Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



onsdag 26 november 2008

Samtal med Mig Själv (Filantropen&Lykantropen)




Filantropen Rödluvan: Jag ska bara skriva ett inlägg.

Lykantropen Vargen: Som ett inlägg i rabatten.

F: Nej nej, ett inlägg i debatten.

L: Men om man inte vill göra några inlägg då,
om man vill ha pålägg på mackan och är nöjd med det.

F: Jamen människor lider, du måste väl bry dig om människor som lider.

L: Jag lider, är inte jag människa kanske.

F: (Ibland funderar man).

L: Hör upp, jag lider inte av att människor lider, jag blir förbannad.

F: Bra, sätt då den energin i arbete.

L: Usch vilket ord, jag är lykantrop, vad ska jag kunna göra, sitta nattvakt på något stort halvskumt företag med pålägg av sillinlägg (sill&ägg) på mackan medans cheferna däruppe köper och säljer, gud vet vad, eller han därnere, och får pålägg på kontot i Lissabon. Troligen något med EU att göra, men vad vet jag inte, och jag bryr mig inte, en sak mindre att bli uppretad över.

F: Jamen du kan ju sitta nattvakt på ett FN kontor, lika gärna som hos några du inte känner. En riktig, så att säga, räkmacka...

L: Ingendera tänker jag sitta hos, som någon jäkla barnvakt. De kan väl leta efter sin napp själva att stoppa utflödet av pengar med och blöja utifall det flödar fel väg.

F: Du kan ju spionera på vad de gör och sedan avslöja dom och göra både mänskligheten och dig själv en god gärning.

L: Jo det skulle jag väl kunna...om det inte var jag som ägde den byggnaden som företaget ligger i samt hälften av de andra byggnaderna här i New York, jag är Trump, men jag ser ut såhär om natten, jag tycker inte ens Rödluvan är rolig längre vilket jag tyckte och roade mig med som barn mer än andra på grund utav mitt nattliga utseende.
Alla pengar jag tjänar är en kompensation för att jag aldrig kan njuta av dom efter elva på kvällarna, då blir jag en halvskum nattvakt eller driver längs gatorna, några få har försökt att råna mig men det gör de inte om, de blev bleka när jag skrek då jag hade glömt vad klockan var så blev det lite högre än jag hade tänkt mig, endast en bergsgorillesilverback kan mäta sig med mig om natten, vilket jag inte har något nöje av för inte ens den dyraste kvinna står ut med mitt utseende.

F: Jag...jag...Rödluvan har ju aktier i ditt företag.

L: Så vem är det som är din filantrop nu?

F: Du...

L: Och vem är lykantropen i mitt rike?

F: Jag...

L: Så varför sitter inte du nattvakt så ska jag se vad jag kan göra med att föra över ännu mer till välgörenhet, vad var det du hade mest samvetskval över.

F: Regnskogarna.

L: Då rycker vi alla aktier i palmoljeindustrin, jag har aldrig gillat den idén iallafall, nu har ju också hydrobilarna kommit, jag har ju alltid sagt att det ska gå att köra bil på vatten.

F: Tack.

L: Behövs inte. This is Big Business, jag förde över dom till hydrobilsindustrin i Kalifornien och skickade två prototypexemplar till Schwarzenegger.

Nästa dag föll aktiekursen på NASDAQ i botten så att palmoljeaktierna förbjöds pga osäkerhet och för stor risk och alla som hade aktier kvar i detta miljöförstörelsemonster till Rödluva och Varg vart av med alla
sina besparingar och investeringar, ty sagan förtäljer att man inte ska säga en sak och göra en annan, det kanske inte är farmor i sin klänning som är snäll mot alla på vår jord och speciellt sitt lilla barnbarn, det kanske är VARGEN!

LPWJ strax före midnatt 26/11/08



Klickbara konstverk

Inspiration:
Rödluvan och vargen
Sagan om Peter och vargen ("Don't Cry Wolf" även ett favoritverk av Prokofiev)
Grimm Brothers
Trump's the Apprentice
Gubbens stöd
Stellas N.Y.-tindrande med ögonen
Shirouz välskrivna rader (t o m i kommentarerna)
DeSade's Filosofi i Sängkammaren/Dialog mellan en Döende och en Präst
Nasdaqs fall; och uppgång med Obama vid rodret
Den nya svenska varulvstrenden med Lindqvists Låt den Rätte Komma in filmen
Negativ inspiration: det eviga röd/blå tjatet i Sverige.
Misantropiska människor som investerar i palmoljeindustrin "för det är bättre än bensin" They're devils in disguise and only after money! Avslöja alla i branschen och rädda regnskogen.
Ät upp det negativa som vargen! Huff'n'Puff and blow it away......!



Bloggar om Rödluvan och vargen, Little Red Riding Hood, Big Bad Wolf, Donald Trump, Filosofi, Lykantropi, Filantropi, Marquis DeSade, miljö, NASDAQ

Intressant som en varg som spelar en gammal farmorstant

Be well,
LordParzifal

11 kommentarer:

stella sweden sa...

