Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



torsdag 20 november 2008

Cornelis - En Fattig Trubadur (En Enkel Bloggare : Kedjebrev)



"Hej medborgare, sätt er ner nu ställ... ifrån er ölglasen, så ska vi
ta en liten visa här...ahum..."

En enkel bloggare


Jag är en gammal bloggare
som duger just till ingenting,
jag ser mig land och rike kring,
en underlig figur.

Jag skriver mina texter små
för vem som gitter hälsa på,
min enkla livsfilosofi
har denna melodi:

Du kan ingenting för detta få ändå,
nej, du kan ingenting få om du inte känner någon Blå.
Du behöver dina penningar
du är ju män'ska du också
men du kan ju alltid sprida kring det du vet ändå.

Du kanske är en rikeman då kan du ta detta kedjebrev.
Fast du förut mången gång mecenat blev du nu har hittat fler.
Din kassakista är din gud men för varje text som jag dig skrev.
Du får mer än dina slantar små, blott ge mig 2(%) vad väntar du väl på?

För du kan ingenting ta med dig dit du går,
nej, du kan ingenting ta med dig dit du går.
Du förvärvar ej för penningar ett enda litet år
och du kan ingenting ta med dig dit du går.

Jag är en gammal bloggare som ser mig land och rike kring
och jag läser ju nästan allting av visdom och kultur.
Men en sak har mej livet lärt att guldet det är föga värt.
Så om du trår till guld och makt ska du minnas vad jag sagt:

Du kan ingenting ta med dig dit du går,
(eko)...Du kan ingenting för detta få ändå,
nej, du kan ingenting ta med dig dit du går.
(eko)nej, du kan ingenting få om du inte känner någon Blå.
det finns alltid någon hungrande som invid vägen står
(eko)Du behöver dina penningar du är ju män'ska du också
och du kan ingenting ta med dig dit går.
(eko)men du kan ju alltid sprida kring det du vet ändå.

LPWJ 20/11/08




En fattig trubadur


Jag är en gammal trubadur
som duger just till ingenting,
jag drager land och rike kring,
en underlig figur.

Jag sjunger mina visor små
för vem som gitter höra på,
min enkla livsfilosofi
har denna melodi:

Du kan ingenting ta med dig dit du går,
nej, du kan ingenting ta med dig dit du går.
Du behöver inga penningar
när du vid porten står
och du kan ingenting ta med dig dit går.

Du kanske är en rikeman som samlar i en penningpung.
Fast den förut är stinn och tung du gnider och går an.
Din kassakista är din gud men så en afton får du bud.
Och alla din slantar små, vad hjälper de dig då?

Du kan ingenting ta med dig dit du går,
nej, du kan ingenting ta med dig dit du går.
Du förvärvar ej för penningar ett enda litet år
och du kan ingenting ta med dig dit du går.

Jag är en gammal trubadur som drager land och rike kring
och jag besitter ingenting av visdom och kultur.
Men en sak har mej livet lärt att guldet det är föga värt.
Så om du trår till guld och makt ska du minnas vad jag sagt:

Du kan ingenting ta med dig dit du går,
nej, du kan ingenting ta med dig dit du går.
det finns alltid någon hungrande som invid vägen står
och du kan ingenting ta med dig dit du går.

(Cornelis Vreeswijk)
Written by Alvar Kraft/Arne Person 1971



Cornelis wiki
Cornelis Sällskapet
svd
DN
syd

Mer av Cornelis och liknande på den här sidan:
Om en Hövding
Glad Cornelisdag
Sopberget
Gotländsk Lundellsk version av Hönan Agda

dom senaste gamla synderna:
Pierre Isacsson pastisch
Pugh hyllning - Små Lätta Moln
Pugh Hyllning - Här Kommer Natten
Kaffe utan Grädde pastisch

läs om ipred eller blunda om du hellre vill va ifred, det är ditt liv, medborgare!

