Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



lördag 8 november 2008

Philosophy v3.0: Avatar/Man Against Machine



(Fountain of Youth)
Fontana di Trevi, Roma

Avatar

För att inte tala om alla pokersites, ska inte göra reklam här men ni vet hur många som frekvent besöker dessa...
Jag var på Virtual Places från 97 innan det kommersialiserades och det var rena drömmen, du skapar en Avatar (som ju också är ett riktigt gammalt namn med betydelse) som alter ego eller din riktiga bild som Persona, gör där vad du vill, kan jobba med grafik etc Har alltså inget direkt dataspelsvärde.
Men...riktigt tidigt satt vi och spelade Schack/Backgammon och drömde om "tänk när de får poker att funka på internet"! Tog ett tag men nu har det det i ca 5 år. Antar att jag föredrar poker framför dataspel...som en slags meditation eller trans; flow ("zone").

Bara några tankar om det positiva som har varit på internet...då var det 30,000 besökare per dag nu är det nog topp 500 på dessa communities, (som i stort sett var en fri browser med all multimedia inkluderat långt före sin tid) eftersom det kostar en tusenlapp per år och jag betalar ej deras löner så många med mig försvann därifrån.
Detta var ungefär under Napsters levnadsbana och de fick ju senare också sluta...om positiva energier räknas så var det det under den fria tiden ej under den nuvarande kommersiella.

LPWJ
_________________
Lumen Mundi



Man against Machine

Ja ursäkta, jag har återigen tydligen lyckats att skriva ett långt inlägg utan att besvara huvudfrågan...
Men innan den så måste jag bara säga att dessa latex-dockor med robot "inälvor" redan omsätter miljoner dollar i USA...
Jag föredrar nog sällskap av katter eller andra djur, där finns en verklig intelligens som växer för varje år, tyvärr är nog de flesta i mänskligheten ej så intelligenta, när de tex fortfarande bråkar om Jesus existens och levnad, snart så finns väl inte Betlehem heller? påhittad plats i nån bok? Moderna människan är tragisk, sorry jag hycklar bara inte.
Huvudfrågan, det jag menade var; att det är ju enklare att tex spela poker med släkt eller vänner om man känner dom men att sitta på internet och sakta förstå hur en annan människa tänker eller deras sk själsliv är en upplevelse...som jag har lätt för, finner det roligt (vill helst att alla stannar kvar vid bordet dock och ej förlorar) det är ungefär som att se en bra film där handlingen sakta uppvecklas som den gör i vissa pärlor av filmer.
Astrala värdar: det är som jag nämnde tidigare många personas med avatars på communities och det är som att skapa en frankenstein över sig själv eller andra, allt från helt verklighetsbaserat till ett alter ego...du kan tex ej ta någon med Scwarzenegger avatar seriöst eller hur? du vet att det är en image...kan tala länge om image mm eftersom jag gjorde websidor om olika skådespelares och andras karaktärer och image; arketyper.
Summa Summarum: Det är människor bakom maskiner.
Får hoppas att intelligentian lärde sig av atombomben och att människan styr maskinerna inte tvärtom!

Som en passus från ditt andra inlägg om TM rörelsen så har jag hört att Christian Science (som tex vägrar blodtransfusioner etc därför en sekt) mediterar på en staty utanför vita huset eller kongressen vid ett givet klockslag innan läggdags.
Dalai Lama och vad han har gjort för världen (Nobels fredspris 1989) är ju väl känt och alla de miljoner av de munkbröder, som jag ser som mina bröder tillika, och all meditation kring hur man löser jordens problem och uppnår fred måste ju snart bidra så att även "mindre intelligenta"(låter jag som en misantrop igen) snart upplever samma insikt till fred!
Man kan inte lära någon någonting som måste komma inifrån, därav ordet insikt, men man måste ju alltid försöka vilket de och andra gjort i årtusenden.

Så även om det gäller fred eller något så enkelt som att en CD kommer ut med en bra känd artist och många i världen hör den samtidigt vilket bildar en våg så multipliceras nog detta med hjälp av internet mot förr även om SMS mest liknar morsekod så finns det snabbare teknikutveckling inom multimedia att tillgå...som tex makthavare räds, och försöker censurera kända artister som kritiserar krig. Vilket jag tycker är ett måste om man ska uppnå fred. Att kritisera krig och inte kriga mot krigarna. Bekämpa eld med vatten och jord! inte luft (tomt prat) inte eld (aggression som föder mer aggression)...om vi ska ta tillbaks Eden från det Gehenna de gjort det till.

LPWJ
_________________
Lumen Mundi




(Anita Ekberg)
La Dolce Vita 1960

Första delen: Filosofi och Tintin
V2.0: Tillståndet mellan vaka och sömn

Andra aktualiteter:
Stadsbofilm: Sex and the lyxproblem (flytt ut på lande', lyss' på Peps)

"Bloggkampen" (bevisar att communities funkade bättre i tidigt stadium med färre kockar)

Swartz om pp (ett parti som inte skulle behövts före millenieskiftet varken här eller i USA där poker online blev drabbat hårt av Bush bakåtsträvarn med censurluntan)

Gävles julbock återuppstånden (trodde att jag var årets julbock!? Med min avatarhyllning till den fredlige Pan(Naturguden) i nutidens självförvållade moderna kaos och allt)


Bloggar om filosofi, kultur, merlinorden, rosenkreutz, avatar, internet, communities

Intressant som att det är alldeles för mycket ointressant populistisk politik på intressant.se!

Be well,
LordParzifal
(Publicerad på Ordo Merlini et Rosae Crusis(Merlinorden) Sön 02Dec, 2007 8:24 am & Mån 03Dec, 2007 10:45 pm)

0 kommentarer:

;