Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



måndag 21 mars 2011

Repo! den Genetiska Operan III:VI (svensk version)



Bilden: Terrance Zdunich (GraveRobber) som även är manus, sång & textskrivare tillsammans med Darren Smith i Repo! (Hitlåten Zydrate Anatomy finns som youtubevideo i botten) http://en.wikipedia.org/wiki/Repo!_The_Genetic_Opera


~*~

Shilo Wallace: En 17-årig flicka
Rottissimo "Rotti" Largo: Den sjuke GeneCo presidenten
Nathan Wallace: Shilos far och änkling
Magdalene "Blinde Mag" Defoe: En sångerska född blind
Carmela Largo/Amber Sweet: Rottis kirurgi och Zydrate beroende dotter
Luigi Largo: Rottis äldste son
Pavichi "Pavi" Largo: Rottis yngste son
GravPlundraren: En Zydrate handlare
Marni Wallace: Marni är Shilos döda mor
Genetikanter: Kvinnliga praktikanter på GeneCo



"Att Se Er Väcker Minnena Igen (Del 1)" (Rotti)


ROTTI:

Att se er två väcker minnena igen
Mag var nitton år, inte mycket äldre än du
Jag hörde henne sjunga och visste i samma stund
Att jag skulle hjälpa henne att se och få se hennes talang blomstra
Jag kunde hjälpa dig också nu

HÖGTALARE:

Kan GeneCos talesman vara så vänlig och inta scenen?
Blinde Mag till scenen


"Blinde Mags Historia"* (*=instrumental)

"Att Se Er Väcker Minnena Igen (Del 2)" (Rotti & Mag)


ROTTI:

Snälla lämna inte mig

MAG:

Jag måste lämna dig

ROTTI:

Säg inte nej

MAG:

Jag måste säga nej

ROTTI:

Etiskt så tillhör du GeneCo
Jag skämtar naturligtvis

MAG:

Du skämtar naturligtvis

HÖGTALARE:

ALLIHOPA ALLIHOPA
FORMA KÖ FORMA KÖ
VI HAR BILJETTER BILJETTER TILL OPERAN
VAR INTE BLYGA


"Men, Vilka Stora Saxar Du Har" (Presentatör & Shilo)

"Hembesök" (Rotti)

"Olägligt Telefonsamtal" (Nathan & Shilo)


NATHAN:

Shilo!

SHILO:

Ja pappa?

NATHAN:

Tog du din medicin?

SHILO:

Jaa?

NATHAN:

Vad är det där?

SHILO:

Vad är vad då?

NATHAN:

Det där

SHILO:

Åh det där,
mitt fönster, det har spruckit

NATHAN:

Så varför använder du då inte din mask
Ska jag komma tillbaka?

SHILO:

Nej jag mår fint

NATHAN:

Jag kan vara där på nolltid

SHILO:

Det behövs inte

NATHAN:

Men Shilo…..

SHILO:

Dina patienter behöver dig
Pappa vem är det där?

NATHAN:

Åh det där,
en av mina patienter
han är dålig

SHILO:

Överlever han?

NATHAN:

Det ser dystert ut

NATHAN/SHILO:

Jag/Du borde stanna här/där ett tag
Jag ska/Inte rusa hem när jag är/tills du är klar

NATHAN:

Säg mig om något är fel

SHILO:

Ta den tid du behöver, inget är fel

NATHAN/SHILO:

Jag älskar dig min dotter/far


"Innan Flykten"*

"GravPlundraren & Shilo Flyr" (GravPlundraren & Shilo)

"Zydrates Support Nätverk" (Nyhetsreporter & Rotti)


REPORTER:

Nåväl Mr. Largo
Hur mår du?
Folket därhemma skulle vilja veta din synpunkt
om Zydrate användandet och dess missbruk
Kan du vara så vänlig att kommentera det Sir?

ROTTI:

Ja tack så mycket Sir
Låt mig få hänvisa ärendet till min dotter
Hjärnan bakom Zydrates Support Nätverk
Välkomna Amber upp på scenen...
Välkomna Amber upp på scenen


"Värdiga Arvtagare?"*

"Zydrates Anatomi" (Zydrate beroende, GravPlundraren, Shilo, Amber & Genetikanter)


STÖDGRUPP:

JAG KAN INTE KÄNNA NÅGONTING ALLS...