AB II III IV
V VI VII VIII
IX
metro
DN II III IV

och andra medborgare:
Bloggvärldsbloggen
Christian Engström(pp) II
Six Figure Transatlantic
Henrik Alexandersson
mymlan

Roligaste den här veckan:
Vad Retro Kopia-Kleerup säger och vad han egentligen säger



Ulf Lundell är inte den förste att fly storstan ner till Skåne, det gjorde Cornelis och andra med...



Bloggar om Cornelis Vreeswijk, musik, ekonomi, pastisch, fildelningslagen, IPRED, lyrics, bloggosfären, blogg, bloggare

Intressant som Cornelis-skivan "salta gubbar och sextanter"

Be well,
LordParzifal

5 kommentarer:

stella sweden sa...

...de är så gott o kika in här o bara vara...för ibland begriper jag inget men de är ok tänker jag...googlade på bilden du har...hann med kryckorna de höga enebuskarna o kyrkan för denn är så vacker o jag skulle vilja SNO denn bilden...men vart jag än sökte så hamnade jag här o jag skulle vilja ha denn UTAN text...ren..

Anonym sa...

Många må ha skrattat åt Cornelius och kanske inte tagit honom på riktigt allvar - men nu fastnar skrattet och han tillhör plötsligt och med rätta en av våra stora.
Taube i all ära, men här är en helt annan dimension, med humor och intellektuell skärpa i musikaliskt självklar förpacknaing. I love him!

LordParzifal sa...

S: Det är bra det för det är vad sidorna är till för, förr kunde man
placera sin av PÅ sidan inom excite.com ca 10 år sedan och prata med
de andra eller om de var dum sätta dem på Ignorelistan.
Jag hade en attityd att aldrig sätta någon på någon lista samtidigt
som jag var kaxigare knowitall då än nu kunde det bli för jobbigt att
göra sidor där ibland, vissa verkar vara födda till att hacka på andras verk och för lat för att göra egna som kommentar också till vad gubben sa, det gjorde mig inget då svensson hackade på Cornelis för de var ju dom "vi" häcklade om de var dumma Personliga Person tex, tidig visa, var var vi jo jag var kaxigare då (otroligt nog) jag är bara
sån att med information så måste den ut, och då kan det bli så att alla inte förstår den för varför skulle de det när den också är ny för mig, gäller mest kåserierna, dikterna är medvetet symboliska ibland,
Allrahelst om någon inte har infon och pratar goja blir det jobbigt för Världssamvetet LPWJ
vilket gör att SVT och TV4 är knappt nåt jag tittar på längre eftersom
de är helt partiska i allt nuförtiden ingen vågar säga emot de som är
PK "vad man demokratiskt röstat fram än hur jävla fel det är"
längre därför är det skönt med Aschberg på TV3.

Jag har förresten sett en bild på en liten röd stuga på Åsa mitt i Världens sida (från Gotland) där jag tror jag har varit, vi var runt ställen som hade souvenirbutiker överallt på Gotland men jag hajar till ibland på kort på vissa platser, naturligtvis finns kort med ställe och datum man kan ta fram och se exakt vart vi varit.

Här är länkbildens address i kommentarerna.
enlitenjävlasidajaggjorde
Nästa gång du tittar ut över havet tänk på att jag också gör det, fast från längre håll...jag brukar tänka på en plats och se från den när man kom ut genom ringmuren och se havet t.ex.
För att inte tala om stenbryggan vid den ort som tog oss med båt till Stora karlsö och fåglarna, grottan och branterna och fyren där.

