Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



söndag 30 november 2008

De Uråldriga Ekarna



Ett bevis för att jag har hållt på ett tag (sedan ca 1983 för att vara ganska exakt) det är en av texterna som inte passade riktigt som hårdrocktext, men lägger jag upp alla mina metaltexter för band som siktade på skivkontrakt i stor skala och inte accepterade mindre kontrakt (ja vissa gjorde det men jag förblev outgiven hellre än att sälja mina alster till bolag som var halvhjärtade, och i slutet av 80-talet blev ju branschen så sliskigt kommersiell, så det var tur grungen kom efter musikkollapsen inom rock ca 1989), ja då försvinner väl de äldre läsarna, bäst att blanda, så alla texterna är min copyright; och det är det viktiga.
Svensk version följer efter originalet.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~The Ancient Oaks~~~~~~~~~
~~
The Ancient Oaks, mystified in neon light they stand
Once in the backwoods they flied for the North Winds...
Generations have grown and seen the Mystique in their
green leaves and spreading branches,
before they faced morbid death...
but the Ancient Oaks still lives on...
~~
The Oaks in the Church-yards, keeping their Secrets,
waving in the night
The Oaks in your Garden, once from the same Woods,
Now scratching at your window as they shine in the
moonlight.
Do not fear...hear their tale and remember,
Yet another tide will come, but the ravages of our past
can not consume,
What once has shared so many Holy Secrets...
~~~~~~~~~~~~~~~'87~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~LordParzifal



De Uråldriga Ekarna

De Uråldriga ekarna, i neonskenet mystifierade de står
En gång i urskogen dansade de för Nordanvinden...
Generationer har vuxit upp och sett mystiken i deras
gröna blad och utskjutande grenar,
innan de mötte döden den morbida...
men De Uråldriga Ekarna lever fortfarande vidare...
~~
Ekarna på kyrkogården, bevarande Hemligheter,
vinkande i natten
Ekarna i din trädgård, en gång från samma Skog,
Nu skrapande mot ditt fönster lysande i månljusets sken.
Räds ej...hör deras berättelse och minns,
Ännu en tidsålder skall komma, men revorna i vårt förflutna
kan aldrig förtära,
Vad som en gång har sett så många Heliga Hemligheter...

LPWJ svensk version 29/11/08

~*~

Jag sov i mormors gamla rum på övervåningen som var taget direkt ur 50-talet med gamla möbler och där såg jag ekarna i gatlyktan nere vid grusvägen halvvägs ner mot sjön i Österfärnebo (Gysinge). Men ett träd som stod närmare var det som skrapade mot den gamla rutan, med Carl Larsson urklipp inramat på väggen bredvid (den där ungarna hoppar från en brygga och badar på sommaren).
Minnen minnen, jag har säkert glömt mer än vad vissa kommit ihåg under en livstid.
Ändå är kopparkitteln full...eller är det en guldkruka vid slutet av regnbågen vid min barndomsvän trädsnidarens stuga vid vattnet med troll och tomtar och småfolk stående i trädgård, lusthus och stugfönster!
Jag lämnar er med den bilden i minnet...

LPWJ 29/11/08

Mer om träd på denna blogg:
Yggdrasil
...andra bloggar:
Ulvstrumpa
...om en gammal ek mm...
Hemligheter
Jag kunde inte låta bli den länken i texten...sån är jag...
Anesas Bildblogg
(Fotocred: Bild 1 på eken)
Emmas blogg
(Bildcred: Bild 2, den surrealistiska)

Bloggar om dikt, dikter, poetry, poesi, naturlyrik, lyrik, kultur, naturen, miljö, filosofi

Intressant like the Trees that are the lunges of the Earth and also the Messengers of Time

Be well,
LordParzifal

2 kommentarer:

stella sweden sa...

...hear..hear!

Anonym sa...

Jag tackar för länken, den fick du in väldigt snyggt, verkligen!
Och fin dikt - träd är livsviktiga, och kloka och erfarna.
Jag är oxå trädkramare, fast helt oorganiserad - jag kramar alla träd som ser ut att behöva en uppskattande eller uppmuntrande kram!

;