GRAVPLUNDRAREN:

Drogmarknaden, svarta marknaden,
Ibland så undrar jag varför jag någonsin gick med
Blodsmarknaden, kärleksmarknaden,
Ibland så undrar jag varför de behöver mig alls

Zydrate kommer i en liten glasampull

SHILO:

En liten glasampull?

STÖDGRUPP:

EN LITEN GLASAMPULL

GRAVPLUNDRAREN:

Och den lilla glasampullen sätts i pistolen som ett batteri

STÖDGRUPP:

Hhh-Hhh...

GRAVPLUNDRAREN:

Och Zydratepistolen sätts någonstans mot din anatomi

STÖDGRUPP:

Hhh-Hhh...

GRAVPLUNDRAREN:

Och när pistolen går av, gnistrar den
och du är redo för kirurgi!

STÖDGRUPP:

KIRURGI!

AMBER:

GravPlundraren, GravPlundraren,
Ibland så undrar jag varför jag ens bryr mig
GravPlundraren, GravPlundraren,
Ibland så undrar jag varför jag behöver dig alls!

GRAVPLUNDRAREN:

Och Amber Sweet är beroende utav kniven

SHILO:

Beroende utav kniven?

STÖDGRUPP:

BEROENDE UTAV KNIVEN

GRAVPLUNDRAREN:

Och beroende utav kniven,
så behöver hon lite hjälp mot ångestskrik
Och lite hjälp kommer i en liten glasampull
i en pistol pressad mot hennes anatomi
och när pistolen går av,
är Ms. Sweet redo för kirurgi

GRAVPLUNDRAREN & STÖDGRUPP:

KIRURGI!

AMBER:

GravPlundraren, GravPlundraren,
Ibland så undrar jag varför jag behöver dig alls...

STÖDGRUPP:

DET ÄR SNYGGT, DET ÄR KLART, DET ÄR RENT--

SHILO:

Det är vad då?

STÖDGRUPP:

DET ÄR SÄLLSYNT

GRAVPLUNDRAREN:

Det är värt sina mynt

SHILO:

Det är vad då?

GRAVPLUNDRAREN:

Det är värt sina mynt

AMBER:

Det är värt sina mynt

GENETIKANTER:

ETT LITET RYCK

GRAVPLUNDRAREN:

Och ett knivsnitt!

GENETIKANTER:

VARFÖR SIG PLÅGA?

ANESTESERA!

AMBER:

Jag kan inte känna någonting alls!

GRAVPLUNDRAREN:

För kirurgi…

SHILO:

För kirurgi…?

AMBER:

För kirurgi…

GRAVPLUNDRAREN:

Är det hon behöver…

SHILO:

Är vad jag behöver…?

AMBER:

Är vad jag behöver

GRAVPLUNDRAREN:

För att ändra sitt inre

SHILO:

För att ändra sitt inre?

AMBER & STÖDGRUPP:

FÖR ATT KÄNNA SIG LEVANDE!

GRAVPLUNDRAREN:

Mags kontrakt har något väldigt finstilt

STÖDGRUPP:

NÅGOT VÄLDIGT...FIN...STILT...

GRAVPLUNDRAREN:

Och det väldigt finstilta försätter Mag i ett väldigt fint predikament...
Om Mag tar och sticker, är hennes ögon i pant
Och om GeneCo och Rotti så finner det lämpligt,
Då kommer Repo mannen
och hon får betala för sina ingrepp av kirurgi, kirurgi!

GRAVPLUNDRAREN & STÖDGRUPP:

KIRURGI, KIRURGI!

AMBER & STÖDGRUPP:

JAG KAN INTE KÄNNA NÅGONTING ALLS...


"Städpatrullen" (Städpatrullen)

"En Sopbil Hem"*


Darren Smith & Terrance Zdunich 2008

L Patrik WJ svensk version 17/03/11



video:

Interview with Terrance Zdunich

Zydrate Anatomy

0 kommentarer:

;