Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



onsdag 19 november 2008

25 Aforismer




Allt från oneliners till fyrradig text, inspirerad av dessa fnul-siffror
24 olika fnulare senaste sju dagarna.
12 trogna fnulare
kommer här sådant som jag skriver och tycker om att läsa själv.
Som ni förstår så är jag "high maintenance", en jävligt skör typ, och växer under uppmärksamhet, ignorerad sitter jag ensam i ett hörn och delar inte med mig av mina tankar...
Då öppnar vi den seriösa avdelningen i biblioteket, som också är den mest poetiska och lättlästa/skrivna.
(Vissa rader har använts som titlar som ibland överträffar innehållet, och kan därför kännas igen).

~*~

En filosofisk fråga eller en fråga om filosofi

Dumhet resulterar i okänslighet,
bufflighet och resultatlöshet

OS; Offertorium Stonehenge
(Oskulden, OS gulden, OS skulden och OS kulten)

Tidningar är manodepressiva rollercoasters;
böcker är idealist-utopiska peptalkers

Hur man löser världens problem;
se sopor som pengar och pengar som sopor

~*~

Hellre whiskeypåverkade inlägg än propagandapåverkade

Om inte alla tittade vad alla andra gjorde hade vi nått längre

Snoop Dogg har samma ansiktstyp som mig fast jag uppenbarligen är vit
här uppe i norr
och han svart i Baywatchområdet Long Beach.
Måste du slå upp det så gör det,
fördelaktligen arketyp+ansikte på google.

Lilla huset av och med Laura Ingalls
trodde väl ingen alls
att senare på USAs 90-tal hon skulle bli
ledare för skådespelarnas riksarkiv SAG?

Har du nånsin googlat ett ämne och klickat en länk
till din egen blogg...har hänt mig.

~*~

Världens fyra hörn New York, Hong Kong, Marrakesh & Jerusalem

Jesus Christ Superstar
Jag visste inte vart du var,
men inte trodde jag det var där du var
(Dedikerad till A.L.Webber)

När jag fyllde 25 så kände jag mig som 75 så det måste ju betyda att
jag fyllde 90 i somras och inte 40

Vill du se en hjärna se på mig
du får mycket gärna se på mig
(Dedikerad till Zarah Leander)

Har man nu fötts med en hjärna så måste man använda den väl

~*~

Nu för tiden tror folk att det är kulturellt att jobba på en tidning,
Cornelis skrev inte om sig själv, det var det andra som gjorde

Det är viktigt att komma ihåg när man kritiserar ett land att det är
de styrande man kritiserar och inte folket

Varför blir inte alla svavelosande helvetespredikande domedagspräster
brandmän?
(Dedikerad till Dave Allen)

Genom min kropp går svallvågor
små som stora, aldrig som en stilla sjö
de minsta av människor till de arroganta stora
alla, än vad de säga, är rädda att dö

När bekantskap blir till samförstånd som går över till genuint kamratskap
som sakta förstörs och går tillbaks till sporadisk bekantskap,
vad blir det då?
...allrahelst när man är släkt
(Dedikerad till Shirouz)

~*~

Bra böcker är tankeväckande inspirerande poetisk litteratur
Dåliga böcker inspirerade av dåliga förebilder

Tid är inte pengar; det är värt mer än pengar

Då någon får hicka, skräm dom inte, det är ännu värre när hjärtat får hicka

Bankrånare som kommer ut från fängelset och inte får något jobb blir
oftast bankrånare som sitter i fängelse och kommer ut och får inget
jobb blir...