G: Jag har en uppsjö av cornelistexter, jag tänker dock inte skriva om alla men ibland lägga upp någon passande as is så att säga, helt original,
och de här som signeras LPWJ är hyllningar om nu någon mot förmodan skulle ta illa vid sig, jag har t o m länkat hans officiella sidor,
Från ett ännu ej publicerat inlägg:
(jag har tre notepads fulla med sådant som inte är aktuellt som kan postas närsomhelst men jag hinner inte med mig själv som vanligt, igår om man får säga så var jag vaken 35 timmar sedan sov jag 15 vaknade upp fick "ett litet grönt paket" för hönshusets favoritkåsör #2, ska även tacka henne på hönshusetsidan (när jag har vaknat om 3 timmar, texterna här som är lite "roligare" än andra är skrivna In Tröttum för at tala latin, ('min herre talar bra latin', se jag kan inte sluta associera) den tävling i vilken gubben var no.1 så ock hos mig, jag är inte här för att bli omtyckt förresten utan för att edukera, är det ens ett ord? I annat fall har jag uppfunnit ännu ett! Tack för att du är med oss i Sverige och tar hand om svenskan Gubben!)

"men vad vet jag jag är ju bara en enkel bloggare som i hyllningsvisan
till cornelis jag skrev, ju längre han vart borta ju mer längtar jag
tillbaks till sverige som det såg ut då med riktiga artister och
svensk kvalité.
Jag skulle nog reagera olika olika dagar, jag kan bli nervös över
minsta ting och klara av det mest otroliga ibland, jag gör ofta det
där lilla extra och ger mig inte.
Men som sagt, vad vet jag jag sitter ju bara på kammaren och skriver
och titar ut över sjön medans gubben tar hundarna för frisk luft går
jag ut på balkongen och ser ut över sjön och fågellivet där, där har
vi en till saknad, Nils på Naturrutan på 70-talet,
för min dagliga "promenad" med tillhörande meditation (och förr ett å
annat pipstopp men som sagts förut så behövde jag gå upp i vikt vilket
lyckats med ca 10 kilo, folk trodde jag var anorexiker, nu känner de
igen mig igen)."

I love him too! Boop-op-idoo.

Be well,
LPWJ

LordParzifal sa...

Tillägg:
Gotland var inte den första ö vi besökte, när jag var mindre så åkte vi var sommar till släkt vid mörkö (också en dikt finns av det
på sidan "Håll med om skönheten...") och sedan ensamma på semster till Åland (med kanonerna mina föräldrar satt på även Gubbens föräldrar har
han sagt mig, vi har mycket gemensamt vi trots ålderskillnad men jag är 'ung' i en gammal släkt).
Och det var fascinerande att se havsvattnet för första gången så med all tång och allt så vart man ju ivrig att springa ut på den långa
bryggan liksom albatrossen i Bernard och Bianca som man nyss hade sett
då och försöka att inte halka i.
Vi satt ute och fiskade aborre i havet och fick massa fisk medans jag sjöng 'Far ända in i Hälsingland' har mor berättat (ty sådant har man
förträngt liksom att man sprang med leksaksdoktorsväska till ålderdomhemmet till sköterskornas suckar och 'patienters' förtjusning).
En annan låt jag gnolade på (och gjorde om text redan då, eller 'förbättrade' inte konstigt man sysslade med musik i tonåren senare
men man var mer orädd som barn, första text jag skrev var om Lucky Luke som hade ett fasligt sjå innan han fick törna in varje kväll, resten av ungarna jag hade band med spelande en orange plastgitarr och slagandes på trummor visste inte vad STHLM slanget törna in betydde; sova)
var Rönnerdahl och när vi åkte och fiskade vid Grönsinka invid dalgränsen så hördes det från den lilla vita folkvagnen (äldre smalare modell än Farbror Sids röda)
...Grönsinka, mandelblom, kattskit och blå viol.

Hehe
vart det ett helt "inlägg igen"!

Be well,
LPWJ

stella sweden sa...

tänker gott att du kan blogga om kommentarer även om jag vart smaaartare fräckare o hann före dig för de HÄNDER ting o mysko fjällhotell liksom dyker upp just dääär!

;