Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



måndag 21 mars 2011

Repo! den Genetiska Operan V:VI (svensk version)



Bilden: Paris Hilton (Amber Sweet), även om hon mer är backup sångerska och låtarna sjungs av Sarah Brightman i Repo! (Sarahs låtar finns som youtubevideo i botten) http://en.wikipedia.org/wiki/Repo!_The_Genetic_Opera


~*~

Shilo Wallace: En 17-årig flicka
Rottissimo "Rotti" Largo: Den sjuke GeneCo presidenten
Nathan Wallace: Shilos far och änkling
Magdalene "Blinde Mag" Defoe: En sångerska född blind
Carmela Largo/Amber Sweet: Rottis kirurgi och Zydrate beroende dotter
Luigi Largo: Rottis äldste son
Pavichi "Pavi" Largo: Rottis yngste son
GravPlundraren: En Zydrate handlare
Marni Wallace: Marni är Shilos döda mor
Genetikanter: Kvinnliga praktikanter på GeneCo



"Nathan Upptäcker Rottis Plan" (Nathan & Shilo)


ROTTI:

Shilo jag har ditt botemedel
Ikväll så ska allt avslöjas
vi träffas på operan

NATHAN:

Så Rotti tror att han kan ta Shilo

SHILO:

Pappa

NATHAN:

Inget Shilo inget
Gå och lägg dig igen

SHILO:

Varför berättade du inte för mig att jag har en gudmoder

NATHAN:

Vad?
Vad är det du pratar om min älskling?


"Ikväll så blir Vi Förrådda" (Nathan)


REPO MANNEN:

Ikväll så blir vi förrådda

NATHAN:

Hålla Shilo säker ska jag

REPO MANNEN:

Få Rotti att betala!

NATHAN:

Vid Marnis grav

REPO MANNEN/NATHAN:

Vid operan ikväll!


"Vid Operan Ikväll" (Shilo, Mag, Nathan, Amber, GravPlundraren, Rotti, Luigi, Pavi & Kör)


SHILO:

Modig måste jag vara
Vad, vad som än må hända
Kan jag räddas? Finns det ett sätt att...
Vid operan ikväll?

BLINDE MAG:

Jag har försonat mig med det

NATHAN/REPO MANNEN:

Ingen chans till försoning!

BLINDE MAG:

Jag hyser inget agg

NATHAN/REPO MANNEN:

Jag ska ända det agget

BLINDE MAG:

Jag ska sjunga...

NATHAN/REPO MANNEN:

Jag ska fläcka ner gatorna!

BLINDE MAG:

Min allra sista sång
Vid operan ikväll

NATHAN/REPO MANNEN:

De ska springa blodiga
Vid operan ikväll!

AMBER:

En till shot innan föreställningen!
Snabba på!

GRAVPLUNDRAREN:

Ta det lugnt min vän

AMBER:

En till shot av det gnistrande!

GRAVPLUNDRAREN:

Gå och skära sig...

AMBER & GRAVPLUNDRAREN:

Innan kvällsföreställningen--!

ROTTI:

Ikväll så förbereder jag scenen

LUIGI:

Ikväll så förbereder vi scenen!

ROTTI:

Min bästa pjäs

PAVI:

Mitt bästa ansikte!

ROTTI:

Utlagda alla planer är

LUIGI:

Mitt bästa raseri!

PAVI:

Pavi får sig ett ligg!

LUIGI & PAVI:

Alla skulder blir alla kvitt...!

ROTTI:

Vid operan ikväll!

KÖR:

REEEPO MAAANNEN! REEEPO MAAANNEN!

NATHAN/REPO MANNEN:

Vid operan ikväll!

KÖR:

REEEPO MAAANNEN!
REEEPO MAAANNEN!

BLINDE MAG:

Repo mannen, kom och ta mina ögon

AMBER & GRAVPLUNDRAREN:

Vid operan ikväll!

KÖR:

REEEPO MAAANNEN!
REEEPO MAAANNEN!

BLINDE MAG:

Repo mannen, mina ögon!

ALLA:

VID OPERAN IKVÄLL!


"Blodbad!" (GravPlundaren)


GRAVPLUNDRAREN:

Blodbad
Det kommer att bli ett blodbad
För ingen förargar GeneCo
Nej inte ens Repo

Kommer Rotti att göra rent hus?
Ja det får vi jäklar snart reda på nu
Vid operan

Så stanna kvar med mig
Vinnaren av denna blodsfejd
kommer att få GeneCo…..


"Inte dina Föräldrars Opera"* (*=instrumental)

"Det var Vi som Startade den här Op'ra Grejen!" (Orkesterledare, Genetikanter, Luigi, Pavi, Ensam mamma, Rotti, Operapublik & GeneCo Kör)


ORKESTERLEDARE:

Allihopa, allihopa!

ALLIHOPA:

STÅ UPP! STÅ UPP!

ORKESTERLEDARE:

Oh yeah! S-s-s-ställ er upp!

ALLIHOPA:

VAR INTE BLYGA NU!

ORKESTERLEDARE:

Ha, ha! Gott folk, gott folk, gott folk!

ALLIHOPA:

STÅ UPP! STÅ UPP! STÅ UPP!

ORKESTERLEDARE:

Woho! Allihopa, allihopa...

ALLIHOPA:

VITTNA NU!

ORKESTERLEDARE:

...allihopa!

Böj er ner, böj er ner nu. S-s-s-ställ er upp!
Var inte blyga nu. Gott folk, gott folk, gott folk! Stå upp, stå upp, stå upp! Vittna nu allihopa!

SÅNGARE:

(Vokaliserat)

ORKESTERLEDARE:

Vittna nu!

SÅNGARE:

(Vokaliserat)

ALLIHOPA:

VITTNA NU!

