Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



torsdag 6 november 2008

Kåseri om Depression à la Malleus Maleficarum



depression = häxjakt i det inre kosmos.



läsvärda 5 minuter för att (kanske) se världen mer positivt och skippa skräpet

Jag är deprimerad igen, vilket är bra, för då betyder det att värken i
ryggen från förra månaden har lagt sig så pass att man har kondition
nog att gnälla igen!
Ljuspunkten med de flesta konstnärssjälar är att vara i olika grad
manodepressiv, att få idéer och orka verkställa (skriva ner) de flesta
innan orken tar slut för då bryr man sig inte om mycket, ja kanske
nalle puh på barn TV...
har nog glatt mången orkeslös äldre såväl som ivrig yngling.
De flesta vuxna är manodepressiva bara det att flertalet (när
berg o dalbanan är på väg neråt) tar till spritflaskan som ett barn tar
till nappen...

Jag tror alla dessa tidsresor till olika trender och tidsåldrar inom
kulturen tar på en mer än man tror, men vad finns väl i nutid av film, musik, litteratur...
Hittar jag nåt så säger jag till, detsamma gäller för hemsidor
(bloggs, vilket jävla ord förresten, weblog heter det; internet dagbok
eller bokföring i översättning, ungefär som Kapten Nemo på ubåten eller
Jack Sparrow(Johnny Depp) på sitt piratskepp för skeppsbok, det vore
ju den ultimata bloggen, en piratsida med skeppsbok!)
jag tror tillika att när alla i hela världen (t o m japaner INNAN
windows fanns med översättning) gjorde hemsidor satt nordbor och chattade bort
kvällarna, ganska meningslöst om det inte ingick i en community där
man vistades på sina hemsidor medans man pratade, har aldrig förstått
vitsen med att stirra på en text med vit bakgrund, ganska
stenåldersmässigt.
Det är anledningen till att hela mobiltekniken med dess små
minifunktioner först nu finns, inom multimedia använde vi det innan
millenieskiftet i communities vilket har mer mening än att använda det
i en mobiltelefon med miniskärm.
Ja vissa har ju inte upptäckt anime och lilla Picacchio i Pokemon
förrns nu heller vilket var en 80-tals trend som gick över i 90-talet.
Nu över till någnting trevligare...
Om så många sidor har åkt ur min topplista så betyder det att jag skriver
bättre eller blivit kommersiell? hemska tanke!
Precis som Miss J, John Waters och någon till är de som är riktigt smarta underhållande gays, och inte liknar de svenska trams flamserna i TV rutan, är de kommersiella som tjänar miljarder på något de genuint gillar att göra och inte säljer sig på deras motsvarighet till TV och musikvärldens
malmskillnadsgata Snoop Dogg, Marilyn Manson och någon till.
Jag har faktiskt mer respekt för en prostituerad (världens äldsta yrke)
än jag har för kommersiella inom show biz.
Rockband som inte gillar komplicerad musik men förstör låtar som
kunde vart bra med att stycka upp musiken som en dålig skräckfilm man
stänger av efter 5 minuter.
...eller den eviga hissmusiken, säg en enda låt Gessle gjort sedan
tortyren går och fiskar? ändå spelas låtarna och han hämtar pris runt om i världen, varje gång den övervuxna 12 åringen är i rutan så talar han pengar och pris INTE musik och låtar vilket är vad det handlar
om...jag var så jävla glad när hans producent sköt ut sig i
skyttetävlingen i OS, spelar ingen roll att han kommer från Sverige,
Halmstad är ändå "halvdanskt".
Och de tror tillika, dessa horor till kommersiella "krafter", att de
är smart när de i sitt eget huvud tror sig manipulera medborgarna i
Svea Rike, när det i slutändan ändå är de som gör bort sig och ser
dumma ut. Vilka då...Apoteket! Med en tant som verkar göra riktig
reklam men i själva verket är ironisk, jamen för tusen djävlar som sitter i din hall å skiter, eftersom det offentliga som ligger efter ända bak i 70-talet vad gäller vägskyltar och apotek och
systembolaget så ÄR det redan ironiskt, så om de är ironisk över vad
som redan är ironiskt så tar det ut varann och de står lik förbannat
med ändan bak och får skämmas över hög moms i Sverige vilket är det
verkliga problemet, sänk priserna så slipper folk importera medicin
och vin och skivor mm
Jag har importerat skivor sedan jag var 15 år...redan då förstod jag
att det i slutändan var bättre att betala en avgift för ett original
än en europeisk kopia med hög moms som ledde till samma pris, men
inte samma kvalité.

Over n out!



Jag skriver länkarna med små bokstäver idag efter en lång huvudvärk...

Obamarama:
dn
ab

~*~

"Ny" återf/vunna bloggsidor:
en man med ett skägg
skriver om anderz harning och det gillar tidningslorden (internskämt med mig själv)
med tack till en annan man med ett skägg för att jag såg en person
jag hade glömt bort att komma ihåg att minnas.
men som alla bifigurer i ens liv så bidrar de till att man inser vad
som är viktigt och vad man tycker.
där är ingen nämnd ingen glömd lämpligt. Denna Hälsing får dock aldrig bli glömd för det betyder att människan inte har nån stolthet kvar som Pugh sa (fick jag med honom på ett hörn igen också)
liten frö
en tjej med skinn på näsan, därtill Norrlänning har jag förstått, finns aldrig en för mycket
ting o tankar
här kan man tanka ner allehanda intellektuella ting
rumptroll har bl.a. skrivit om de humorlösa komikerna som jag tidigare skrev om i Kanal 5 inlägget (Jay Leno bild) och om Hugh Laurie(House). Men hennes är naturligtvis skarpare och mer info medans mina är mer kåserier som tappar tråden 17 ggr! (Ibland inte ens med vilje)
gubben vid rämen
ute på raskensvandringar, spännande!
metropolisen har timeout
likaså queen of light
ja inte med varandra får man hoppas utan med sina sidor.
Jag har även ett häfte med häxerier i Ockelbo som ligger närsocknes som jag kanske copy pastar upp nån gång, hörde du det SusKlurar...

~*~

Sidor om depression, både själslig och ekonomisk sådan:
(Titlarna på vissa bloggar lär väl bevisa en gång för alla att jag
lever som jag lär, 0(noll) censur...ja med vissa undantag av ren dumhet vill säga men ej smak)

Angelica: Livet som förlovad tonårsmamma
American Armageddon II
Go Fuck Alice
Pedersen
A perfect day
Dubbelmoralisk och jävligt skitnödig
Hand i Hand - att bli stark som person
Hjorthen uttaler seg om ting han ikke har greie på
EmmasHälsa

Bloggar om depression, kultur, kåseri, musik, sverige, film, TV-reklam

Intressant som att allt Storebror säger är inte sant!



Be well,
LordParzifal

3 kommentarer:

Sus sa...

Oj!
Den måste vara tjock?
Det finns en hel del häxor här uppe.

BarbiesPussy sa...

Kan inte sätta fingret på vad det är du har. Men varje dag när jag sätter mig vid datan klickar jag in på din blogg!

LordParzifal sa...

Vilket sammanträffande, jag gör likadant. Iallafall försöker jag göra det varje dag. Om alla tänkte likadant gick jag om Blondinbella i topplistorna men jag är glad så länge någon gör det...läser den här bloggen alltså.

Jag tror det hänger på en bra titel, gärna ett skruvat talesätt, och att vara ärlig i det man skriver och inte "låta som alla andra" Samma sak som inom musik alltså.

Be well,
LordParzifal

;