Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



lördag 22 november 2008

Oförnöjsamheten (Exasperation)



Oförnöjsamheten breder ut sig i världen och varandet nu liksom för 10 år sedan då den här dikten skrevs...varandet existerar ändå; svensk version följer efter originalet.

Exasperation

*Dedicated to
RedSonja (GamersInn.com)


Magic is two children
a girl and a boy
Magic is love neverending
granted to humans, god's toys
Magic is everywhere
in every leaf of nature
Magic is in the willowtree
weeping in exasperation
Magic is in every ring
on the water to Stonehenge
in every little thing
to the caressing Saturn's firy ones
Magic is friendship suddenly turned to love
the instant recognition
Exasperation is a lightning striking from above
The table's turned and future's the only ignition
An old loveletter seeming new
and a new one read by you
Exasperation is the dawning of the mind
Magic is all events treating us kind
Exasperation is two children lost in the void
Magic is every trouble and toil
Overcome by the shock and aftermath of war by heart
That the endless journey never ends, never start
The forces running through me shall convince you, dear one
Still not impressed by magic of all kinds?

~~~~~290198~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~LordParzifal



Oförnöjsamheten

*Dedicated to
RedSonja (GamersInn.com)


Magi är två barn
en pojke och en flicka
Magi är kärleken den ändlösa
given människan, guds leksak
Magi finns överallt
i varje lövs naturlighet
Magi finns i pilträdet
gråtande i oförnöjsamhet
Magi är i varje ring
på vatten till Stonehenge
i varje litet ting
till de omslutande Saturnus eldiga
Magi är vänskap plötsligt kärlek i blivande
det ögonblickliga igenkännandet
Oförnöjsamheten är en blixt som slår från ovan
Bordet har vridits och framtiden är det enda flammande
Ett gammalt kärleksbrev som verkar nyskrivet
och ett nytt läst av dig i nuet
Oförnöjsamheten är gryningen av medvetandet
Magi är alla händelser som behandlar oss väl
Oförnöjsamheten är två barn borttappade i glömskans land
Magi finns överallt i bekymmer och slit och harm
Övermäktigad av chocken och från hjärtats krigs efterdyningar
Att den ändlösa resan aldrig har ett slut, aldrig en början
Krafterna som spirar inom mig skall övertyga dig, käraste idag
Fortfarande ej imponerad av magi av alla de slag?

LPWJ svensk version 22/11/08



Fler dikter översatta till svenska samt original på engelska:
Välviljan (Benevolence)
Häxan (The Witch)
Den Orientaliska Eldstaden (Oriental Fireplace)
Halvmåne en Solig Dag (Halfmoon on a Sunny Day)

Bloggar om dikt, dikter, dedikation, lyrik, naturlyrik, naturen, miljö, poesi, poetry, skapelsen

Intressant like an interesting ant

Be well,
LordParzifal

5 kommentarer:

stella sweden sa...

Jooo...det var jämmranns fina bilder på änglarna!

The Bride sa...

Vad vackert!!

LordParzifal sa...

=)
Glad att ni tycker det, det finns ju även lyrisk film (eller scenisk).
Det är svårt att översätta sig själv, men jag lägger även upp alla
originalen.

Kanske jag kan få några till att läsa de som verkligen kan...
Fröding, Dan Andersson, Hjalmar Gullberg & Ferlin igen,
såväl som de nya a la B.K.Öijer...
Själv gillar jag också Poe, Blake & TSEliot.
Jag hade hemsidor i poesicommunity på excite med bilder, försöker använda samma så långt det går, hade då även musik, Titanic var ju ny hehe
Filmen alltså, SÅ gammal är jag inte!

Be well,
LPWJ

stella sweden sa...

Hjalmar, Gustav o Nisse faller inte just nuuu i min smak...en STOR beundrare är jag av Poes dikt KORPEN...den mest suggestiva jag läst någonsinn! Så sinn-sinn-sinnlig som tru sick and sinn!

;)

LordParzifal sa...

Det finns alltid nån här och där som är i klass med Poe av Nisse, Gustav, Hjalmar och Dan...men lugn du Korpen kommer den med jag översatte den udda boken Poe's Poems en gång i tiden i nyöversättning, men gissa vad som hände ingen ville ge ut nyversioner, även fast de är seriösa och inte revyartade som de nya jag gjorde nu i månaden.

Ny vers till 'En Enkel Bloggare':
(Cornelis, En Fattig Trubadur)
"jag är en outgiven bloggare
som ogillar skiv&bokmarknaden
fast ingen bloggfantast
då de hemsidor jag ser ofta görs i all hast"

...jag var nog lite grining när jag skrev den raden å därför kom den inte med i texten till slut, även om man nu är petig webmaster så vill man ju inte uppröra sin läsekrets =P
*Lägger ner fjäderpennan*

Be well,
LordParzifal

;