Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



torsdag 26 juni 2008

Fridsfursten





Jaa, ska vi ta det här med religion en gång för alla, dogmer av alla
dogmer som t o m politiker är avundsjuka på
(de kan vara det för politiken har inga dödssynder).
Vare sig man kommer från orienten, afrika eller europa och följer
urgamla seder och läror som kan anses som heliga då de innehåller
mycket vettigt så försöker de hela tiden förnyas och vittvättas och
då har de inget med religion längre att göra, då har vi halkat in på
politikområdet igen (tvi tvi tvi).

Det är ganska (o)lustigt hur olika falanger bråkar om vem som har rätt,
vad spelar det för roll? Det viktiga är väl om någon påve eller rabbin
eller Dalai lama haft något vettigt att säga ...de här personerna har
tillgång till urgamla skrifter och jämför dagsläget med de
urtida
traditionernas historia
och har lite mer att gå efter än någon
ledarskribent på någon populistisk tidning som enbart tävlar om lösnummer
ej fakta.

Det är tillika också ganska lustigt hur när/om någon Gudomlighet
skulle påverka jordens historia så småningom när de tröttnat på vårt
tjafsande här nere skulle ta islam och kristendom åt sidan och säga
"Hör nu upp små vänner, inte bråka annars blire smisk!"

Och är man en Gudom som skapat världen eller delar av kosmos där den
ingår så kan man bara tänka smisk så har halva befolkningen fått smisk,
så passa er ni som bråkar i religionens namn!
Varför skulle man förresten vilja vara i en himmel där inte alla fick
plats?
Snacka om elitistiskt tänkande, jag tror snarare det är helvetet; då de
befunnit sig där ett tag börjar de tänka på alla som de inte ser där
och får depressioner värre än någon de upplevt på jorden, annars borde
de väl vara helt samvetsbefriade?

Vi har väl nog med att reda upp vårt helvete vi skapat här på jorden...
Kristus är t.ex. en ganska ny profet i en lång rad ur traditionen där
inte Buddha ingår eftersom han är mer världsomspännande än den
västerländska profettraditionen men han omnämns i sammanhangen som en
med lika mycket heder som t.ex. Abraham eller Moses.
Det är inte med vilken lampa som man tänder ljuset i sitt intellektuella mörker
som betyder något utan själva ljuset, jag tvekar inte att jämföra
vissa präster med begagnade bilhandlare!
Förakta inte de gamla traditionerna men gärna de moderna präster som
förvränger dem och träter med oliktänkande ist.f. att som Dalai lama
se likheterna och det intressanta och ta mänskligheten progressivt framåt.

Ja alla har vi våra ritualer, själv ska jag stoppa pipan med
citronmeliss och försöka äta mer än en gång per dag (såg ut som en
hinduisk vis man vilket jag också liknar inombords), dessa ritualer
för att trappa ner på rökning och fasta.
Jag antar att jag kunde starta en Order eller sekt och bli stormrik men jag har samvete och föredrar kaffe och mat och TV var kväll...

Jag ska härmed framlägga resultatet av ett par års intensivt tänkande
och mediterande som nybliven vegetarian som 20-åring (exakt 20-år sedan nu),
och det var två saker och de verkar enkla men de är svaret på allt:

Balans! (mitt favoritord)

Allt är ett! (lösningen på all religions strävan)

...och en bonus...

Peace!

Be well,
LordParzifal

9 kommentarer:

Anonym sa...

I dag tillbedjer våra undomar Blondinbella, Alex Schulman och andra liknande gudar.
För egen del kokar allt ner till något sorts tillbedjan av "sans och balans-modell". Detta kan förmodligen härledas till min ibland ganska kritiska inställning till vad folk hittar på...
Vårda skägget!

LordParzifal sa...

Ja det folk inser när de är äldre begrep jag väl när jag var 20, 1988,
och kan därför (utan skryt) verka äldre än jag är, nu ser mina
generationskamrater på fotboll och skriker bärs bärs bärs!
Eftersom Italien åkt ut liksom Sverige och Brasilien eller nåt
afrikanskt land inte kan vara med i EM är det fullständigt ointressant
som alltid...

Jag klipper skägget när det kommer ner till naveln med en skollinjal
(30cm) så hör gärna av er från mustachföreningen men jag åker inte å
tävlar i dessa flygskräckstider!

Man lär ju klippa skägget så det inte blir trassel...som i det gamla
skämtet där "det växer ihop"!

"Sans och balans" är det inte många som klarar av, ett nirvana i sig, allrahelst med ett helrör
Beska Droppar framför sig, dricker jag så dricker jag dyr sprit för då blir det dyrt att dricka för mycket, Strega (saffranssprit) rekommenderas om inte annat som groggvirke för alla som är så lagd.
Lär väl bli fotboll ikväll ändå, salige far var ju lagkapten i bylaget och back fram till 60-talet.
Ikväll får ryska björnen stryk, även om Spanien slog ut mitt Italia!

Be well,
LordParzifal

Jörgen P Olsson sa...

Hej igen!

Snygg bild på den bevingade figuren med ljussvärdet! Vem är han?

Guldsurfaren upptäckte hårdrocken iom Lordi. Han är fyra och ett halvt år nu och har redan hunnit med en KISS-period och nu är det Slipknot för hela slanten. Gemensamt för dessa är väl att de är maskerade. Han vill verkligen lära känna monstren!

Jag känner själv att jag har försummat hårdrocken ganska mycket så det är kul att sonen plockar upp stafettpinnen/järnstaven!

Ha det jättebra!

Mvh Metropolisen JPO

LordParzifal sa...

Jag tänkte nästan e-maila den när jag såg den...