Traderas annonser på google är roliga
skriv in vad som helst
dyrt t.ex.
så kommer det fram lite käckt i det högra hörnet
"Fynda dyrt på tradera
tradera har alltid billiga priser på dyrt"

~*~

Det här är det första jag publicerar under mitt riktiga namn, jokern LordParzifal skriver internetpoesi och prosa men hemma med pennan åker oftast en aforism ner på papperet och alla är (c) L.Patrik W.Johansson.
Det finns även fler på den här sidan under etiketten aforism såsom:
"Som ett fyllo borde skriva ner vad han får för idéer som drucken borde jag skriva ner vad jag drömmer om, och det har jag nu gjort och fyllot i drömmen påminde mig."
LPWJ 19/11/08

Aforism&Dikt i media:
DN DNII
AB
svd svdII svdIII
Folkbladet
Tidningen Kulturen
syd
sr
yle
Svenska Akademien
aforism.net
Den Blinde Argus
Aforism
Hellbom
Cavefors nr.3
WeirdScience.se

Bloggar om dikt, aforism, poesi, dikter, kultur, litteratur, författare

Intressant som en femsidig octagonkvadrant

Be well,
LordParzifal

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var mycket på en gång! Tog många genomläsningar.

/Monica

LordParzifal sa...

Ja det har du rätt i, därför trycks de bara två på varje sida i böcker
som t.ex. min aforism favorit De Darrande Löven (A.Lundkvist) eller Tranströmers (efter stroken).
Mina har jag aldrig tryckt upp men jag skrev två häften en gång 1992
när jag började med översättningar, man får alltid korta rader i
skallen man skriver ner som stödord och ibland stannar det vid det,
man behöver inte skriva mer, ibland blir det en tre sidors dikt av
stödordet. Skrivprocesser är märkliga.
Liksom plantor i trädgården som inte blommat bra på ett tag som
plötsligt sätter fart efter en regnstorm.

Ja bara den raden, där har du en aforism
"Skrivprocesser är märkliga. Liksom plantor i trädgården som inte blommat på ett tag som
plötsligt sätter fart efter en regnstorm"
No.26

=)

Be well,
LPWJ

Le Loup sa...

Tackar för den dedikationen, den aforismen är träffande och ja, jag funderar fortfarande vad det blir när den genuina kamratskapen tackat för sig och gått.
Och så nämner du Dave Allen! Han förljuvade mina tonårskvällar, för några år sedan hittade jag en video med honom, satte igång den och bävade för jag tänkte "Det kan aldrig vara så bra som jag minns."
Men det kunde det.
Thoreau sa väl någon gång att "Things never change. People do." vilket får mig att undra om varken jag eller Dave hade förändrats under alla dessa år. Det verkar som att antingen har vi det inte eller också förändrades vi i samma smak. Antingen eller.
Nåväl. Ha det gott :)

LordParzifal sa...

Ja eller så var de före sin tid helt enkelt.
Själv fick jag hans (Dave Allens) the best of DVD med på köpet då jag köpte ikapp på Ginza, det är billigt för några få men inte för en mängd som det blev. Jag äger en redan för stor filmsamling och klassisk, worldmusic , metal samling.
men eftersom så lite intressant ges ut nu så är det lättare att köpa ikapp.

jaa om nån skulle hitta till den här sidan så borde det väl vara en trädkramare som Ulvstrumpa, se bara din info:
"Planterad i mitten av Sverige, ett grenverk av åsikter, buskig humor (hmm...) trädkronan fylld av mer
eller mindre väldränerade åsikter. Rotsystemet står i musik och böcker.
Lövar (jag vet, den var dålig...) Kinky Friedman, Piraten, två pälsmonster, en gube och har ett hem invaderat av Buddhor.
Självvattnande system, blomstrar ymnigt nere på klubben ihop med en öl och goda vänner.
Siktar på att bli förklarad som fridlyst tant, av arten Ulvstrumpa Ularis."

When the jungle gets too hard youre always welcome to the woods
för att göra en oneline pastisch på GNR
Chinese democracy förresten, ja man kan ju alltid hoppas (för mina bröder buddhistmunkar som bor utomlands sedan 50-talet)

Av någon konstig, märkligt bizarr anledning fick jag "Flyg lilla
Ulvstrumpa" i skallen, istället för Sparvöga; bäst att sluta innan det blir en ny text till den.
Kanske med en annan låt någon gång.

Be well,
LPWJ

;