Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



lördag 19 mars 2011

Repo! den Genetiska Operan I:VI (svensk version)



Repo! The Genetic Opera is a 2008 rock opera-musical film directed by Darren Lynn Bousman. The film is based on a play written and composed by Darren Smith and Terrance Zdunich.
http://en.wikipedia.org/wiki/Repo!_The_Genetic_Opera


~*~

Shilo Wallace: En 17-årig flicka
Rottissimo "Rotti" Largo: Den sjuke GeneCo presidenten
Nathan Wallace: Shilos far och änkling
Magdalene "Blinde Mag" Defoe: En sångerska född blind
Carmela Largo/Amber Sweet: Rottis kirurgi och Zydrate beroende dotter
Luigi Largo: Rottis äldste son
Pavichi "Pavi" Largo: Rottis yngste son
GravPlundraren: En Zydrate handlare
Marni Wallace: Marni är Shilos döda mor
Genetikanter: Kvinnliga praktikanter på GeneCo



"Depraverat Hjärtemord vid Sanatoriums Torg"*(*=instrumental)

"Genetiska Repo Mannen" (GravPlundraren & Kör)


KÖR:

REEEPO MAAANNEN! REEEPO MAAANNEN!

GRAVPLUNDRAREN:

Ut ur natten, ifrån dimman, stiger skepnaden
Ingen vet hans namn riktigt ordentligt
Han når en höjd av två meter, höga är axlar och huvud
Bed att han aldrig kommer och knackar på din dörr sent!
Säg att du en gång köpte ett hjärta,
Eller nya hornhinnor,
Men lyckades aldrig att kvitta din skuld på något sätt
Han bryr sig inte om att skriva eller att ringa till dig
Han river bara ut ditt ännu bultande hjärta ur ditt bröst!

KÖR:

REEEPO MAAANNEN! REEEPO MAAANNEN!

GRAVPLUNDRAREN:

Du skulle kunna fly
Du skulle kunna gömma dig
Du kunde alltid försöka det
Men han har alltid ett sätt att finna dig
Han kommer vid din svagaste stund,
När ingen finns omkring dig som kunde rädda dig

KÖR:

REEEPO MAAANNEN! REEEPO MAAANNEN!

GRAVPLUNDRAREN:

Och ingen av oss är fri ifrån denna fasa,
För många år sedan, vart vi alla skuldsatta
Nya kroppsdelar behövdes för att fullborda vår självsbild
Och tills våra skulder är klarerade,
Lever vi i fruktan för...

KÖR:

REEEPO MAAANNEN! REEEPO MAAANNEN!
REEEPO MAAANNEN! REEEPO MAAANNEN!


"Crucifixus" (Blinde Mag & Tysk Kör)


TYSK KÖR:

WAS IST ES, DAS DU SIEHST,
MAG?
WAS IST ES, DAS DU SIEHST,
MAG?

Vad är det som du ser,
Mag?
Vad är det som du ser,
Mag?

BLINDE MAG:

Ich sehe alles,
und alles ist gerade dabei
laut aufzuschreien

Jag ser allting,
och allting handlar om
att skrika sig tom

TYSK KÖR:

WIE IST ES, DAS DU SINGST,
MAG?
WIE IST ES, DAS DU SINGST,
MAG?

Vad är det som du sjunger,
Mag?
Vad är det som du sjunger,
Mag?

BLINDE MAG:

Ich singe traurig
weil ich sehe
was passiert, und ich,
ich bin machtlos
blind war ich,
ohne shekraft
taub war ich, ohne lied,
doch jetzt singe ich und sehe
deutlich, deutlich
ich finde schon meinen
heimweg, heimweig

Jag sjunger sorgsamt
Därför att jag ser
Vad som sker, och jag,
Jag är maktlös
Blind var jag,
utan synförmåga
Döv var jag, utan sång,
men nu sjunger jag och ser
klart igen, klart igen
Jag ska finna min väg
hemåt, hemåt


"Prognosis"*

"Saker och Ting Du Ser på en Kyrkogård (Del 1)" (Rotti & Sörjande)


SÖRJANDE:

SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD
SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD

ROTTI:

Likmaskar, ohyra,
Ni världen för ingenting vill ha
Inled er föraktlighet
Rotti, er kung, är döende
Inte ens Rotti Largo
Kan denna bortgång förhindra
Vem ska då ärva GeneCo?
Jag ska nog låta dom gamarna fortsätta gissa

SÖRJANDE:

SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD

ROTTI:

Jag ska nog låta dom gamarna fortsätta gissa

SÖRJANDE:

SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD

ROTTI:

Jag ska nog låta dom gamarna fortsätta gissa
Aska (aska) Jord (jord)
Mina barn var ett fiasko
De ska ingenting få ärva
Nej, mitt arv är alltför stort
att på otacksamma kasta bort
Nathan Wallace hade potential,
tills han min Marni bortförde
I förnekelse, klandrade Nathan sig själv
för Marnis plötsliga begravning,
och tänkte aldrig ens en gång på att misstänka
Mannen som skrev hans lönecheckar
Jag antar, att jag tar med mig det i graven

SÖRJANDE:

SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD

ROTTI:

Jag tar med mig det i graven…
Marni, det är Rotti
Du skulle aldrig ha lämnat mig
Jag skulle ha skänkt dig hela världen
Det har varit svårt att dig betrakta,
efter vad du fick mig att genomleva
Du tvingade min hand och fick mig att göra...
Nåväl...det ser ut som att jag gör dig sällskap
Det verkar som att den man som botade jorden
inte kan förhindra sin egen utplåning...
Men jag kan sluta med en smäll!

