Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



fredag 25 april 2008

Samlade kommentarer | Svinet Persson i (f)jantelandet (Marcus "the Arbetarklass Hero" Birros Blogg, Mars)



Hellre en go' o glad egoistisk mansgris än ett elakt trångsynt nationsmobbarsvin!

Hymn För Långfredag

LordParzifal - 2008-03-25 kl 11:41 :

Jag har också sett dig och bl.a. Göran Greider i TV sedan dag 1 men
jag tycker ni fokuserar på det negativa vid varje chans ni får,
använd kändisskapet till att göra det bästa av era förmågor, ska ju
också tilläggas att jag aldrig varit mycket för diskbänksrealism, har
det gemensamt med Hans Wiklund, eftersom jag haft nog av det under
min uppväxt …ta t.ex. Tage Danielsson, en enkel bondgrabb som tog
världen med humor OCH fundersamma små textpoem som fick svensson att
tänka till, jag tror risken är att du skriver bra rytmiskt och är
läsvärd men FÖR realistisk med vardagssaker, handfatet skulle kunna
ha skrivits om till enbart ett illamående av ångest med skelettet
sittande bredvid, så ordet soffa eller kök gör skillnaden mellan oss
eftersom jag aldrig använder metaforer och vardagsrealism samtidigt.
Så jag antar att det är därför du har den vänsterpublik du har och ej
fler. Tage fick både Palme och högern att tänka.

Be well,
LordParzifal

Snön Faller...

LordParzifal - 2008-03-26 kl 19:48 :

Tiggaren från Luossa, Dan Andersson var stark, också en avlägsen
släkting till mig (enda kändisen i släkten…tror jag).
Hans som andra slå-nedifrån-poeters poänger var ju ibland att vara för
stolt att ta emot allmosor och förbannad att behöva tigga, vissa av
oss lider för att vi INTE går på bidrag fast vi kanske skulle behövt
det. Ringholm skrev under ett papper och så var 25% av kulturkakan
borta för att betala deras dåliga ekonomisatsningar (vilka satsningar
förresten Estland fick bredband 2000 när vi skulle haft vårt utbyggt)
Så summa summarum tror jag inte den här regeringen är mindre sosse än
den förra snarare mer…antar ingen orkar jämföra Reinfeldt och Persson,
men VADSOMHELST är bättre än Persson, alla projekt och allt jag var
intresserad av bara försvann under hans tid med endast dansband och
barnteater kvar, så om det verkar som saker försvinner nu så måste väl
det vara enbart vissa kulturområden, råsopen kom under Perssons tid.
Och nej jag är ej M men mp.

Be well,
LordParzifal

Kampen MÅSTE Fortsätta

LordParzifal - 2008-03-27 kl 19:45 :

Jag deltar inte i samhället som andra, är så gott som 40årig eremit i
min bokhylla, men var aktiv till 25-30 i föreningar mm
men blir arg när ensamma (ofrivilligga skall sägas) mammor blir helt
stående utan pengar.

Sverige har alltid varit tre kronor.

svenska kronan
kungakronan
trädkronan

Be well,
LPWJ

LordParzifal - 2008-03-27 kl 19:49 :

ofrivilligga=ofrivilliga (denna ###### internet lag)
sorry.

Be well,
LPWJ

LordParzifal - 2008-03-28 kl 2:29 :

Därför att Sverige skrivs i sand ; )
än vilken regering som styr, låt ingen jävla myndighet styra över dig
då omyndigförklarar du dig själv! Ta reda på vad du har rätt till även
om du inte har råd med någon Silbersky.

Be well,
LordParzifal

LordParzifal - 2008-03-28 kl 5:06 :

Inbillning? Du nämner något som jag varit förbannad på i just 20 år,
jag såg S svek redan under Carlsson.
Persson var den största idioten i Sveriges historia, om vi inte haft
en statsminister hade det t.o.m. varit bättre än det han gjorde.
Sverige är fast i blockpolitik, jävla sandlåda, vi är utskrattade
utomlands pga den svenska modellen som folk var stolt över då jag
växte upp, nu har dom låtit den blivit föråldrad med feghet, med flit.
Kom ihåg att Perssons motto var att vänta och se, låt andra länder
prova och fungerar det så gör vi likadant. ja och så står vi där med
rostiga Jas.
T.o.m. i ett land som Brasilien så ser de till folkets väl, men i
Sverige skyller vi på att vi är ett i-land och antingen så är man fast
anställd eller går på socialen. Men utmärkte mr Birro och alla ni
andra … vi alla deltidare och frilansare då? Är vi ett “lyxproblem”…
Har växt upp i sosseträsket och är innerligt trött på röda fanan, dags
för nya partier…Kommunismen skulle ha fungerat om den bedrevs av
buddhister INTE kommunister. Kommunister är för maktgalna.
If you see my meaning.
Jag antar att problemet är att folk vaknat lite för sent…Norrland
vaknade tidigt och såg sveken.

