Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



tisdag 22 mars 2011

Repo! den Genetiska Operan VI:VI (svensk version)



Bilden: Alexa Vega (Shilo), sjunger duetten med Nathan i Repo! (låten I Didn't Know... finns som youtubevideo i botten) http://en.wikipedia.org/wiki/Repo!_The_Genetic_Opera


~*~

Shilo Wallace: En 17-årig flicka
Rottissimo "Rotti" Largo: Den sjuke GeneCo presidenten
Nathan Wallace: Shilos far och änkling
Magdalene "Blinde Mag" Defoe: En sångerska född blind
Carmela Largo/Amber Sweet: Rottis kirurgi och Zydrate beroende dotter
Luigi Largo: Rottis äldste son
Pavichi "Pavi" Largo: Rottis yngste son
GravPlundraren: En Zydrate handlare
Marni Wallace: Marni är Shilos döda mor
Genetikanter: Kvinnliga praktikanter på GeneCo



"Låt Monstret Födas"
(Nathan & Shilo)


NATHAN:

Visst sa jag åt dig att inte gå ut?
Visst gjorde jag?

SHILO:

Det gjorde du
Det gjorde du

NATHAN:

Visst sa jag åt dig att världen var grym?
Visst gjorde jag?

SHILO:

Det gjorde du
Det gjorde du

NATHAN:

Säg mig då hur det här kunde hända, vad jag gjorde fel, säg mig varför
Kan vi inte bara gå hem, Shi, och glömma den här fasansfulla kvällen?

SHILO:

Visst sa du att du var annorlunda?
Visst gjorde du?

NATHAN:

Det är jag
Det är jag

SHILO:

Säg att du inte är den där personen
Säg det

NATHAN:

Det är jag
Det är jag

SHILO:

Säg då åt mig hur jag ska bete mig, pappa
Vad jag ska säga, pappa
Säg mig varför
Allt du någonsin har sagt mig
Vartenda ord
Är en lögn

Visst sa du att du alltid skulle beskydda mig?
Visst gjorde du?

NATHAN:

Jag försökte
Jag försökte

SHILO:

Är det så du skulle hjälpa mig?
Är det?

NATHAN:

Jag försökte
Jag försökte

SHILO:

Hjälp mig inte mer, pappa
Du är död, pappa, i mina ögon
Någon annan har ersatt dig
Pappa, jag hatar dig
Gå och dö nu!

NATHAN:

Visst byggde jag ett hus, ett hem, visst gjorde jag?
Visst uppfostrade jag henne helt ensam, visst gjorde jag?
Sedan tog Rotti henne ifrån mig
Stal min Shilo
Hans är ansvaret
Har jag svikit min egen dotter?

Låt då fadern dö!
Och låt monstret födas!


"En Tio Sekunders Opera"* (*=instrumental)

"Sågarnas Klagosång" (Rotti, Luigi, Pavi, Shilo, Nathan & Operapublik)


ROTTI:

Du har överträffat alla mina planer

LUIGI:

Mer än man kan säga om Amber

ROTTI:

Mer än jag kan säga om dig

LUIGI:

Va?

ROTTI:

Eller din lika värdelösa broder

SHILO:

Jag vill bara få mitt botemedel

ROTTI:

Och jag lovar att leverera

NATHAN:

Håll händerna borta från henne

ROTTI:

Håll din tunga inför en äldre

NATHAN:

Rör henne och jag svär att jag dödar dig

ROTTI:

Kom igen din billiga bedragare
även om jag är dödligt sjuk
jag är döende era idioter

LUIGI/PAVI:

Snälla säg inte att du är döende pappa

ROTTI:

Så jag planerade mitt perfekta slut

LUIGI/PAVI:

En historia passande alla operor

ROTTI:

Ett slut som bara jag kunde leva ut

NATHAN:

Göra slut på dig ska bli mitt nöje

SHILO:

Jag litar inte längre på dig pappa

LUIGI/PAVI:

Du kan aldrig lita på ett monster

ROTTI:

Och det finns mer bakom hans mask

LUIGI/PAVI:

Visste du att han dödade din moder?

NATHAN:

Det vara bara en olyckshändelse

SHILO:

Vad

LUIGI/PAVI:

Precis som han har dödat dig

NATHAN:

Shilo snälla tro mig

ROTTI:

Är inte det ändå hans största vita lögn

SHILO:

Kan någon tala om för mig vad som pågår

ROTTI/LUIGI/PAVI:

BERÄTTA FÖR HENNE!
BERÄTTA FÖR HENNE!