SÖRJANDE:

SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD
SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD

ROTTI:

Jag kan sluta med en smäll--!

SÖRJANDE:

SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD
SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD
SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD
SAKER OCH TING DU SER PÅ EN KYRKOGÅRD


"Botemedlet för 2000-talet" (GravPlundraren, Genetikant med flyglarmssiren & Shilo)


GRAVPLUNDRAREN:

Industrialiseringen har förlamat jorden
(Åtnjut GeneCos formel för dag och natt av Zydrater)
Naturen havererade när teknologin spred sig
(Fråga en genetikant om Zydrater är rätt för dig)
Och i dess kölvatten, uppstod en marknad
(Att köpa Zydrater från en oauktoriserad källa är olagligt)
En hel stad byggd över de döda där
Och du kan finansiera dina ben och dina njurar
För varje marknad, en svart marknad växer
Men det är bäst att du är punktlig med dina avbetalningar
Så att det inte är du på betongen där nere sen

Det är snabbt. Det är snyggt. Det är rent.
Det kan förändra ditt liv, var förvissad om det
Det är botemedlet för 2000-talet,
Och det är mitt jobb att stjäla och plundra GRAVAR!

Så varför bry sig om alla dessa små fixa idéer?
När ditt syntetiska hjärta fortfarande slår med vanligt blod
Och tänk om du kunde uppnå perfektion genetiskt?
Skulle du ändra på den du är om du chansen tog?

För det är snabbt, det är snyggt, och det är rent (allt du egentligen behöver är)
Det kan förändra ditt liv, var förvissad om det (allt du måste ha är)
Det är botemedlet för 2000-talet (allt du behöver är kirurgi!)
Och det är mitt jobb att stjäla och plundra GRAVAR!
GRAVAR!


"Shilo Vaknar" (Nathan & Shilo)


SHILO:

Pappa

NATHAN:

Hej där, det där var nära

SHILO:

Pappa

NATHAN:

Shh...alltför nära

SHILO:

Pappa
Vad hände?

NATHAN:

Du kommer att bli bra igen
det är allt som betyder något

SHILO:

Var jag utomhus?

NATHAN:

Nej Shi

SHILO:

Där fanns några kroppar

NATHAN:

Du glömde din medicin
och du svimmade

SHILO:

De var alla döda

NATHAN:

Nonsens
Snälla var mer försiktig
du kan hamna i chocktillstånd

SHILO:

Men det var på riktigt pappa

NATHAN:

Jag är läkaren och jag är fadern

SHILO:

Kunde inte föreställa mig det här

NATHAN:

Snälla Shilo släpp det nu

SHILO:

Kunde inte ha tänkt mig det här

NATHAN:

Snälla Shilo sluta nu

SHILO:

Pappa jag kunde känna lukten av de döda

NATHAN:

Du kunde ha gått förlorad
Du gör mig livrädd
Blodsjukdomen
som tog din kära mor ifrån oss
Ärvdes från henne in i dina vener
Jag skulle bli helt vilse om jag förlorade dig
Jag räds inget för att beskydda dig här

SHILO:

Jag ska ta min medicin pappa
Var inte orolig

NATHAN:

Bara tills jag finner ett botemedel
Din mor frid över hennes själ
skulle vara så stolt över dig
fastän du inte kan se henne
finns hon här med dig
vi kommer alltid att finnas här för dig
i nödens stund

Shilo du är hela världen för mig


"Smittad" (Shilo & Nathan)


SHILO:

Jag är...smittad
Jag är smittad
av det genetiska

NATHAN:

Shilo, jag är läkaren
Shilo, jag är din fader
Åh, Shilo, det var nära!
Ta nu din medicin

SHILO:

Jag är smittad av det genetiska

NATHAN:

Shilo, du är den jag tåligt vårdar
Shilo, ha mer tålamod
Du har dina begränsningar,
jaga inte flugorna
Jag måste vara beskyddande
Du kan inte vara oförsiktig
Det är som förväntat när du är smittad

SHILO:

Jag är smittad av det genetiska
Jag är smittad av det genetiska
Och jag tror inte att jag kan botas
Nej, jag tror inte att jag kan botas
Säg mig varför, åh varför är min genetik en sådan hynda?

