Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



fredag 28 november 2008

Pippi på Bandy: Bloggubbar I:III | En Hyllning till en Trilogi Herrar i Sverige (aperitif med förrätt)




Bloggubbar I:III

Motivering: Josephzohn.
En man som delar intresset för Åsa-Nisse (som jag skrivit citat från ibland) och god film och kultur förutom ett evigt sporttjat (bandyprat) och folklivsforskning (dassologi).
Dessutom sitter han med i "styrelsen för bättre kvalitet på TV&Film" online
med mig och Baronessan mfl.


Pippi på Bandy
(För.lust.visan)

Här kommer Bandygänget
tjolahopp tjolahej tjolahoppsansa.
Här kommer vi som har pippi på bandy
ja, undrar om vi vinner idag.

Men först så ska bilen starta
snälla söta lilla kan du inte starta
Ja det blir väl att ta bussen
där alla platser är tingade så det blir å stå.
men nu ska vi spöa Villa
riktigt slå ikull villekulla Villa,
stjärnskottet vårats nya smeknamn
är Skotten Braveheart, i ansiktet sminkad vit å blå.

Jo, här kommer Josephzohn och gänget
tjolahopp tjolahej tjolahoppsansa.
Jo, här är Josephzohn och gänget
ja, vi vill se bandy varje dag.

Det var inte illa
vi fick in en tidigt, det var ingen synvilla
men bandybollen försvann i snöyran
så igen står vi i korvkön.
Men nu har bollarna blivit nya
men blåsan pallar inte ölen fyra
så när Vetlanda äntligen i krysset den lyckades styra
så kom vi springande tillbaks medans hälften var kvar i korvkön.

När får vi se riktig bandy
tjolahopp tjolahej tjolahoppsansa.
När får vi se riktigt spel igen
de' undrar vi var dag.

Spelet som vi gillar
då vi slog Boltic, SAIK och Villa
Fast nu vi fick en hörna
och alla står på pass men Josephzohn är på dass.
Bempa, Knatten och Claesson
som vi alltid ska hylla, skulle vi kunna behövt nu
Men en sak kan man i alla fall säga:
Är inte vi det så är det motståndarna som "är och köper korv".

Idag slog vi t o m Villa
tjolahopp tjolahej tjola 10-2 sansa.
Idag var det riktig bandy
Och kanske HV också vinner idag.

För här kommer Bandygänget
tjolahopp tjolahej tjolahoppsansa.
För här kommer vi som har pippi på bandy
jag vet, för jag var själv med i ett som barn.

LPWJ 27-28/11/08

-----------------------------



Bandy bonus:

Bandybollen & Josephzohn

"Bandy bandy det gillar Josephzohn
så pass mycket att han inte hittade hem en gång
för bandy bandy
det var det enda i hans sång"


LPWJ 27/11/08

Baserad på Monday, Monday av The Mamas and the Papas
(Album: If You Can Believe Your Eyes And Ears Released: 1966)

Bandy Bandy
(från Kabaré Kumlin 1987)

Spola, spola isen
Spola, spola isen
Spela, spela bandy

Bandy, bandy - det gillar jag
Bandybanan - får besök av mig varje dag
På bandymatcher, bandymatcher står jag här på post
På bandybanan oavsett klimat och blåst

Bandy, bandy - en sport så rar
Bandy, bandy - ur min portfölj tar jag en klar
På bandybanan jag blommar upp och med ens och känner mej go'
Och bandymatchen är full av män på stålklädd sko

Ingen annan sport, ingen annan sport
Ingen annan sport, ingen annan sport
Är så skön som bandy!
Vad är väl en hockeymatch? Vad är väl en hockeymatch?
Vad är väl en hockeymatch?
Bara bök och bråk i en svettig hall

Bandy, bandy - det gillar vi
Bandyklubban - ser ju ut precis som ett J
Men bandybollen, bandybollen - den ser inte vi
Så bandymatchens resultat - det går oss förbi

Ingen annan sport, ingen annan sport
Ingen annan sport, ingen annan sport
Är så skön som bandy
Vad är väl en hockeymatch? Vad är väl en hockeymatch?
Vad är väl en hockeymatch?
Bara bök och bråk i en svettig hall

Bandy, bandy - det gillar vi
Bandyklubban - ser ju ut precis som ett J
Bandybollen - ser inte vi
Så resultatet går oss förbi...
(Galenskaparna & After Shave 1987)



Bandy in the Newz:
Sportal
Sportix

Bandybloggz:
Josephzohn
(den hyllade)
Det Röda Nystanet
(Fotocred: som ofrivilligt stod för den fina bilden på det gamla nystanet högst upp)
På huvudläktar'n
(en annan bandyblogg och gubbesidorbesökare)
Bandyfru
(precis som mor alltid säger att hon var)

...annat löst folk med bandy i texten:
Mitt Liv som Jag
Fegspelaren
Vinna på Odds
Mitt Liv utan Censur!
Skivgrisen
Marcus blogg
Roker Park
Team Mjölksyra
Dubbelliv



Pippi Långstrump

Här kommer Pippi Långstrump
tjolahopp tjolahej tjolahoppsansa.
Här kommer Pippi Långstrump
ja, här kommer faktiskt jag.