Be well,
LordParzifal

LordParzifal - 2008-03-28 kl 21:36 :

Kom igen, inga schizmer i leden det är precis så ett land splittras
mitt itu, samarbeta…men så föredrar jag också regnbågsstyren.
Jag skrev en längre artikel men ur filosofisk synvinkel, kan ses här :
Essä om Rymdens och Människans Utveckling
(tar 10min att läsa dock och avskräcks inte av den atmosfär som är på
sidan…i mörkret finns ljuset)
Den inspirerades av alla kommentarer om Sverige här.

Om länkar inte är tillåtna ber jag om ursäkt på förhand.

Be well,
L Patrik W J

LordParzifal - 2008-03-29 kl 4:55 :

Ja FK ja, F*** Kämpaanda?

Själv har man ju sökt socialbidrag som vilken annan penningbehövande
mellan 18 och 28 men sista gången de försökte förödmjuka mig gick jag
därifrån för att aldrig mer komma tillbaks, och det var 1996.
Lever hellre på svartjobb o tjuvfiske ute på landsbygden om det blir
tvunget än åker in till en dryg självgod byråkrat i nån sossekommun.
Kanske bra att fler flyttar ut på landet igen.
Hade jag gått tillbaks till samma person hade risken varit att de
puffat mig över min egen gräns för våld, och jag är förvånad att det
inte händer oftare på dessa ställen.

Anders Borg är som en nutida Loke, far till både Midgårdsormen (FK)
och Fenrisulven (RB)
han har det inte lätt att balansera dessa naturkrafter som växer och
ska växa till gagn för folket. Men om de växer för mycket så de blir
till monster hotar de att sluka hela Yggdrasil,
så då försöker de sätta kedjan på ulven (justera räntan) och Oden
(Reinfeld, som ibland förklädd vistas bland folket; som Fantomen
ibland “en vanlig man”) förpassar ormen ner till en av de tre
livgivande källorna för rötterna (hepp!)
men ju mer ormen dricker och ringlar sig runt det desto mindre finns
det för trädet (sjukpenning)
…och ju mer ulven växer ju farligare blir han för folket
(utförsäljning av guldreserv för att klara utlandsskuld)…
Tills ormen blivit så stor att han i en evig (ond) cirkel biter sig
själv i svansen och till sist vettskrämd, med etter tar kål på
Asaguden Tor (Euron) men dör själv samtidigt i Ragnarök av Tors
hammare Mjölner (RBs konkurs pga luftslottet Euron).

Hoppas denna allegori belyste nåt ni grunnat över privat eller
nationellt.
Se den gärna cyniskt för det gör jag själv. Citera gärna.

Jag har funderat om du Birro någonsin träffat Greider ofta efter TV
programmen ni var med i
tidigt 90-tal, han har ju inte uttalat sig så snällt om Italien t.ex.
Jag anmälde honom för grn när han en gång gick för långt och
sa att Italien inte borde få vara med i EU.
Fast det landet är en kulturskatt!
Men det blev inget av det som vanligt. De får säga vad de vill i
nyhetsmorgonsofforna.

Be well,
L Patrik W J

Den Romantiska Drömmen

LordParzifal - 2008-03-29 kl 17:13 :

Hamnade på min lista över universella “andliga” ledare…(har MBB länk
nedanför):

Pantokrater värda en lagerkrans

“Att vara hippie är inte att fly från någonting, det är att själv
styra sitt eget liv”
Täppas Fogelberg: Nyhetsmorgon 24/03/08
* * * * *
“Jag ger aldrig upp! Jag lokaliserar problemet bara. Du vet att jag
aldrig ger upp.”
Marcus Birros Blogg 25/03/08
* * * * *
“Det är mycket rescencenternas fel att rocken inte existerar i Sverige
idag”
Ulf Lundell Nyhetsmorgon 2005
* * * * *
LordParzifal:
TF: Tack, det är skönt att höra kloka ord från en äldre hippie.
MB: “Fem Birro är fler än fyra Greider.”
UL: Bellman, Geijer, Taube, Lundell.

Med tanke på diskussionen om Romantik är du i gott sällskap av Lundell

Be well,
LPWJ

LordParzifal - 2008-03-29 kl 17:18 :

rescencenter=recensenter typo (det är noga med svenskan)

Man vill ju inte lära ut felstavningar det gör dom ju tillräckligt
i skolorna!