Sååå vackert sååå klokt sååå flurrigt finurligt att jag blir helt bergtagen nertagen upplyft ju!

LordParzifal sa...

Jaa vart texterna tar en vet man inte, allrahelst när man skriver dom halvt sovande.

Nu går det också att klicka rödluvetavlorna

Be well,
LordParzifal

stella sweden sa...

De måste jag testa nånn gång ta lilla lappjävlen på magen i sängen o somna in U sen....vakna förvirrad U fnurra?
Vaaa har ja skrive de dääär?

;)

stella sweden sa...

Pssst...hare kommit nåra kulturella damer än?

LordParzifal sa...

Johooda en gute som kute med länklappar så blogruten puter (har hört lite ainbusk då å då)

Be well,
LPWJ

stella sweden sa...

Meeeh, men ja har ju inga gutar på min blogg ju men Grauten är en ö eller egentligen två öar med en vacker RÖÖÖD fyr staten tänker RIVA men de ska vi sätta stopp för för DÄR kan jag sova under bar himmel o kika på stjärnorna utan att va rädd för o bli rånad för kommer de en båt så hööör jag!

LordParzifal sa...

Jag läste Also sprach zarathustra som 20 åring för första gången, sedan har jag läst om den, en av de få böcker jag behövt läsa mer än en gång, och jag visste då första gången att jag inte förstod allt men att jag en gång när jag blev äldre skulle göra det, och det gjorde jag, och det var då jag blev sugen att läsa om den.
Den handlar i stora drag om en man som är på sin livsvandring och bär på ett lik och möter en hora, skulle kunna vart jesus (då folket tyckte Gud var död och han besökte de skumma kvarteren där folket bodde).
Men den handlar om makthavare och folk och kvällsmänniskor och morgonmänniskor kan man säga,
de kreativa är uppe om natten liksom makthavare medans de som utför sin plikt sköter det på "normala timmar"
pressens journalister är också uppe sent för att bevaka de riktiga makthavarna inom affärsvärlden och politiker med andra klassens makt, själv har de opinions makt enbar och kan bli rätt bittra över det.
Det går 100 kvällstidningsreportrar på en Donald Trump...
vad det gäller vad man kan åstadkomma i olika riktningar.

Varför skriver jag nu det här, jo jag analyserade poetryslam dikten efteråt, där Nattvakt inte behöver betyda yrket utan mer en spejare i mörkret om stjärnnatten, ungefär som Stella...

I flamtiden (med Robert Gustafsson som rymdforskare röst) så blir det tre roliga texter på min lilla weblog igen...folket tycktes ju gilla dom, med seriösa dikter tappar jag prenumeranter (inte för att jag räknar) men dikterna kommar att läggas upp alla dom med.
Eftersom 5% av befolkningen gillar mer seriös verskonst så är det förståeligt att det inte blir Allsång på skansen ramaskri, men jag tycker pastischer i revystil också är roliga, men på ett annat sätt.

Be well,
LordParzifal

stella sweden sa...

Nattlig kreativitet får mig att minnas då jag målade som mest så skedde de oftast me bäst resultat på natten Å andra sidan när de gäller bokläsning så har jag tagit upp Rollo May igen som jag läste o BEGREP för ca 10 år sen...det var DÅ jag målade o all kreativ förståelse går ju som tass i hand

Men nu?

Letar febriiilt efter min fina färgkladdiga målarlåda i lackat trä med troligen helt uttorkade färgtuber!

;)

Le Loup sa...

Jag har läst det här varje gång jag varit inne och jag är stum. Fasen vad du skriver bra! Ren njutning att läsa :)

LordParzifal sa...

Ja den var lite halvknepig och symbolisk så jag kände att jag behövde förklara den i kommentaren. Vargen blir ju filantrop och Rödluvan som är snäll ingår en medvetandeförändring (lykantropi betyder förändring om natten)
och samtalet utspelade sig nattetid (med mig själv, var det inte nån som sa att första tecknet på att man håller på att bli tokig är när man pratar med sig själv, "håller på och bli" säger jag då, det har jag gjort sedan barnsben för det är så man får fram meningar till texter samt från utomstående källor).

Din sida är på väg upp nu, så går det när man kommenterar snällt, takes one to know one btw, jag vet inte om den oranga kattungen på AV:n är Diesel men i annat fall så är ju båda representerade.

Be well,
LPWJ

Le Loup sa...

Heh, jag hörde å andra sidan någon säga att det bästa som finns är att prata med sig själv för då får man de svar man vill ha. :)
Jag har alltid pratat med mig själv, med mina blommor, katterna eller vad som helst som kommer i min väg. Jag skyller på min far, han har alltid gjort det och det har baske mig smittat...

Åh, jag ser att den kommit upp nu, tack! Och ja, det är Diesel på bilden. :)

;