Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



söndag 2 november 2008

Pugh Triptyk I:III Corpus | Små Lätta Moln (Ja Dä Ä Dä)



Hyllning till Pugh och två Gotlandsomrar som var bra 1980-81

Ulf Lundell, Grymlings & Di sma
spelade så himmelskt,
så himmelskt på Gotland då.
Där var varje sommar med
Ulf Lundell, Grymlings & Di sma
undar jårdi var sommar,
så himmelsk var Gotland då.

Så kom hela Rosenbad
sedan cyklande turister
turister med keno vinster.
Du kom ändå min sommar med
nästan hela Rosenbad.
Du får en sång min sommar
du väckte min stad

Två jättar små, oh no,
har intagit gräsmattan,
invid fågeldammen.

Ulf Lundell, Grymlings & Di sma
spelade så himmelskt,
så himmelskt på Gotland då.
Där var varje sommar med
Ulf Lundell, Grymlings & Di sma
undar jårdi var sommar,
så himmelsk var Gotland då.

Ulf Elving, efter tre,
kunde alltid uppdatera alla,
med gentlemannarösten.

Så kom hela Rosenbad
sedan cyklande turister
turister med keno vinster.
Du kom ändå min sommar med
nästan hela Rosenbad.
Du får en sång min sommar
du väckte min stad
LPWJ 01/11/08





Små lätta moln
ser jag på din himmel,
din himmel som är blå.
Här är du nu min sommar med
små lätta moln.
Min kärlek har du sommar,
din himmel så blå.

Små gröna blad
ser jag på din hud
din hud i blomsterskrud.
Du kom ändå min sommar med
små gröna blad.
Du får en sång min sommar
du väckte min stad

Sommar vind, som en hind,
ta mig med, gör mig lycklig,
ge mig solen.

Små lätta moln
ser jag på din himmel,
din himmel som är blå.
Här är du nu min sommar med
små lätta moln.
Min kärlek har du sommar,
din himmel så blå.

Sommar vind, som en hind,
ta mej med, gör mej lycklig,
ge mej solen.

Små gröna blad
ser jag på din hud
din hud i blomsterskrud.
Du kom ändå min sommar med
små gröna blad.
Du får en sång min sommar
du väckte min stad

(Pugh Rogefeldt, 1969 "Ja Dä Ä Dä")

Mer minnen i korthet om Pugh på den här sidan
In Genom Skallen och ut Genom Munnen
Blogghole
bonus
Almedalshäcklar'n

Pugh Bloggz:

Klubb Atmosphere
-/+ Panda
Sexologi
Lilla Blå Bloggen

Bloggar om Pugh, Pugh Rogefeldt, musik, lyrics, Gotland, pastisch, kultur

Intressant som att sitta med benen över en kajkant

Be well,
LordParzifal

0 kommentarer:

;