SHILO:

Kan någon tala om för mig vad som pågår

ALLA:

BERÄTTA FÖR HENNE!
BERÄTTA FÖR HENNE!

NATHAN:

Låt oss gå härifrån!
Låt oss gå härifrån!

ALLA:

BERÄTTA FÖR HENNE!
BERÄTTA FÖR HENNE!

SHILO:

Kan någon tala om för mig vad som pågår

ALLA:

BERÄTTA FÖR HENNE!
BERÄTTA FÖR HENNE!

SHILO:

Berätta för mig!
Berätta för mig!
Berätta för mig!


"Mannen som Gjorde Dig Sjuk" (Rotti, Shilo & Nathan)


ROTTI:

Får jag presentera dig för mannen som gjorde dig sjuk
han har förgiftat all din medicin

SHILO:

Jag kan inte andas

ROTTI:

Du måste kämpa igenom det

NATHAN:

Snälla kan någon
hjälpa min dotter

ROTTI:

Det här går över
du måste kämpa igenom det

NATHAN:

Jag har bedragit den enda som betyder något

SHILO:

Jag behöver mitt piller

NATHAN:

Behöver veta

ROTTI:

Du måste kämpa

NATHAN:

Det är inte ditt fel alls

ROTTI:

Lita på mig Shilo

NATHAN:

Det är jag som har svikit dig

ROTTI/NATHAN:

Det är hans/min medicin

SHILO:

Det är din medicin

NATHAN:

Jag är orsaken till din sjukdom


"Klippa Banden" (Rotti, Luigi, Shilo & Pavi)


ROTTI:

Din mor lovade en gång hela sin kärlek till mig
Hade hon inte flytt, hade du varit min
Förneka din far nu
För hela världen att se!
Döda honom

LUIGI:

Döda honom!

ROTTI:

Så lämnar jag GeneCo till dig!

LUIGI:

Va!?

PAVI:

Alltihopa?

ROTTI:

Åh, javisst!

PAVI:

Åh, nej!

ROTTI:

Så, bevittna det nu gott folk!
Allt jag behöver göra är att skriva under papperet!
Allt du behöver göra är att trycka av pistolen!

LUIGI:

Lämna det inte till henne!
Lämna det till mig!

PAVI:

Lämna det till mig!
Lämna det inte till henne!

SHILO:

Du vill betala mig för att döda min far?
Döda min far!?
Du vill att jag ska döda!

ROTTI:

Jag vill att du ska göra det som är rätt!
Den här mannen dödade din mor, din egen mor!
Han förrådde er båda två, han är en lögnare!
Och han förgiftade dig!


"Shilo Vänder Sig mot Rotti" (Shilo, Rotti & Nathan)


SHILO:

Jag är ingen mördare!

ROTTI:

Men du delar din pappas genetik! Tänk om han förde det vidare till dig?

SHILO:

Jag behöver inte dela hans val

ROTTI:

Visst sa du att du var smittad,
visst gjorde du? Visst gjorde du?

NATHAN:

Jag förgiftade dig , jag är värre än Rotti...
fängslade dig, jag kunde inte förlora dig
Vad har jag gjort?
Förlåt mig Shilo, jag drogade ditt blod,
Åh Gud, vad har jag gjort mot dig?

SHILO:

Du utnyttjade min mors död till att utnyttja min far,
du utnyttjade min fars skuld för att utnyttja mig också!

ROTTI:

Din pappa förtjänade allt det som hände honom!
Han behövde mig, och det gör du likaså!

NATHAN & KÖR:

JAG MINNS!

NATHAN:

Minns mina misstag,
minns att du kan förändra dig,
minns att jag älskar dig!
Jag är ledsen att jag svek dig!
Minns att det är upp till dig...
att gå och forma ditt liv till
ett som är värt att minnas....

SHILO:

Nej!