...på tal om KISS så hade jag en gammal Poster med Ace Frehley och ett grönt Star wars svärd, ganska fräck bild, jag samlade på Poster som senare blev Okej, de är svåra att få tag på för idén var att man tog ut affischerna ur tidningen efter man läst den och vipps var halva tidningen borta...
har inte många kvar nu. Det fanns tom en Kiss special som är värd multum om den är hel.
Annars har jag t o m kalle anka o Fantomen från 1971 och framåt kvar.

Han heter Ärkeängeln Mikael och raphael är där under, de har liknande historier, det frireligiösa fanatiker ej kan förstå är att Jesus aldrig kan komma tillbaka för när han lämnade jorden blev han genast till Archangel Michael...
Leta google Bild på michael eller raphael, det finna oljemålningar där som är kända tillika.

Förlåt om jag låter stressad men det har varit IP-lösa tyskar och riksdagsfolk och försvarsfolk förutom kristna Jesus kristus fans på sidan idag så man blir lite hispig minst sagt...för mig var Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum en klok hippie i sina bästa dagar!

Be well,
LordParzifal

Jörgen P Olsson sa...

Du skriver att du har svårt att tro på den återvändande Kristus. Jag har ett förslag, du kan få tro på oss i våran lilla familj istället.

Vi har inte samma namn som Jesus och hans familj hade, men vi har rätt initialer på förnamnen. Jag har dessutom jobbat på ett snickeri där jag färdigställde den berömda Järnstaven!

Jag tycker för övrigt att du ska ha en god tro på dig själv!

Ha det jättebra!

Mvh Metropolisen JPO

LordParzifal sa...

Jag har något liknande, mitt första online namn var frank black efter millenniumserien men senare tog jag lordparzifal warlock x, där x stod för 10 liksom J gör som i mitt efternamn, numerologiskt står det naturligtvis för fullbordan och den skäggige snubben vi talade om.

När vi ändå är inne på verkligheten bakom så står be well för ett äldre yttryck än de mer kommersiella wicca ditos som merry met och blessed be, be well kan härledas tillbaks till merlin och arthurs dagar, ja precis som den skäggige mannen som var profet så har de också levt på riktigt, så nu vet du det med ...
=)>>>>> (långskäggsmiley)
Be well,
LordParzifal

Jörgen P Olsson sa...

Intressant information!

Frontmannen i Pixies hette väl Black Francis, men när han gick solo har jag för mig att han tog namnet Frank Black.

Min hälsning är Ha det jättebra! där bra kan sägas syfta på det engelska ordet bra. Hälsningen får då samma budskap som textraden "Everybody needs a bosom for a pillow" med bandet Cornershop.

Ha det jättebra!

Mvh Metropolisen JPO

Anonym sa...

Funderat på CIA= inte kompetenta. Jfr CIA chefen "göra en osynlig organisation", "Vi har besegrat terroristerna i Al Qaida och Irak" etc.
Och alla misstag dom gjort - övervakning etc.
Bättre andra länder kräver att usa upplöser dess organisation - dom har ju sin armé.
USA är bara 1 stat bland stater.
Vi glömmer ju hur ovanligt Norden är - och då speciellt Sverige . Jag tror ju på en mer nordisk värld - dvs samarbetemed andra länder än USA
Tex uk, Iran etc
Nya allianser trippelallianser kring rymdprogram, laser etc.
Nato tex kan ju också vara Passé

Ang deras kompetens= dom utnyttjar ju en massa forskare från andra länder och är inte själva speciellt g-intelligenta.
Och Echelon etc (att Norden, Europa tillåter detta).
Få väck dom från Norden .
Dom egyptenavisningarna i sverige (kostade ju flera miljoner).
USA etc det är bara ett hjärnspöke jfr organisation, teknikprojekt, dom som vill väl för landets bästa och strategi
Bättre med 1600-talets organisation i Sv och mot nya höjder (stark intelligens mässig styrning)

LordParzifal sa...

Det är sant att CIA har gjort sina misstag, t o m FBI var i luven på dom och det var därför som Homeland security bildades.
FRA är inget jämfört med den.
Dock är det här en liberal sida (har inget med partier att göra, röstar på mp eftersom de står närmast vad jag står för men är ständigt kritisk mot deras sossesittaiknä, medans de stjäl mps röster räknade som sina, skulle hellre stå fria i mitten där vi globalt gröna hör hemma, högern i Sverige är som vänstern i USA) och till 100% handlar den om frihet och som jag skrivit förr så ser jag USA som det enda fria landet i världen, jämför man kan man inte göra mycket i Sverige t.ex. Här ses det som att massan har rätt att bestämma, ja därför åt jag aldrig skräpmaten de hade i skolan heller. Det blir konsekvenser av sådan demokratidiktatur vi har haft. Vi hade 10 år med Persson medan UK hade detsamma, total passivitet. Kanske blir bättre nu, men jag ser nu hellre att man går tillbaks till vad USA handlade om; det som är Thomas Jeffersson arv.
Precis som att lagar redan finns men inte följs så kanske man skulle tänka på vad USA stod för en gång i tiden och inte förlöjliga det, det vill resten av världen och amerikanerna som stått ut med Bush i åratal precis som vi med Persson för att han hade största antal väljare av de som hamnade i minoritet, det är ett gammlt föråldrat system om något, vårt valsystem.
Jag har alltid varit emot att slösa energi på Irak, jag har alltd varnat för Kina, nordkorea men främst Iran, det blir bojkott om Obama vinner och det är på tiden; jag har väntat lika länge som Salman Rushdie som blev dödshotad,i övrigt ser jag likadant på saken, tänka mer globalt och lämna det som är passé...

Be well,
LordParzifal

;