Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



tisdag 29 juli 2008

Det enda jag behöver är penna och papper, på stenåldern vore jag nog en av de som skrev med kol på väggen.



I avdelningen "Har ni tänkt på" så kommer vi nu till...
Har ni tänkt på att Kristus och Krshna är samma namn på samma figur
eller företeelse, och det intressanta med det är att se hur olika
kulturer har förvaltat minnet eller arvet av sina förfäders historia.
Endast baptisterna kan väl vara i samma klass som de indiska sångerna
med glatt intrikat invecklat tabla spel (som gammal batterist är det
vad jag varit mest imponerad av tillsammans med vissa stora afrikanska
percussion orkestrar, även kubanska);
ja det skulle väl vara Jamaicanska (som kommer vinna OS i år vänta och se) reggaegrupper då, med sina glada
budskap mot negativism "No more war, Babylon" skulle väl vara
fungerande tidiga fredssånger om att Bush ska ta sina vapentester
någon annanstans och att FN inte ska vara så seg i att bevaka och
skydda områden.
Bagdad i Irak är samma historiska plats som Babylon (eller Babalon som
det hette på den egyptiska tiden, eftersom det var de som styrde hela
det området då och borde igen kanhända när vi ser på kaoset emellan
folkslag, judarna är förföljda och araber biter efter för mycket mark
och kan därmed förlora hela stycket som i sagan...eftersom de inbillar
sig att de har berövats landet när de i själva verket ockuperat landet
i 1000 år, Guldkupolen ser jag som ett nybygge där Salomos Tempel en gång stod, klagomuren är f ö den sista väggen från Templet.
De bägge folkslagen bodde där samtidigt, men folkslaget som var
rötterna till judendomen var där först men under annat namn, styrda av
Egypten som var ett stort land under denna epok).

Man har under sommaren hittat ett centrum efter utgrävningar längs med den väg man trott skulle leda någonstans vilket den mycket riktigt också gjorde...
som bekräftar att egypten hade ett sorts vaktbolag a la FN soldater under 1 ½ sekel!...i detta område.
Arkeologi är alltid spännande när man inte studerat uppdateringar på
ett tag, det senaste var väl att Titanic/The Abyss regissören James
Cameron skulle ha hittat en familjs begravningsplats i ett berg med
namn från Jesus familj, då dessa namn var tämligen vanliga så stämde
tiden med fynden men exakt vilka återstår väl att enligt Kol-metoden
bevisa. Men bra dokumetär var det, den slogs enbart av Nikolaus
ursprung som jag såg under vintern, då man ska se sådant...
vad vore livet utan History Channel!
Ett Illustrerad Vetenskap med rörliga bilder...
nu ska jag gå och se nåt om nån pygméstam i amazonas som ingen visste
fanns (igen). En enda kvadratmeter vatten finnsdet minst 25% arter som ingen visste fanns så det är
väl inte så konstigt att vita västerlänningar inte vet allt...återigen, är själv vit så inget rasistiskt påhopp, precis som Snoop Dogg får rappa nigger hur mycket han vill eftersom ingen ska behöva ändra sitt slang uttryck pga av nån mediahystericensur.
More power to alla folkslag! Mindre power till alla som vill styra andra med förtryck...och tvång.
Mer regn på sommarn (när jag ändå håller på) för det behöver bönderna runtom i landet,
har varit varmt ett tag nu...

Sverige för mig när jag var liten var alltid kungen, naturen,
och de som var bra inom film och musik och så är det även nu,
men inte de som sprider negativa budskap och spär på eländet
utan de som står för det positiva.
Bl.a. därför Göta Kanal 2, denna lättsamma glada historia, slog ut det mesta som kritiker och Filminstitut gett tummen upp för, haha säger jag, rätt åt dom för att de producerar skräp och haha säger Loffe "jag tänkte egentligen inte göra mer film i Sverige" Carlsson, det gamla glada gardet är naturligt roligare och mer intressant än vad som nu kallas komik!

Be well,
LordParzifal

0 kommentarer:

;