Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



måndag 21 mars 2011

Repo! den Genetiska Operan II:VI (svensk version)



Repo! The Genetic Opera is a 2008 rock opera-musical film directed by Darren Lynn Bousman. The film is based on a play written and composed by Darren Smith and Terrance Zdunich.
http://en.wikipedia.org/wiki/Repo!_The_Genetic_Opera


~*~

Shilo Wallace: En 17-årig flicka
Rottissimo "Rotti" Largo: Den sjuke GeneCo presidenten
Nathan Wallace: Shilos far och änkling
Magdalene "Blinde Mag" Defoe: En sångerska född blind
Carmela Largo/Amber Sweet: Rottis kirurgi och Zydrate beroende dotter
Luigi Largo: Rottis äldste son
Pavichi "Pavi" Largo: Rottis yngste son
GravPlundraren: En Zydrate handlare
Marni Wallace: Marni är Shilos döda mor
Genetikanter: Kvinnliga praktikanter på GeneCo



"Mät upp det" (Genetikanter, Amber, Luigi & Pavi)


GENETIKANTER:

MÄT UPP DET! MÄT UPP DET!
MÄT UPP DET! MÄT UPP DET!

AMBER:

Var fan är pappa, brorsorna?!

LUIGI:

Han lämnade mig att sköta det, syrran!

AMBER:

Jag tar inget skitsnack från en ragata

LUIGI

Jag tar inget skitsnack från en slampa!

PAVI:

Min brorsa och syrra borde göka--

LUIGI:

Pavi, håll nu för fan käften!

Jag är den smartaste,
Och den tuffaste!
Jag hittar ett hål och sätter på det!
Om det inte finns något,
Så skapar jag ett!
Luigi tar ingen skit från någon!

En hjärna, mät upp det!
Det är bara jag som har hjärna tillräckligt!
Det är därför som farsan lämnar GeneCo till mig!

PAVI:

Fråga en Genetikant vem de föredrar,
Tio-utav-nio till och med säger då lilla Pavi
Den mest elegante! Tros ockupanten!
Jag ska lämna dina blöjor droppande!

Två hjärtan, mät upp det!
Pavi stjäla ju allas hjärtan!

LUIGI:

Det har du inte mage till, brorsan!

PAVI:

Du skäller bara, men lungor har du inga, brorsan!

LUIGI & PAVI:

Pappa lämnar GeneCo till mig!

PAVI:

Vänta du, tiden ska utvisa det!
Pavis ansikte ska locka alla när
Jag ärver fars alla saker!
Tar pappas testamente och mäter ut dig!
Tar min andel och mäter upp det!

LUIGI:

Vänta du, tiden ska utvisa det!
Luigis nävar ska styra dig!
Jag ska ärva alla pappas saker!
Tar pappas testamente och skriver ut dig!
Tar min andel och mäter upp det!

LUIGI & PAVI:

MÄT UPP DET!! MÄT UPP DET!!!


"Mags Tao (Del 1)" (Mag & Kinesisk Kör)

"Rottis Historia"* (*=instrumental)

"Saker och Ting Du Ser på en Kyrkogård (Del 2)" (Rotti & Sörjande)


ROTTI:

Aska (aska) Jord (jord)
Mina barn var ett fiasko
De ska ingenting få ärva
Nej, mitt arv är alltför stort
att på otacksamma kasta bort
Nathan Wallace hade potential,
tills han min Marni bortförde
I förnekelse, klandrade Nathan sig själv
för Marnis plötsliga begravning,
och tänkte aldrig ens en gång på att misstänka
Mannen som skrev hans lönecheckar
Jag antar, att jag tar med mig det i graven

SÖRJANDE:

SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD

ROTTI:

Jag tar med mig det i graven…
Marni, det är Rotti
Du skulle aldrig ha lämnat mig
Jag skulle ha skänkt dig hela världen
Det har varit svårt att dig betrakta,
efter vad du fick mig att genomleva
Du tvingade min hand och fick mig att göra...
Nåväl...det ser ut som att jag gör dig sällskap
Det verkar som att den man som botade jorden
inte kan förhindra sin egen utplåning...
Men jag kan sluta med en smäll!

SÖRJANDE:

SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD
SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD

ROTTI:

Jag kan sluta med en smäll--!