Be well,
LPWJ

LordParzifal - 2008-03-30 kl 0:24 :

Jag kom just på en sak…

Jag halvdissade Birro när jag skrev in mig i Svensk Poet forumet för
en månad sen, *skäms*
var nåt om SVTs sjuttitals serie, handlade om sånt som alltid ger mig
stora nojjan eftersom man växt upp i det. “Ful-tapeter och kläder och
det tillhörande eländet” tills det blev bättre sent sjuttital…
Var nog inte så farligt ändå, jag kommenterar alltid efter vilket
humör jag är på, för alltid en humörmänniska och konstnärssjäl!
Jag sa iallafall att serien om boxaren som var på turné i Norrland var
bra på 90-talet, alltid något.
Och det var ju också ett slags romantiserande, kanske skulle försöka
ge dig på en TV-serie om Idol efter TV-kamerorna släcks, när de är på
turne, inte så jävla glamoröst då helt plötsligt, med restauranger och
starkölspublik, javisst ja det är ju Nutleys avdelning! Del 757564734
av hans filmserie kom visst i veckan “Angel” Man tycker liksom man
sett både skådisarna och handlingen förut.
=P

Jag sa jag läser hellre Spirou än Birro på forumet, nu kan man väl
säga att jag läser båda. Även om jag hellre ser författarintervjuer på
TV (mer sånt, var vanligare med kultur på burken förr)

Be well,
LPWJ

LordParzifal - 2008-03-30 kl 1:04 :

Ja det var ju inte rätt Birro i familjen (var är delete knappen) men
så går det när ni är de seriösas svar på Schulmans; de mindre
sensationslystna bröderna. Vart är deras böcker och filmer?
Dags att “släcka pannlampan” och gå å lägga sig, det var ju idag det
var dagen då alla sparade ström runt om i europa i en timme.

Be well,
LPWJ

LordParzifal - 2008-03-30 kl 4:27 :

(För att sona mina natt-tabbar)
*Dikt Premiär*
—————–
Sverige

Svensken är som en fiskare som gett sig ut med bara ett drag,
tappar det, letar sen i lådan efter reserven
klagar sedan ymnigt över sin dåliga fiskedag

I landet bor det trötta mänskor som blir tröttare ju tröttare
dom får höra att dom är
om det var livligare längre inåt landet så kanske de inte blev
ännu tröttare här
ute på sitt båtgrundade fiskeskär

Gud har sin kaffepaus,
och under Hans få minuter;
pågår våra eoner av kaos.

Sverige, vi har inte nått vårt slut än.

Be well,
LPWJ

Skäms, DN

LordParzifal - 2008-03-31 kl 18:13 :

*Applåder* till inlägget, förlåter till och med att det var inslag av
det gamla vänster höger bråket. Sossarna var knappast bättre.
Skrattade faktiskt till när du frågade vad Ohly och Sahlin ska göra?
de inkompetenta fåren?
Du får nog starta en ny mitten-vänster rörelse i sverige med
kulturpersonligheter om något ska hända

Bästa hälsningar.
LPWJ

LordParzifal - 2008-03-31 kl 22:38 :

...jag bor redan ute på landet heh
men det är väsen här också men inget onödigt väsen
Jag skulle vilja bilda, inte parti, gillar inte partier men en ny
svensk stor förening med hjärnor som finns på den här bloggen,

Individualism är den enda vägen, man behöver inte ha läst Lavey för
att inse det, han var en av de snällaste människorna i världen medans
han levde men hans image var just som du sade…rå.
Individualism är inte rå, att ett sosseland som styrt 75% av ett
århundrade kan ha fuqqat upp landet så in i …jajustdet
och sedan skickar fram Sahlin som stått i skuggan bakom först Carlsson
sen Persson ist.f. den mördade Lindh.
Tankenöt…Om Persson inte varit den största gris egoisten i Sveriges
historia hade Lindh suttit som statsminister, en kvinnlig sådan, med
större livvaktsskydd och historien varit en annan.
Individualism är att först älska sig själv så att du kan älska andra,
look out for No.1…Om du själv lider som många gör i Sverige under
jantelagen så blir du jävlig för andra i o m att ditt humör är
därefter.
bara några tankar ur fågelperspektiv, jag vet att det inte är lätt att
filosofera när vardagen är grå men för ….jajustdet
Försök, de bästa filosoferna sitter i en stuga och har inte mycket…kom
att tänka på Torbjörn Säfve.
Men finns fler.

Be well,
LordParzifal
(Publicerad på Marcus Birros Blogg 25-31 Mar, 2008)

1 kommentarer:

Jörgen P Olsson sa...

Återigen har vi skrivit i synk! Du om Göran Persson och jag om Ingvar Carlsson.

Ha det jättebra!

Mvh Metropolisen JPO

;