Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



torsdag 4 december 2008

Jag Söker Inspiration i Konsten



De här är översatta för hand och med någorlunda flow liknande de engelska originalen, kan bli färre rim där sådana existerar men det får man ta, alltså inte gjorda med googles snabbis-maskin. Jag läste förresten en egen textbörjan i den, "jag har hållt på med det här sedan 1983 cirka" blev I've been on hold since 1983 inte riktigt samma sak att 'ha paus' och att 'vara verksam från och till sedan 1983' eller hur, så så mycket är översättningsrobotar värda; bara så ni vet...sa okommersielle översättar'n!
Svensk version följer efter originalet...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~I am Seeking the Arts for Inspiration~~~~~
~~
I am seeking the Arts for inspiration
when love runs cold like a winter lake
purification purgatory when lake spring floods again
~~
Dancing in the glade
hidden old rhymes in a new song
~~
The Tree of Misunderstanding grows
dont let it, stand by seeing it branching out
create the Tree of Life
and not sadness by destructive words
~~
Even in same room You force me to not face you, I cannot
see your firy angry eyes
Tears on my pillow...swept away by memories
of our first meeting
our picnic under the castle willow...
wish it was you and your hand...
so I seek reassurance of joy in the Arts of the old
and yet not born
til trust and love flows yet again...
~~
Too much of everything...I'm just Heavy
Too much of Nothing....too much of everything
Too much of Death - too much of Life
Too much of emptiness....too much of nothingness
too much of completeness...too much of fullfillment.
~~
I got my emotions in a safe...I only got a key to..not you
the numbness spread like a disease
you need to balance it with the other...the good
instead of this raging and raving like not even the bad you suffer would
I am seeking your Heart for dedication
when the well of our souls frosty....we await...
purification purgatory when lake spring floods again.
~~~~~~~~~~16Oct98~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~LordParzifal



Jag Söker Inspiration i Konsten
~~
Jag söker inspiration i Konsten
då kärlek rinner kall som en vintersjö
reningsbadets reningseld i sjöns vårflod igen
~~
Dansande i gläntan
dolda gamla rim i en nyskriven sång
~~
Missförståelsens Träd växer sig starkare
låt det inte, stå ej bredvid och se det förgrena sig
skapa Livets Träd
och ej ledsamhet genom förstörande ord
~~
Även i samma rum tvingar Du mig att titta bort,
jag kan inte se dina eldiga ilskna ögon
Tårar på min kudde...bortsvepta av minnen från
vårt första möte
vår picknick under slottets tårpilsträd...
önskar det var du och din hand...
så jag söker återförsäkran om glädjen i Konsten från gamla tider
och de ännu ej födda
tills förlitan och kärlek flödar återigen...
~~
För mycket av allt...jag är bara Tung till sinnet
För mycket av Inget...för mycket av allt
För mycken Död - för mycket Liv
För mycket av tomhet...för mycket av intighet
för mycken fullkomlighet...för mycket som är uppfyllt.
~~
Jag har mina känslor i ett kassavalv...som endast jag äger nyckeln till...inte du
bortdomnaden sprider sig som en sjukdom
du behöver balansera det med det andra...det som är bra
istället för det här raseriet och rabblandet som inte ens det
dåliga du upplevt skulle kräva
Jag söker ditt Hjärta efter hängivenhet
när våra själars källa är full av frost...väntar vi...
reningsbadets reningseld i sjöns vårflod igen.

LPWJ 04/12/08



Fler dikter översatta till svenska samt original på engelska:
Små Vinterpoem (Winter Short Poems)
De Uråldriga Ekarna (The Ancient Oaks)
Smärta (Pain)
Oförnöjsamheten (Exasperation)
Välviljan (Benevolence)
Häxan (The Witch)
Den Orientaliska Eldstaden (Oriental Fireplace)
Halvmåne en Solig Dag (Halfmoon on a Sunny Day)

Bloggar om dikt, dikter, poesi, poetry, filosofi, kultur, lyrik, naturen, konst, inspiration

Intressant som böcker, film och musik i och av alla sorters band

Be well,
LordParzifal

0 kommentarer:

;