Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



torsdag 10 april 2008

In Genom Skallen och ut Genom Munnen som på ett Gökur



Många skriver ner vardagssaker här, ganska gulligt, när de vaknar och skall med bussen etc
Ganska givande för någon som skriver på en pjäs att bara ta en bloggare
och göra den till karaktären för en av hans eller hennes roller...som en ofrivillig blottare...
Poeter kan leva gott i Sverige skrev bl.a. Birro för cirkus ett år
sedan, jag tror nog de kommer att kunna det åtminstone med Sverige ögon mått mätt, men som det varit nu har 90-talet varit likadant som 70-talet och det negativa i det florerar som gett näring åt politiska poeter och konstnärer som är de enda som får kulturbidrag, Ringholm såg då till att jag blev av med mitt mer liberala med ett penndrag vid samma tidpunkt som Sven Wollter (all heder åt honom) demonstrerade mot nerdragningarna vid Dramaten,
det enda som kunnat överleva i förra
decenniet var rännstenskultur som någon ny bacillkultur.



Poeter är som rappare i USA, 90% tjänar inte en spänn men är ganska bra, ungefär som boomen med hårdrockband jag var med i/om/runt, men efter några år talade bara folk om vilka som tjänade pengar som Def Leppard och svenskar som John Norum men jag och andra såg dom mer som popband.
Aldrig som riktig musik som är på ett helt annat plan som man vet är
riktig eftersom den känns som du drömmer och faller handlöst alldeles innan du vaknar, men om någon är minsta seriös i Sverige så blir de ju hånade! som tur är har vissa struntat i det från dag 1...det är deras förlust att de inte begriper annat än nöjesmusik, de kan alltid lära sig leta på det dom inte visste att dom tyckte om som alla barn måste från början.



Påminner om hetsjakten på MC-gäng som kommit till norden från USA/Canada och
Tyskland, i Tyskland vet jag att Hell's Angels gjort en skrivelse till Tant Hitler där och förklarat att det var dom som flög in över Tyskland och befriade landet med de sista planen med just Hell's Angels skrivet på dom, de avslutade alltså andra världskriget och startade klubben efter det i USA,
alla läskunniga kan se det på deras amerikanska hemsida (eller gamla
anti-Hitler, WWII dokumentärer), men tanten var väl inte läskunnig. De hade blivit stämplade som terrorhot i samma land de en gång var med om att befria.
Ganska vidrigt när man tänker efter. Dessa razzior påminner om Rave
trakasserierna på 90-talet, ingen generation får visst ha sin musik eller sin egen stil för systemet och därför struntar många yngre i samhället, inte så konstigt, för mig var det hårdrockgenerationen.
Men dessa MC-klubbsrazzior genomför de för de så kallade 1% klubbarna
(vilket betyder att 99% inte är illegala) som den mot Hell's Angels fest i ett klubbhus söderöver där en vägspärr upprättades och de tog ...en "81" (H.A. supporter) person som inte skattat för bilen. Nota: 3 millar för polisen,
rätt åt dom. Skattat för bilen - skrattat åt polisbilen.



Detta fenomen Norden där ingen får sticka ut, jag tittade på konståkningen av gammal god vana och behållningen var Björks "Bachelorette" som japanen som kom trea och slog rekord förra VM åkte avslutningsuppvisningen till. Dessa evighetsriff som jag kallade dom när jag skrev låtar mycket själv är vad musik handlar om, sedan målar hon höga toner ovanpå medans killen åker en slags Jackie Chan inspirerad ryckig dansteater av gammal tradition till.
Både modernt och urtida; starkt!

