Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



onsdag 8 oktober 2008

De Sista Charmörerna (eller om Karl Gerhard hade sett Stureplan i modern tid)



Aningen moderniserad pastisch på En katt bland hermelinerna, men inte alltför mycket
(ändringar i kursiv)

De Sista Charmörerna

Text: Karl Gerhard, 1954
Musik: Bob Merrill (Herbert Steen), 1954

Jag har skådat bättre dagar
Fött något storverk, även skrivit petitesser
Av den gamla norrländska ädelaristokratin
Jag är inte den som klagar
Fast jag vet att med noblessen
Är det slut ty nu regerar - Hämta nappen! - Skvallertidningsglin

I de slott där idel adel höll taffel för paladinerna
Där sitter nu Amelia som proprietör
Så jag vill mena att vi nu äro
De sista charmörerna
Och vi är minsann Svea Rikes själ

Det är ynkligt att se yuppiebratsen
I dyrbaraste chinchinkarna
Alexandra's jag tog en kopp te häromdan
Där satt hela Stockholms rävfarm
Och svansade sig för minkarna
I nyrapad utter och astrakan

Förr var vi de nobla
Som skunka och sobla
Nu sveper sig stans paparazzislavar i sjok
Av gråverki och iller
som en Skugge av Drougge, dessa wannabe Arthur Millers
och de en gång nytänkande idéerna av Malena stalkar och stjäl Janouch


Men man genomskådar
Både opossumar och pingvinerna
När linsmusarna jamar om en hund skäller till
Ja då vet man att vi dock äro
De sista av charmörerna
Uti våran halvdana societet

I den nobla Vecko-Revyn
Kommer blott de kommersiellt infantila
Medan kungligheten kämpar
För att synas radikal
Har vårt rike börjat verka filial till de krigiskt imbecilla
Kort sagt furstendömet av anno rysskräcksskval

Herr von Reinfeldt och von Bildt
Har näsa för naftalinerna
Dom vädrar furstinnor som tax framför gryt
Så i VR kommer inte
De sista charmörerna
Dom motar fru von Sydow ut med paraply’t

Undantag görs givetvis
För de ofrälse damer
Som har skinn på näsan
Och armbågar vassa som spjut
Och som gett sig fanken på
Att vid hovkoren ska ska dom segla in
Och leka med lillprinsen skälmskt titt-ut

Vid Sandhamnsregattan
var det fint som attan
med Harald och Sonja och kronprinsen
Miljard-skepp där stassen
Så flott var att dassen
Var utsmyckade med GIII:s glas och Rokoko

Varje gång en simpel folkbåt
Försökte att kasta linerna
Mot klubbhuset bojar så hördes ett rop
KSSS släpper inte in
De sista charmörerna
Ty segling och klasskillnad hör ihop
LPWJs version 7-8/10/08

Originalet finns längst ner på sidan...
Sedan kan ni jämföra texterna i en kvart,
jag är ingen TV-kändis
men säg inte att jag inte gör
mitt bästa för att roa Sverige!

...länkarna (för den med god humor) är väl värda att synas, de är lika roliga om inte mer i sammanhanget.
och där har ni kul för en kvart till, alltsomallt en halvtimme helt fri humor alltså, i Sverige Europas dyraste sosseland (även om vi har en moderat vid rodret!)

Här länkas alla kändisar minsann...utom Reinfeldt för han vill man inte störa för man kan inte ha tid som förr att sjunga dylika sånger som har det dystra jobbet att reda upp härvan efter diktaturen Persson.

Det vore ju kul om t.ex. Herr Carl Bildt, vår utrikesminister, svarade eftersom jag t o m har skrivit beröm mer än han förtjänat stundom men å andra sidan så har många andra skrivit ris mer än han förtjänat.

Har även hedrats med en länk på kulturbloggen av Rosemari om mina författare från USA
som förtjusa
så vill du se en stjärna se på mig...
du får mycket gärna läsa mig hehe

Det var visst en annan låt...för ett annat tillfälle med Zarah (fotot nedan är med Karl Gerhard och Zarah Leander).



En katt bland hermelinerna

Text: Karl Gerhard, 1954
Musik: Bob Merrill (Herbert Steen), 1954

Jag har skådat bättre dagar
Född af Losvans, skiljd von Essen
Av den gamla östermalmska ädelaristokratin
Jag är inte den som klagar
Fast jag vet att med noblessen
Är det slut ty nu regerar - Gudik klagat! - Parvenyn

I de slott där idel adel höll taffel för paladinerna
Där sitter nu Reso som proprietör
Så jag vill mena att det har kommit
En katt in bland hermelinerna
Och det är minsann inte bara där

Det är ynkligt att se plebsen
I dyrbaraste chinchinkarna
På Cecil jag tog en kopp te häromdan
Där satt hela Stockholms rävfarm
Och svansade sig för minkarna
I nyrapad utter och astrakan

Förr var vi de nobla
Som skunka och sobla
Nu sveper sig stans parvenussor i sjok
Av gråverki och iller
Förr var det fru Killer
Och jag som har päls och vi gick i snok

Men man genomskådar
Både opossumar och pingvinerna
När nertzarna jamar om en hund skäller till
Ja då vet man att det har kommit
En katt in bland hermelinerna
Uti våran halvdana societet

I den nobla Veck-Journalen
Kommer blott de commilfouta
Medan kungligheten kämpar
För att synas radikal
Har vårt rike börjat verka filial till Coburg Gotha
Kort sagt furstendömet av anno dazumal

Herr von Platen och von Ahlgren
Har näsa för naftalinerna
Dom vädrar furstinnor som tax framför gryt
Så i VJ kommer inte
En katt in bland hermelinerna
Dom motar fru Höök ut med paraply’t

Undantag görs givetvis
För de ofrälse damer
Som har skinn på näsan
Och armbågar vassa som spjut
Och som gett sig fanken på
Att vid hovkoren ska ska dom segla in
Och leka med lillprinsen skälmskt titt-ut

Vid Sandhamnsregattan
var det fint som attan
med Olav och Astrid och ex-prinsen på
Miljard-skepp där stassen
Så flott var att dassen
Var utsmyckade med Vandyke och Corå

Varje gång en simpel folkbåt
Försökte att kasta linerna
Mot klubbhuset bojar så hördes ett rop
KSSS släpper inte
En katt in bland hermelinerna
Ty segling och klasskillnad hör ihop

Nyare newz&annat skvaller:
AB AB2 AB3
DN DN2

Bloggar om karl gerhard, zarah leander, pastisch, revy, musik, lyrics, sångtext

Intressant som klotbandet som försvann

Be well,
LordParzifal

1 kommentarer:

Anonym sa...

Jo minsan, nog lyckades du trockla till den här klassiskern också. Jag är både skakad och rörd...

;