Det är detta blodtillstånd
Förbannade blodtillstånd!
Mamma kan du höra mig?
Tack så mycket för sjukdomen!
Nu är jag isolerad
En del av samlingen
Det är som förväntat när du är smittad

Det är som förväntat när du är smittad
Det är som förväntat när du är smittad

Hur mycket av det är genetik?
Hur mycket av det är ödet?
Hur mycket av det beror på de val som vi själva gör här?
Han säger att jag har hennes ögon,
ärvde jag också hans skam?
Är ärftligheten den riktiga boven?
Kan jag stoppa det, eller är jag en slav?

Jag är smittad av det genetiska
Jag är smittad av det genetiska
Vilket hopp finns det för en sjuk flicka?
Min dröm om ett liv bortom detta stängsel
Det gör verkligen ingen skillnad som helst
För jag vet att jag aldrig kan botas
Säg mig varför, åh varför är min genetik en sådan hynda?

Åh, jag vill gå utomhus
Utomhus
Åh, jag vill gå utomhus
Utomhus


"Bravi"

PAVI:

Damer, Herrar!
Signore, Signori!

LUIGI:

Våga inte röra din TV!

ROTTI:

Den genetiska operan
är platsen för kvällen!

AMBER:

GeneCo!
GeneCo!

LUIGI:

Från transplantationerna!

PAVI:

Till Genetikanterna!

ROTTI:

Bellissimo!

AMBER:

L'Opera mi Amore--!

ROTTI:

Den genetiska operan är nu ikväll!

LUIGI & PAVI:

Du kommer att skratta!

AMBER:

Ha!

LUIGI & PAVI:

Du kommer att gråta!

AMBER:

Ho!

LUIGI & PAVI:

Du kommer...!

ROTTI:

Sjunga!

ALLA:

BRAVI, BRAVI, BRAVISSIME!
DEN GENETISKA OPERAN ÄR BRA!

LUIGI:

Den är så bra!

ALLA:

BRAVI, BRAVI, BRAVISSIME!
DEN GENETISKA OPERAN ÄR BRA


"Nathan's Story"*

"Legal Mördare" (Nathan, Marni & Spökviskningar)


DÖDA MARNIS RÖST:

Nathan...Nathan…Nathan…

NATHAN:

Vart gick vår dotter?
Det är mig hon måste fly undan
Min börda kan jag inte utsudda
Hennes mor jag kunde ha räddat

SPÖKVISKNINGAR:

Mördare...dråpare...monster...

NATHAN:

Marni, jag behöver dig nu
Se vad det har blivit av mig
Mardrömmen hon borde frukta
är fadern som du lämnade ensam

SPÖKVISKNINGAR:

Mördare...dråpare...monster...
Mördare...dråpare...monster...
Mördare...dråpare...monster...

NATHAN:

Åren rullar vidare utan dig, Marni
17 har nu kommit och gått
Jag uppfostrade våran Shilo med de bästa intentioner
Men det finns något som jag inte kan säga henne
Jag är förlorad utan dig här
Jag lever bara vidare i en lögn!

NATHAN:

Men Shilo kan aldrig lämna mig!
Hon är mitt allt!
Inget kan bringa dig tillbaka!
Shilo är allt jag har!

SPÖKVISKNINGAR:

Mördare...dråpare...monster...
Mördare...dråpare...monster...
Mördare...dråpare...monster...

NATHAN:

Åren rullar vidare utan dig, Marni
17 har nu kommit och gått
Jag uppfostrade våran Shilo med de bästa intentioner
Men det finns något som jag inte kan säga henne
Jag är förlorad utan dig här
Jag lever bara vidare i en lögn!

Jag är monstret!

SPÖKVISKNINGAR:

Mördare!

NATHAN:

Jag är skurken!

SPÖKVISKNINGAR:

Mördare!

NATHAN:

Vilken perfektion!

SPÖKVISKNINGAR:

Mördare!

NATHAN:

Vilken precision!

SPÖKVISKNINGAR:

Mördare!

NATHAN:

Känsliga snitt, jag levererar!
Oskadda organ, jag levererar!
Repositioner, jag levererar!
Jag är Repon, den legala mördaren!

SPÖKVISKNINGAR:

Mördare! Mördare!
Mördare! Mördare!
Mördare! Mördare!
Mördare! Mördare!


"Lungor och Lever" (GeneCo Kören)


KÖR:

LUNGOR OCH LEVER OCH BLÅSA OCH HJÄRTAN!
DU SPARAR ALLTID MASSOR
NÄR DU KÖPER VÅRA GENECO DELAR!
MJÄLTE OCH TARMAR OCH RYGGRAD OCH HJÄRNA!
ALLT FÖR VARUHUS PRISER,
MEN VÅR KVALITET ÄR DENSAMMA!
GENECO!


Darren Smith & Terrance Zdunich 2008

L Patrik WJ svensk version 16/03/11



video:

Repo! the Genetic Opera trailer

Genetic Repo Man

21st Century Cure

Legal Assassin

0 kommentarer:

;