Och vad gör då Sveriges nöjesfolk, de tar upp en gammal avdankad
sångerska och låter henne framträda i TV om och om igen tills folk pratar om henne, ungefär som Sissela Kyle fenomenet,
hon var en gammal B-skådis i TV-serier alltid i skuggan av genier som
Suzanne Reuter, men när stjärnorna tackar nej får de dras med att göra B-kändisar till "stjärnor".
Jo, denna Maria Möller härmar 15 sekunder av EN av Björks sångslingor av
hennes tusentals och får applåder i nåt uselt SVT program.
Vad kan mänskan mer då? Carola? Hon som är otrolig på alla sätt.
Våran Zlatan i sångvärlden,
läs lite utländska tidningar och se vilka få svenskar man vet om. Det
är ju för det första en klar fördel att släppa sin skiva på engelska! Vad säger det till folk i branschen, stick inte upp för då sätter vi B-kändisarna att härma er...
ganska sandlådeaktigt sätt att göra TV.

Likadant behandlas Zlatan i fotboll, vi kommer aldrig att komma i närheten
av talang som han på 50 år så vi är några som uppskattar det, resten tycker jag bara synd om.
De trivs, precis som med musik, med att klaga på att det inte finns
några bra sångare/spelare på planen.
Typiskt svenskar. Allt ska ta 10 år innan det är ok att tycka om det
"efteråt". Typiskt töntar.
Det handlar om att förutse det och se vad som är på gång, vad som kan vara intressant; det är det
kultur handlar om. För att kanhända om 50 á 100 år läggas till det som kallas finkultur...
När Nirvana slog hade jag lyssnat på dom i 3 år!



Så tillbaka till skrivandet; om poeter och andra bloggare här skrev
ner och tänkte igenom texterna litegrann innan, som förr, vid skrivmaskinen, så slapp de editera så mycket, vilket ju är en himla tur att det går att göra ...för många.
Jag har aldrig förstått denna hets när de väl får en idé eller något
att jobba på varför inte arbeta igenom det ordentligt och få ett gott resultat!
Som när Carolina Gynning fick göra en ny hitlåt med Bert Karlsson och
gick in i studion med Raz (från Rob n Raz) och hörde låten - repade in den - och satte låten medans de tränade in den i studion???
Varför inte komma tillbaks efter en vecka då de haft tid att tänka
igenom den, det brukade kallas demo förr.
Så att låten fanns inspelad men folk spelade alltid in den på nytt
till själva skivan.
Geezus dessa slit och släng tider...(Jag har inte ens slängt
Snowstorms gamla vita 26" trumskinn som jag fick med mig hem efter de spelade Sommarnatt på en högsommarfest jag jobbade på som lottförsäljare som grabb, var en riktig liten tivolimänska varje sommar de kom dit "Det här var på den tiden då sådana ting fanns" för att citera Tage Danielssons "Karl Bertil Jonsson"...)
Fick även träffa Pugh Rogefeldt på nöjesfältet i en halvtimma, var som en
evighet, en positiv tidlös evighet. Stod och sålde lotter till honom och hans band och småsnackade; för när jag var yngre gillade folk att prata med mig mer än nu eftersom jag var lillgammal, nu ses jag bara som en besserwizzer. Också ett svenskt jantefenomen, bara barn får vara smarta. Det var vid tiden för "vikingskivan", senare var även Jerry Williams där med sina motorcyklar, raggarna smågarvade lite när de såg japanbågarna, "Inga Harleys?"



Eller som de nya tatueringsserierna, Miami Ink och LA Ink...kul men
ganska skrämmande.
Jag skulle aldrig leva med en tatuering som någon skissat på i 5min
och ser det som att de är så proffsiga "så jag behöver ingen mer tid".
Ja men om de tog ett par timmar hemma i lugn och ro för en speciell
tatuering så vart den ju odödlig, för DET är vad KONST handlar om.
Alla som varit med om att måla en tavla, skriva ett musikstycke som
har WOW-känsla, så att man nästan blir rörd till tårar, vet vad jag talar om. Resten är bara försök att hitta den känslan igen, men DET är vad KREATIVITET handlar om...



Be well,

LordParzifal

0 kommentarer:

;