"Kungen är Död" (Rotti)

"Jag Visste Inte att Jag Skulle Älska Dig så Mycket" (Shilo & Nathan)


SHILO:

Pappa var stilla,
det finns inget du behöver säga,
det kan vänta

NATHAN:

Shi, din mor kallar på mig

SHILO:

Ibland så ville jag gråta
när människorna på TV inte var precis som vi var
jag antar att på något sätt så visste jag bara
Men jag visste inte att jag skulle älska dig så mycket
jag visste inte att jag skulle älska dig så mycket
jag visste inte att jag skulle älska dig så mycket
men det gör jag

NATHAN:

Ibland så stannade jag uppe hela natten
önskade vid Gud att jag var den som skulle dö
Ibland så räcker inte tiden till
Men jag visste inte att jag skulle älska dig så mycket
jag visste inte att jag skulle älska dig så mycket
jag visste inte att jag skulle älska dig så mycket
men det gör jag

SHILO:

Visste inte att jag skulle älska dig så mycket

NATHAN:

Visste inte att jag skulle älska dig så mycket

BÅDA:

Visste inte att jag skulle älska dig så mycket
men det gör jag

NATHAN:

Shilo, gå nu

SHILO:

Pappa, jag lämnar dig inte här
du kommer att överleva

NATHAN:

Men du har redan räddat mig, min kära
Gå nu och förändra världen för mig

BÅDA:

Vi kommer alltid att ha varandra
i nödens stund

SHILO/NATHAN:

Pappa/Shilo, du är hela världen för mig


"Genetisk Emancipation" (Shilo & Kör)


SHILO:

År
Det har gått så många år
Förbittrad över åren i min ärftlighet

Åh, jag har hatat och älskat dig
jag har gömt mig bakom dig
men jag ser nu äntligen

Dig, har jag misstagit för ödet
men sanningen är mitt arvegods och har inget att göra med gener
Sann, fastän avtrycken är djupa inom mig
kommer det alltid att vara upp till mig
Upp till mig

Åh, åhhhhhhhhhhh, åhhhhhhh
Äntligen fri
Åh, åhhhhhhhhhhh, åhhhhhhh
Äntligen fri


"Epitaf" (GravPlundraren & Zydrate beroende)


GRAVPLUNDRAREN:

Goth opera
Blodssaga
Ibland så undrar jag hur vi någonsin kom hit
Det gamla agget
Gamla älskande
Ibland så undrar jag varför alla inte bara går vidare

För vi hamnar alla i en liten trälåda
en väldigt liten rekvisita i en väldigt mörk intrig
och det väldigt finstilta skyndar på färden till vår Epilog (EPILOG!)
Men flydde gjorde den lilla flickan och död är kungen
och slottet finns kvar att intagas
men GeneCo kan överleva om det undergår kirurgi, kirurgi…

(KIRURGI KIRURGI)
(JAG KAN INTE KÄNNA NÅGONTING ALLS)
(KIRURGI KIRURGI)


"VUK-R" (Katie Fitzgerald) (under eftertexter)

"Repo Mannen" (Pavi) (under eftertexter)

"Nål genom en Insekt" (GravPlundraren, Shilo & Kör) (under eftertexter)


KÖR:

EN NÅL GENOM EN INSEKT...
EN NÅL GENOM EN INSEKT...
EN NÅL...

GRAVPLUNDRAREN:

Vem--vem där?! Håll dig undan!

SHILO:

Hm, har du mitt botemedel?

GRAVPLUNDRAREN:

Tjejen? Är det du?

SHILO:

Jag är här för att förtjäna mitt botemedel

GRAVPLUNDRAREN:

Ditt botemedel? Så det är vad det här handlar om?!
Ledsen, men den där jävla Amber
gjorde mig helt ren på dom
Men kanske senare
Jag fixar det åt dig senare
Hjälp mig bara ner nu

SHILO:

Drogen...?

GRAVPLUNDRAREN:

Ja, drogen

SHILO:

Ja...

GRAVPLUNDRAREN:

Ditt botemedel är--

SHILO:

Drogen!

GRAVPLUNDRAREN:

Hjälp mig ner

SHILO:

Hjälp mig...

GRAVPLUNDRAREN:

Jag ska få tag på lite

SHILO:

...sprida lite...

GRAVPLUNDRAREN:

Tjejen, jag har slut

SHILO:

Lite...

GRAVPLUNDRAREN:

Det sa jag ju

SHILO:

Ljus över...

GRAVPLUNDRAREN:

Det är situ—

SHILO:

...situationen

GRAVPLUNDRAREN:

Situationen--

KÖR:

EN NÅL GENOM EN INSEKT...
EN NÅL GENOM EN INSEKT...
EN NÅL GENOM EN INSEKT...
EN NÅL GENOM EN INSEKT...

