Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



måndag 14 april 2008

Byns Kända Karaktärer : In Memoriam



In Memoriam

Byns Kända Karaktärer
(Till Minne av Ingrid Larsson och Marianne Ekman)


När man växer upp finns människor i olika generationer
som man känner igen, som ett landskap av olika sorters blommor och andra arter av växter och djur. När de sedan sakta försvinner och nya okända arter tillkommer känns vissa igen men andra inte. Jag brukade ställa cykeln hos en av dom, den andra var en symbolisk bild av det gamla Sverige med stugan invid naturen.
Naturen finns kvar men vart skall jag ställa cykeln nu?

Jag har inte ens en cykel längre.


Tänk om Åsa-Nisse inte bodde med sin Eulalia i byn där
de bodde då var bara byn kvar. Och det moderna 60-,70-och 80-talets nya villabyggen, alla med sin stil och karaktär; landgången på en påminde mig alltid om amerikanska beachvillor, man kunde riktigt se sanden utanför där de andra husen stod. Inne satt vi och drack kaffe och jag pratade med deras äldre ungar och blev skämtad med av de äldre vid kaffebordet, och hade alltid svar på tal, eller var blyg; om vartannat. Man har alltid många vänner som barn, i denna flora och fauna. Kanske inte i sin egen ålder men det finns alltid mycket folk runt omkring.

Folk försvinner som igenkännbara karaktärer i TV-serier för
att ersättas av tomhet eller oigenkännbara, alternativa människor; blir till skeenden och ytlighet som inte leder någonstans, vilket som.
Många av dessa TV-serier lägger också mycket riktigt ner.

Men när en genuin människa lägger ner som fanns där för en,
alltid inpräntad i minnesbilden av ens uppväxt... som symboliska ikoner; Arketyper i byn, så är det orättvist för alla, och alla de stunder som inte var bra i ens liv som kunde varit bättre; medans vissa var som gåvor. En enda perfekt dag för 25 år sedan är nu mer än guld värd. Kan bytas mot mer än 100 nutida tråkiga dagar. Byns kända karaktär och karaktärer är vad som gör bilden av våra liv.

Requiscat in Pace


LPW Johansson

02/04/08


Be well,
LordParzifal
(Publicerad på KingInk.se/svenskpoet 2008 forum Ons Apr 02, 2008 5:47am)

0 kommentarer:

;