SÅNGARE:

(Vokaliserat)

ORKESTERLEDARE:

Vittna nu!

SÅNGARE:

(Vokaliserat)

ORKESTERLEDARE:

Säg era namn!

GENETIKANTER:

GENETIKANTER...GENETIKANTER...GENETIKANTER...
(orgasmiska ljud)

LUIGI:

Fräls-s-s-s-s-s-st!

ORKESTERLEDARE:

Allihopa, allihopa böj er ner böj er ner nu! S-s-s-s-ställ er upp!
Var inte blyga nu! Gott folk, gott folk, gott folk! Stå upp, stå upp, stå upp!

Allihopa, allihopa vitt-na-nu!

ENSAM MAMMA:

Jag var i desperat behov av en njurtransplantation. GeneCo visade den här ensamma mamman sina sympatiska känslor
Den makeovern kom för en ringa tillagd avgift. Nu ser jag bedårande ut på direktsänd TV!

ROTTI:

Var helad!

ORKESTERLEDARE, PAVI & LUIGI:

DU VET ATT DU BEHÖVER DET BABY, GENECO HAR DET!
DU VET ATT DU BEHÖVER DET BABY, GENECO HAR DET!

ROTTI:

(Vokaliserat)

GENETIKANTER:

JAG BEHÖVER DET VERKLIGEN

ORKESTERLEDARE, PAVI & LUIGI:

DU VET ATT DU BEHÖVER DET BABY, GENECO HAR DET!

GENETIKANTER:

JAG MÅSTE BARA HA DET. ALLT JAG BEHÖVER ÄR KIRURGI

ALLIHOPA:

JAG VAR SMITTAD AV DET GENETISKA I MIG

ROTTI:

Vittna nu!

ALLIHOPA:

NU UPPIFFAD AV DET KOSMETISKA DU GAV MIG

ROTTI:

Vittna nu!

ORKESTERLEDARE:

Hey hey, hey hey! Hey hey, hey hey!
Hey hey, hey hey!

GENETIKANTER:

ALLT JAG BEHÖVER ÄR KIRURGI!

ORKESTERLEDARE:

Hey hey, hey hey!

ALLIHOPA:

JAG VAR SMITTAD AV DET GENETISKA I MIG

GENETIKANTER:

ALLT JAG BEHÖVER ÄR KIRURGI!

ORKESTERLEDARE:

Hey, hey, hey hey! Allihopa, allihopa skynda att göra det genetiska i dig till din hynda!

ROTTI:

Vittna nu!


"Utmaningen i Förhörsrummet" (Rotti)


ROTTI:

Shilo, du klarade det
Du är nära nog att känna smaken av det
Ditt botemedel väntar
Det är bara en sak som i luften hänger:
Hjälp oss att fånga honom,
den här forne GeneCo lärlingen
som förlorat sitt förstånd helt och hållet,
och lyckades att undfly mig
Du såg honom på kyrkogården
Gudskelov så reagerade mina vakter
det verkar som att detta odjur har satt gaddarna i dig
Så, var på din vakt, för han kommer!
Vi använde dig som lockbete
för att dra denna orm ut ur sin håla
och jag är ledsen , Shilo, för det,
men det här är din avgörande stund
kommer du att låta dig själv bli fångad?
eller kommer du att använda fällan till att infånga honom?
Ge mig Repo mannen,
och du ska få ditt botemedel


"Skyll Inte på Mina Kinder" (Presentatör, Amber, Eunuck betjänter & GeneCo Kör)

"Chromaggia" (Mag)


MAG:

TANTO TEMPO FA
UN UCCELLO FATALE DI NOME
CHROMAGGIA
INCROCIð IN VOLO LA FRECCIA DI UN
ARCIERE
LUNGO LE COSTE DI LAVA
PER ANNI, PENSANDO DI ESSERE
INSEGUITA,
SCAPPð DALLA FRECCIA

CHROMAGGIA, CHROMAGGIA
PERCHè NON AFFRONTI IL PERICOLO?
LA FRECCIA ERA LEGATA ALL'ALA
E LEI VOLAVA PER LIBERARSENE

TIRANDO LA FRECCIA,
ALTRI SON FERRITI PER MIA COLPA,
MIA COLPA

GIç! VERSO LA BOCCA DEL DIAVOLO!
LA SUA FRECCIA, I MIEI OCCHI.

CHROMAGGIA, kom och ta dessa ögon...!
Jag skulle hellre vara blind!

För länge sedan
mötte en ödesmättad fågel
Chromaggia
pilen från en bågskytt
då hon flög
Längs med lavakusterna
i åratal, då den trodde att den
jagades
undkom den pilen

Chromaggia chromaggia
varför möter du inte faran?
pilen var nu djupt fäst i dess vinge
och den flög för att försöka skaka av den

Drar jag ut pilen
blir andra skadade
på grund av mig
på grund av mig

ner! mot djävulsmunnen!
dess pil, mina ögon

Chromaggia, kom och ta dessa ögon...!
Jag skulle hellre vara blind!


"Mags Fall"*

"Pièce De Résistance" (Rotti)


ROTTI:

Stanna kvar, gott folk!
Ni vill inte röra på er, gott folk,
för det blir mer spännande saker som kommer!
Som ett extranummer,
ska GeneCo bota en
mycket sjuk och behövande ung flicka!
Hon har varit inburad,
likt ett monster,
av hennes överbeskyddande fader!
men ikväll så ska vi hjälpa honom till rätta,
helt för er åskådares höga nöje!


Darren Smith & Terrance Zdunich 2008

L Patrik WJ svensk version 19/03/11



video:

Paris Hilton clip

At the Opera Tonight

Chromaggia

0 kommentarer:

;