Har du sett min apa
min lilla söta fina apa.
Har du sett herr Nilsson
ja, för han heter faktiskt så.
Har du sett min villa
min villa villekulla villa,
vill och vill du veta
varför villan heter så.

Jo, där bor ju Pippi Långstrump
tjolahopp tjolahej tjolahoppsansa.
Jo, där bor ju Pippi Långstrump
ja, där bor faktiskt jag.

Det är inte illa
jag har ju apa häst och villa
En kappsäck full med pengar
är ju också bra att ha.
Kom nu alla vänner
varenda kotte som jag känner
nu ska vi leva loppan
tjolahej tjolahoppsan sa.

För här kommer Pippi Långstrump....

(Astrid Lindgren/George Riedel 1969)



(Jag besökte även villa villerkulla och spelade minigolf på Gotland en bit utanför Visby med en massa fin slätmark med småbusk längs kustvägen, det är mycket busk på Gotland va Stella, ärn'te ainbusk så äre småbusk å kvinnaböske...sa jag nästan...men han har nog spelat där)
LPWJ 28/11/08

Bloggar om bandy, Pippi Långstrump, Astrid Lindgren, josephzohn, galenskaparna, humor, kultur, sport, pastisch, lyrics

Intressant som en röd golfboll på en isgolftävling på Antarctica


Be well,
LordParzifal

5 kommentarer:

josephzohn sa...

Jag är inte bara rörd, jag är skakad!!
Detta är helt enkelt Wunderlich!!
Jag sitter i detta nu och gör en CD med Easy Listeningmusik, (varuhusmusik) som vi ska ha på Nationalgalleriet under utställningen KrisXtra.
Här blandas storheter som James Last, Klaus Wunderlich, Mantovani, Herb Alpert, Baccara, Barry White ... och så kommer detta!!
Sa jag att jag nästan blir tårfylld :)

Självklart, lika självklart som det röda nystanet rullar ikväll kommer dina nyskapade bidrag att hamna i det finaste av alla lexikon ...

Styrelsegaget?
När betalas det ut???
Och hur???

LordParzifal sa...

Ja det var ju tur det då så man slipper ta ner sidan hehe
styrelsen är fiktiv men det är många som funderar på bloggarna
vart svensk tv och film tog vägen.

Du kan ju putsa bort vissa ord om det ska passa i klacken...
den här versionen är till för att läsas.
=)

Be well,
LPWJ

jansson sa...

Trevligt!

Gokväll förresten!

LordParzifal sa...

Gu'Tår eller vad man säger nuförtiden om dom spritspetsade glöggtermosarna (nu vet jag ju att alla som ser på bandy inte dricker).
Jag växte upp i en "SAIK familj" om någon nu undrar hur kulturknutten kunde veta bandykänslor så där. Men har varit halvintresserad sedan Knatten la av (då gick jag nog i 8an/9an och startade mitt första hårdrockband).
Då blomstrade grupperna häromkring mellan 85 och 97 ungefär, nu är det tillbaks på tonårsnivå igen vilket är synd.
Men den största hårdrockvågen är ju också över och kvar är kopiorna...
Var nog därför många drog sig till Hedningarna och grupper som Mynta eftersom det är bättre kvalitet musikmässigt än Hammerfallliknande sellout
band som gör saker Dio och Blind Guardian redan gjort i mitten av 80 talet.

Men jag ser matcher på TV ibland, hade förkärlek för Hammarby ett tag som många tyckte jag att de förtjänar ett guld snart, även Västerås var väl hyfsade förr med han som spelar golf nuförtiden(?)...jag gillar deras och andra lags luftpassningar, om det nu heter så, på volley emellan spelarna.
Rena New Jersey Devils målvakten lär man vara då i motståndarlagets kasse; äger Brodeaurs siffra 30 på en NJ tröja liksom en egen vit 5 med Johansson på.

Farsan som tyvärr avled förra påsken('07) och min morbror var alltid på huvudläktar'n på SAIK matcher borta som hemma, Lennart och Alf heter de om någon händelsevis sett dessa två som gått på match troligtvis så länge jag levt.

Be well,
LPWJ

stella sweden sa...

...ain U ein U andra buskar men inte nåra kvinnoböskar har jag sett till!

Gomorron klockan är 08.25

;