SHILO:

Hon där då?
Hon ligger alldeles bredvid dig?
Nej, jag menar hennes Zydrate. Nej,
det är som en nattlampa

GRAVPLUNDRAREN:

Jaså...?
Hon ligger alldeles bredvid mig, och?
Jag har slut på Zydrate
Åh, det är som en nattlampa

GRAVPLUNDRAREN:

Du gör det vackert! Det är lätt

SHILO:

Du menar väl inte...?

GRAVPLUNDRAREN:

Jo

SHILO:

Att jag ska--?

GRAVPLUNDRAREN:

Så, lätt--

SHILO:

Jag tror inte att...

GRAVPLUNDRAREN:

Tro inte

SHILO:

...att jag kan—

GRAVPLUNDRAREN:

Smäll ner den bara!

SHILO:

Jag antar att hon

GRAVPLUNDRAREN:

Det gör hon inte

SHILO:

...inte känner det—

GRAVPLUNDRAREN:

Du måste smälla ner den...

i hennes skalle!

SHILO:

In i hennes skalle

GRAVPLUNDRAREN & SHILO:

EN NÅL GENOM EN INSEKT!
EN NÅL GENOM EN INSEKT!
EN NÅL GENOM EN INSEKT!
EN NÅL GENOM EN INSEKT!


"Bravi!" (Mag, Luigi, Pavi, Rotti, Amber & Genetikanter) (under eftertexter)

"Smärtsamma Timma" (Blinde Mag) (under eftertexter)

***

(Bonus)

Bortklippta scener:


"Kan Inte Få Upp Den om Tjejen Andas?" (Amber, Eunuck betjänter & GravPlundraren)


AMBER:

Vad är det för fel, GravPlundraren?
Kan inte få upp den om tjejen andas?!

LOOP:

Kan inte få upp den…Kan inte få upp den…Kan inte få upp den…

AMBER:

“Z” mig! Ge mig en shot nu. Skynda dig!
Jag är sen, jag är sen, så skynda dig!
Låt inte mina kirurger få vänta--!

GRAVPLUNDRAREN:

Betala mig, din hynda

AMBER:

Senare?

GRAVPLUNDRAREN:

OK. Vi träffas senare

AMBER:

Vart ska'ru gå?! Stanna här!
Det finns sätt som jag kan betala på, min kära,
de är inte så tråkiga...


"Kom Upp och Prova Mina Nya Delar" (Amber)


AMBER:

Jag vill få en shot av Z
och vi pratar inte gratis
ett spel av ge och ta
Baby jag ger tills jag går av
men jag är ingens clown
den här hyndan vet om reglerna
min själ låter jag dig sätta på
för en shot av det som gnistrar så

Så kom igen nu
kliv på nu
näste man upp
Kom upp och prova mina nya delar
Kom igen och rid in dem
vi vet bägge vad vi vill ha
Kom upp och prova mina nya delar

Precis som du vill ha det
jag vet att du vill ha mig
vad är det för fel GravPlundraren
ta mig...jag tål det baby
spelar ingen roll vart du stoppar den
varför överraskar du mig inte bara
kom igen och bearbeta mig
vet att du gillar det kinky
Åh du stygga pojke! Ta mig!
och jag frågar inte

Kom upp och prova mina nya delar
Böj dig ner och rid in dem
innan jag ändrar mina tankar
Håll tyst och prova mina nya delar


"Buon Giorno" (Rotti, Pavi, Luigi & Genetikanter)

"Rottis Predikan i Kapellet" (Rotti)


ROTTI:

Shilo, det förgångna kan vara fasansfullt
det finns de som höll dig i mörkret för att skydda dig
du är gammal nog nu, anser jag -
fastän de skulle säga emot och klaga -
att få veta sanningen,
och välja vem du vill vara

För att få ditt botemedel,
behöver du lysa upp den mörka platsen
den här GravPlundraren kan hjälpa dig att "gräva" dig fram
men du måste förtjäna det
ingen är värd ett skit
jag gav mina ungar hela världen
de belönade mig med att spotta på det
du måste bringa illumination
till denna situation
om du vill ha ditt botemedel


Darren Smith & Terrance Zdunich 2008

L Patrik WJ svensk version 20-21/03/11



video:

Let the Monster Rise

I Didn't Know I'd Love You so Much

Epitaf

0 kommentarer:

;