SÖRJANDE:

SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD
SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD
SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD
SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD


"Limo Färd" (Rotti & Shilo)


ROTTI:

Shilo
Tack för att du kom
det är skönt att se unga talanger på gång
Mina ungar har gjort mig...ja rent av besviken
Jag är Rotti Largo

SHILO:

Jag vet

ROTTI:

Jag äger GeneCo

SHILO:

Snälla låt mig gå

ROTTI:

Ledsen att jag är så besvärlig
men jag hade inget val
Du var då inte lätt att finna
klättrar genom hålen i din lya
Säg mig varför du gömmer
ditt vackra ansikte

SHILO:

Jag kan inte vara utomhus
Jag har en blodsjukdom

ROTTI:

Men förlora ej hoppet ett motgift
och du kunde bli den första att prova det
GeneCos lösning på en blodsjukdom
och jag kunde behöva någon som dig
Affischnamnet för framåtskridande
det är botemedlet som du sökt Shilo
din chans att få se världen Shilo
det är inom räckhåll

SHILO:

Jag-jag vet inte

ROTTI:

En tillställning väntar nu mig
blir du mitt sällskap så säg?

SHILO:

Jag-jag kan inte

ROTTI:

Blinde Mag kommer att vara där

SHILO:

Mag?

ROTTI:

Ni två borde träffas

SHILO:

Nej
Jag måste iväg
min pappa kommer att oroa sig

ROTTI:

Vem säger att pappa behöver få veta allting?


"Otacksamt Jobb" (Nathan & Repo offer)


KÖR:

REEEPO MAAANNEN! REEEPO MAAANNEN!

REPO MANNEN:

Det är ett otacksamt jobb,
men någon måste ju göra det...
att dra av cellvävnaden bit för bit,
skinnet av musklerna, tillika
Skörda njurarna inför hösten
spara en hög med lever djupt i frysen
Ingen tackar mig någonsin när jag är färdig
Så självupptagna folk ändå är!

Med ett snitt, eller ett klipp,
Äppel-Päppel-Pirum-Parum...
med ett stygn, och ett stick,
återlämnas organen så gott som nya!

Det är ett otacksamt jobb!
men någon måste ju göra det!
Som en golvmopp!
Och en kvast!
Ingen vill väl ha ett otacksamt jobb!


"En Buktalarhärva"*

"Mags Tao (Del 2)" (Mag & Kinesisk Kör)

"Inga Organ? No Problemo!" (GeneCo Kör)

"Genetikanterna" (Genetikanter & Pavi)


GENETIKANTER:

(GENETIKANTER GENETIKANTER)

Genetikanter som tryggar den finaste hudvård
och bemanning?
Skalpell (skalpell), Nål (nål), Tråd (tråd)
Mmm, det borde räcka
Ok Herr Largo vill du se ditt nya ansikte

PAVI:

Åh det är så perfekt


"Largos Små Nissar" (Luigi & Barnkör)


LUIGI:

Någon kommer att hängas om jag inte får mitt kaffe

TJÄNARE:

Koffeinfritt?

LUIGI:

Jag ska skjuta dig i ansiktet

TJÄNARE 2:

Ledsen Herr Largo här är en ny kopp till dig

LUIGI:

Vad är det här för råttpiss?


"Luigi, Pavi, Amber trakasserar Mag" (Luigi, Stamgäster, Passopper, Mag, Amber, Pavi & Rotti)


MAG:

Luigi sluta nu

AMBER:

Vem ska sjunga då efter att du slutat?

MAG:

Amber snälla du det är inte min sak

AMBER:

Någon måste sjunga så varför kan det inte vara jag

PAVI:

Snälla syrran

LUIGI:

Håll din käft

AMBER:

Lyssna nu din hynda

LUIGI:

När jag styr GeneCo

AMBER:

Åh i dina drömmar

PAVI:

Pappa älskar mig
Alla älskar de lilla Pavi!

LUIGI:

När gubben kroknar
ska ni alla lära er att respektera mig

ROTTI:

Det räcker nu

AMBER, PAVI, LUIGI:

Men hon/han!

ROTTI:

Iväg nu barn!


Darren Smith & Terrance Zdunich 2008

L Patrik WJ svensk version 17/03/11



video:

Repo! the Genetic Opera teaser 2007 Spike awards

Mark It Up

0 kommentarer:

;