 2006)

LPWJ svensk version 18-25/05/09

***

Newz:

AB Öppen fascism ist f smygfascimen Sverige är känd för
AB Nord Korea världens kloak
SvD --- " ---
AB M sänker skatter betyder du får mer att handla för istället för att staten bestämmer över pengarna, det har vi ju sett hur det går
DN De klagar över för litet EU-vals intresse, intresse i sin betydelse betyder att det måste vara intressant till att börja med

Bloggz:

om musik

A Paper Magazine
Webmastern.se
The Blogg
Datebikt.se
Meadow Music

om lyrics

anna the soundtrack
Populärkultur från Tapelake
Alwaysdreamer
DJ Baby J
ett citat
myzzaan
Gealachs blogg
Discobelle.net

***

Bloggar om calin, tool, 10,000 days, tribute, naturlyrik, hyllning, lyrics, musik, metal, översättning

intressant som att Tool är svaret på vad många på 70-talet önskade det i framtiden fanns

Be well,
LordParzifal

0 kommentarer:

;