Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



torsdag 17 april 2008

Tankar genom Röken från Sherlock Holmes Pipa



Ja här sitter man då som med Baskervilles Hund utanför knutarna i ett
kallt Sverige med vårsol, fast det är mopedgäng och ingen hund och
Sverige är bara kallt inombords.
Sådana här dagar blir man nästan metamorferad till Ulf Lundell,
om han någonsin skulle finna min sida så vill jag bara säga att jag
menar ingenting illa med min lilla dikt, den var en ren hyllning, naiv
sådan, men likväl en 100% tribute.



Jag har trappat ner på rökning, (har t o m bytt ut "gillar cigarr" mot
"glass" i mitt info på bloggportalen) och åt för lite även fast jag rökte
mot tandvärk och för aptit etc i början (var väl runt 1992).
Nej inga ursäkter i janteland, rena fakta, dom som vill missförstå...
fortsätt så.
Nu ligger den på bordet, den dyra engelska bulliga pipan nästan i
Sherlock Holmes stil, den är allt jag nånsin velat ha...men...förra
veckan mådde jag inte så bra, jag trodde på Dr Watsons ära att jag
skulle få hjärtattack eller stroke eller nåt redan innan 40,
sedan läser man Bodils blogg där hon bolmar på och klagar över dålig
kvalitet på cigaretter för folk röker så lite så det är svårt att få
tag i färska, använd internetshop Bodil eller cigarrummet som jag, bra blogg förresten, har 'Nefertiti i Berlin' i hyllan och Bodil (Malmsten för er som händelsevis är helt illitterata) har även hon vart på TV och läst ur böcker under min uppväxt.
Detta var på den tiden då sådana ting existerade (med Tage Danielsson
röst).



Och allt jag kunde tänka på där jag låg vid ettårsdagen av min faders
bortgång; då jag ätit för lite grönt med pasta som jag alltid brukar
äta annars och sovit för lite och oregelbundet...var...att jag har ju
inte ens läst hälften av mina böcker än!
(Plus att det ju var Kurt Cobains mysteriska döds minnesdag, 15 år
sedan nu snart...)
Skall då sägas att jag har ett antal böcker som jag samlat på mig efter
hårdrockepoken började ebba ut 1989 (fick förvisso en ny generation
band från 1999 och framåt)...så det vart mer böcker för pengarna istället.
Alla dessa reklamsnuttar om hälsa och fett-socker-salt-smaklös kost
hjälper ju direkt inte, får en att äta mer godis och röka mer bara för
att de får en att må dåligt (inte pga samvetsskäl utan av stress pga att
de beter sig som idioter) när det är bevisat att pekpinnar försämrar folks
hälsa med 25% borde de fan stämmas, och stämmas nu och stämmas hårt!



Eftersom jag började äta mer pasta o grönt igen och gick medvetet upp
3 kilo på två dagar, (jag är smal som en hinduisk man annars så det
låter mer än det är), tog jag ett stopp av min nya favorittobak ärligt
inköpt på cigarrummet China Black Whiskey för 185 SEK, ett fynd i
dessa dagar där en vanlig Hamilton tobak kostar 150 SEK för samma
mängd (50gr),
han var f ö en kund på sagda cigarrum o cigarrer i min lilla låda vad
gratisreklam dom fick nudå, skicka en cigarrlåda min väg eller hur var
det där sjuka Alex Schulman skämtet med Steffo, han (Alex) ska va glad
att de inte möts i en gränd, Steffo Törnquist är ju en trevlig prick men
fel tidpunkt för det skämtet eftersom hans vän Benson gick bort i
hjärtattack i vintras om ni minns...han var sommelier på TV4 med en
grå hårstrimma fram fast ej fyllda 40 heller.
Jag tror det är nåt i vattnet i Sverige med alla utsläpp för t o m i
u-länder o bondesamhällen så är folk friskare, denna evigt fördömda
skitiga industri!
Bort med den!



Den som är så PK att om de sitter och ser ut över havet i Kuba och
dricker sin Cuba Libre som nu kommer att betyda riktig frihet och
inget påhittat falsarium och de inte röker en cigarr med denna vy
över havet och vision om en framtid i frihet för att...ja jag vet inte
hur de inte skulle kunna...enbart för att nån sagt nåt på TV?
Det är onaturligt och en hjärntvätt där man överdriver faror medan man
säger det är ok med margarin t.ex. men inte smör?
Styrt köpsamhälle, inte nog med att vi har ett illasinnat litet slit o
släng samhälle, de jävlarna tror de kan ljuga om vad som är nyttigt
eller inte o sedan säga att faktan var fel om de har fel, vi kan alla
slå upp faktan på nätet dessa dagar, bort med byråkratasen...de är
obsoleta.



Ens själ känns aldrig så ren som bland de smutsiga och aldrig så
lortig som bland helgon.
-LordParzifal citat (5 sekunder gammalt)



Björn Gillinger är en man att lita på, han tjatade om onödiga
plastförpackningar redan på 80-talet om nån minns det. Soptunnan på
SVT är ett plagiat rätt av, men det är tydligt att kopiorna som hakar
på trender är de medelmåttiga andravågsversionerna folk vill se medan
originalen är för starka; själv lyssnar jag bara på original, om det så är
musiktrender eller miljökämpar. Original är bra och inte negativt som
det blivit i svenskan som för övrigt är helt förstörd, se en gammal
svensk långfilm och se vad orden egentligen betyder, medborgare!
(med mörk Cornelis Vreeswijk röst och ett leende)
Adieu!



Järnspikar i min lilla låda vad det blev text idag med då, jag skulle
ju inte skriva nåt idag eftersom jag gjort en del intressant alla redan
på den
här bloggen.
Kanske skulle börja jobba på nån tidning? Nah! Ring om ni behöver
skribent, översättare eller krönikör, tar t o m ledare på Aftonbladet
och DN; men censureras av ingen, så antar det är kört redan före korr
läsningen...



Be well,
LordParzifal

0 kommentarer:

;