Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



onsdag 3 december 2008

Små Vinterpoem



I traditionen att publicera och översätta 10 år gamla verk kommer här en vintersamling kortdikter, Winter short poems...svensk version följer efter originalet. (För nyare verk se Vinter Ouvertyr).

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~Winter Short Poems~~~~~~~~~~

~ The Cave ~
Having a cold drink
can feel it dripping into my empty soul
like an ancient cave I saw long ago
water slowly falling
from the stalactites high above

~ Scapegoats ~
I'm outta your game
find a new player to maim
a perfectly sane
then try and drive him insane
lie and call a strong Individual lame
find your little Scapegoat to blame
call him all your imaginations nasty names
and don't care that he cared...things will fall out the same
you double the pain!!!
Here's one animal you'll never be able to tame
Yeah, go ahead & fuck up your lives again!
live it in vain.....

~ The Mirror ~
I am the Mirror
if you don't like what you see
then don't come around bothering me
a reflection of your soul I am
you cast me out cause your result you damn
did not appreciate the image
the vision you saw within the frames
of the Mirror that I am.
~~
I return joy with joy
anger with anger
If you're afraid of fire
you shouldn't feed the fury within...to taste the danger
where love tries to shine
the flames burning higher
to consume you of joy or woe
one smiling eye that glares into me is my Pride's Shrine.
I'm like a crystal clear lake at autumn before winter's cold
poison it and you suffocate on your own actions...Behold!
pollute it and expect reactions of things I foretold
now watch it unfold...
~~
I am the Mirror, please come to me
pure of heart and innocent smile
smile into me and on the world laughter will shine
you been mistreated like me, redeemed you'll be
go create with your time...leave the destroyers behind
then come back and sit in my lap
...come creep into the warm arms of mine.

~ Adieu ~
I also had a longing vision for the one and my dreamwoman
and I let you fill that dream.
You detest what I love
all what makes life sweet and not sour.

~ Love ~
Now we say it halfheartedly and it's full of both pity and joy
based on the friendship we share blooming beyond control
later we'll say it both full of experience and soon of smiles and sorrow,
closer we are both, we entwine and wrap eachother's arms around eachother's hearts.
~~~~~~~~~~31Dec98-12Jan99~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~LordParzifal




Små Vinterpoem
(Vinter.kort.lyrik)

~ Grottan ~
Tar mig en kall drink
kan känna den droppa ner i min tomma själ
likt en urtidsgrotta jag såg för länge sen
vatten som sakta faller
från stalaktiterna högt där ovanför

~ Syndabockarna ~
Jag är ute ur ert trickspel
finn en ny spelare för ert mangel
en som fullkomligt frisk är
försök sedan att driva honom till vansinne
ljug och kalla en stark Individ feg
finn er lilla Syndabock för ert klander
kalla honom hela er fantasis alla otäcka namn
och bry er inte om att han brydde sig...saker kommer
återigen att ända likadant
ni fördubblar plågan!!!
Här är ett djur ni aldrig kommer att få tamt
Ja, fortsätt att ställa till era liv igen!
lev det ovarsamt.....

~ Spegeln ~
Jag är Spegeln
om du inte tycker om det du ser
kom då inte hit och stör mig mer
en reflektion av din själ jag är
du kastar ut mig för ditt resultat dig förtär
uppskattade inte bilden
visionen du såg inom ramen
av Spegeln som jag är.
~~
Jag återger lycka med lycka
ilska med ilska
Om du räds elden
borde du inte ge näring åt raseriet där inom...att smaka faran
där kärlek försöker skina
flammorna reser sig högre
och uppäter din lycka eller olycka
ett leende öga som stirrar in i mig är min Stolthets Helgedom.
Jag är som en kristallklar sjö om hösten innan vinterns kyla
förgifta den och du kvävs av dina egna handlingar...Skåda!
förorena den och förvänta dig reaktioner av de ting som jag sagt
se nu hur det uppbådas...
~~
Jag är Spegeln, var snäll och kom till mig
med rent hjärta och oskuldsfullt leende
le in i mig och i världen skratt skall skinande klinga
du har misshandlats som mig, återupprättad du skall bli
gå och skapa med din tid...lämna förstörarna bakom dig
kom sedan tillbaks och sitt i mitt knä
...kom och kryp upp i min varma famn.

~ Adieu ~
Jag hade även en längtande vision för den enda och min drömkvinna
och jag lät dig fylla den drömmen.
Du föraktar vad jag älskar
allt som gör livet sött och ej beskt.

~ Kärlek ~
Nu säger vi det halvhjärtat och det är fullt av både medlidande och lycka
baserat på vänskapen som vi delar blommande bortom all kontroll
senare säger vi det både fyllt av erfarenhet och snart av leenden och sorg,
närmare vi är båda, vi omslingras och omsluter våra armar runt varandras hjärtan.

LPWJ 03/12/08

~*~

Grottan är ett barndomsminne från Gotland (skolresa).
Syndabockarna är om hur den gamla bibelhistorien alltid går igen i nutid och det var kanske därför bibeln skrevs en gång för att kartlägga människors bra och dåliga sätt.
Spegeln är en utopisk saga, som alla sagor eller musik så speglar den hur livet borde vara.
Adieu var en kortdikt till människor man vill vara vän med men som genom sitt sätt omöjliggör detta.
Kärlek är om ny, och pga ovanstående, försiktig vänskap.

Fler dikter översatta till svenska samt original på engelska:
De Uråldriga Ekarna (The Ancient Oaks)
Smärta (Pain)
Oförnöjsamheten (Exasperation)
Välviljan (Benevolence)
Häxan (The Witch)
Den Orientaliska Eldstaden (Oriental Fireplace)
Halvmåne en Solig Dag (Halfmoon on a Sunny Day)

Bloggar om dikt, dikter, poesi, poetry, vinter, saga, filosofi, kultur, naturen, lyrik

Intressant som en sladd då du är ute och går och du står fast du slant

Be well,
LordParzifal

9 kommentarer:

stella sweden sa...

Vackert vakcert...vak cert i fikat..
Menar VAK som i nätter som i vakar som skriver o fikar!

En vackert certifierad skrifstellad vakare...

Men de förstod du säkert?

De måste ha vart Lummelundagrottorna du var i för dit åker ALLA skolklasser...

LordParzifal sa...

Yup, var även dit senare med mina föräldrar och morbror/sambo.
Cyklade tandem innan med klassen och svängde nerför en grusväg, all natur i den trakten
"kändes precis som hemma" de hade djur t.v. och Norra europas största kvarnhjul(!?) t.h. ...fascinerande ställe Gotland. Precis som Djurgården är i STHLM, jag gillar ställen precis som där jag bor där tiden står still.

Nah, det här är vackert Klick!

Be well,
LPWJ

stella sweden sa...

Nahhh...U Hahaaa vicken suprajs!

stella sweden sa...

...men de känns mer som att tiden INTE står stilla här...menar..
Tiiden som kommer U som vart går o ta in här på ett djupare sätt tror jag....

Men de var nog de du menade när ja tänker efter litt...

Jooo...så var de...

The Bride sa...

Väldigt fint!

Gillar Spegeln mest.

LordParzifal sa...

Ja det är den som är Zlatan bland dom, precis som i landslaget där alla de andra är frampassare eller målbommare, men de kan också få en pass tillbaka av Zlatan, så funkar också de korta, de samspelar med varann, innan jag blir för djup nu och skrämmer bort de få trogna läsare eller insläntrare jag har, så ska jag gå och ta en kaffe i väntan på NHL hockeyn 2.30 sån är jag, internet är till för oss nattugglor, som lever kanske inte i N.Y. (Stella) men i N.Y. tid...(-6h).
Yup och så mena ja...vad det gäller Gotland och natur, jag minns stigen ner till havet där vid hjulet, och jag tänkte "här skulle man kunna spela in film" Och då var 'grabben' bara 12 år...synd att svensk film är så tråkig nu annars kanske man hade kunnat vara en del av den. Bra trender föder mer bra film...jag gjorde en rockvideo, kring vikingakullarna kring vår gamla kyrka utanför Gävle, men det är allt; men haft filmidéer eller bara scener sedan grabb, skillnaden på de som gör film och de andra är att de som gör film har en kamera.
=)
...jag minns även Wollter som pirat på sandön, var kul TV-serie.

Be well,
LPWJ

stella sweden sa...

Jezzuss!
Här har ja gått o trott att ja e underlig för att ja spelar in filmer i järnann när ja hör vacker musik som tilltalar mig eller bara befunnit mig någonstans, sett eller hört människor samverka eller vandrat ikring U velat göra en fortsättning, något drama...
Men mestadels har ja målat filmerna ja fått i järnann, som en trilogi...
U senn fick jag en videokamera U började filma mitt i natten bevattningsförbjudna gräsmattor (finns på bloggen) men kvaliteen på filmerna vart så dåliga så ja la bara upp en tre stycken o då tänker ja att jag HAR nog ingen kamera heller!

LordParzifal sa...

Jaa men du har ju fortfarande kvar den i hjärnan, indiska swamis kallar den det tredje ögat...och av erfarenhet vet du varför...vi som blev hånade för att vi dagdrömde som liten är ju de riktigt smartiga mänskerna...

Be well,
LPWJ

stella sweden sa...

De smartigaste dårå...heeelt ok för mi!

;