Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



tisdag 25 november 2008

Vinter Ouvertyr



Jag får smakförnimmelser från min barndom av godis
som jag inte smakat på decennier och år;
som en junkie som blir slagen av sin, inte senaste tripp,
utan den från den sommaren då de sprang nakna i hagen bland får

Jag går där och drömmer medans andra i den moderna människohagen tittar på den förr unge enstöringen med sitt långa hår,
nu kallad tomte ibland av ungarna, på grund av sitt skägg,
som tittar tillsammans med sina föräldrar där jag går

~*~

Jag funderar ibland på att spela ut rollen och skrika något de inte begriper
"When you go back in class, kids, don't let your face get slammed by the door!"
så de verkligen fick något att tala om för sina äldre och lärare
"You know what my old teacher had hidden, don't you, deep in the vaults,
in the hole, in the floor!?"

Är man någon gång inne i storstaden med tåg in till Gevalias doftande hamn så återkommer barndomens godisland som ett oläkt kärleksfullt sår
man tittar upp mot reklamskyltarna som skall fånga mindre motståndskraftigas blickar men jag ser bortom dom med suget i själen som ej kan uppfyllas; dit inget och ingen någonsin når

~*~

Med begäret i sinnet och alla de ting runtomkring så krävs koncentration för att veta vad man egentligen begär
av livet som satt dig här, med andra som bara vill överleva precis som du, forfarande kvar i den tanken lägger du en slant i bössan på stans frälsningsarmélottakår
Kanske de fick det bäst de som hann med allt och gjorde allt de föresatte sig istället för som den konstnärssjäl du är
vänta in rätta tillfället då det för dig passat bäst, färre saker hinns då med innan du bärs ut på bår

Men nog har väl du som jag passat på och tagit tillfället i akt då livets buffé bjudits upp oftast då man minst anat det och det är livet i sin bästa egenskap i det ögonblicket, just då
Och inte tänkt på allt det negativa bland det positiva du fick i din julklappssäck av gåvor och händelser som
andra kanske skulle velat byta med och du med andra, livsöden som endast du en bråkdel av rår på

~*~

I varje traditionell annonskampanj lättklädda damer förgyller fönster, tidningar och TV-apparaters skärm men där utanför
biter Kung Bore i friskt, allt larm söka överrösta utan en tanke på hur människorna i hans land mår
Den moderna kungen måhända mer, och i högre grad, tänker på sitt folk än Vinterns naturgud Borus
och kanske det också är därför som Lucia och vackra tunna klädesplagg vid brasa nordens befolkning värmer,
öga, hjärta som lår

Du vandrar fram i nordanland och tänker tillbaka på allt godis du om jularna alltid får, gröna klubbor tillochmed av paraply
röda tomtegubbar, svartvinbärskarameller och syrliga frukter ur mormors burk från det gamla skafferiet,
som nu bringar fram en saknadens tår
De rödklädda skyltfönster med julbock, pynt och samma skönhetskavalleri som på marknaderna förr;
Tradition är glögg med smak av vinter men också en styrketår i, du ser framför dig i en vision från ljusens sken,
brasan i Maj...då det är vår!

LPWJ 25/11/08



modeakuten.se


Rothenburg * Luxembourg


Edinburgh * Duesseldorf


Frankfurt * Budapest


Prague * Cologne

Alla bilder härovan är klickbara och kan öppnas större

Santa Elf Village

"Merry Christmas, Merry Christmas, Merry Christmas, Merry Christmas

The hope that he brings, The hope that he brings, The hope that he brings, The hope that he brings

This night, We pray, Our lives, Will show

This dream, He had, Each child, Still knows

We are waiting, We have not forgotten

On this night, On this night, On this very Christmas night"

- Pachelbel's Christmas Canon

Ett av de vackraste körverk som skrivits och min favoritjullåt.

Ninjus pratar också om godis.
Baronessan om nordanvinden.
Liten Frö om fnul och fnö, jamenar jul och snö.
Monica fryser om sina tår bland jord och djur.
Bitten pratar redan julnoja, konsten ligger i att bejaka det sköna i en mad world.
Ulvstrumpa pratar Nature's Awareness, Far Out & Beautiful! *Tittar på TreeHugger länken högst upp på sidan*
My Taglines sida med recension och tips om 4 X-mases.
Gubben vid Rämens sida i kommentarsfältet går det att ta en tjuvkik på "hans" skridskovisa.
(Kommer ingå i min 'En Hyllning till en Trilogi Herrar i Sverige'...där det kan avslöjas att det handlar om sjöar, dass och nostalgi)

Bloggar om dikt, dikter, poetry, poesi, kultur, lyrik, vinter, jul, julmarknad, litteratur

Intressant som en marknad med tomtebloss överallt

Be well,
LordParzifal

8 kommentarer:

The Bride sa...

Fint skrivet!
Julen är verkligen alldeles härligt underbar men också så sorglig för dem som är ensamma och/eller olyckliga.

LordParzifal sa...

När jag skriver nytt (den där var menad att bli endast de fyra första
raderna som aforism) så går jag in för att få med allt, hur resultatet
blir när det är färdigt ser man först efteråt och finputsar så lite
som möjligt för att inte tappa rytmen (som gammal trummis gjorde jag
aldrig det).

Dessutom vill jag tacka dig och andra:
24 olika besökte
12 stammisar
Jag låg 4a nu på FNULs alldeles för korta topplista (8 sidor) efter nyligens egen sida, all is good och jahhollis.
Naturligtvis var det rekordvecka och den bästa jag haft såväl
kommentarsmässigt, som besöks- eller produktivitetsnivå.
Fortsätt så, så ska jag det med annars blir'e för bokhyllan igen
som man skriver och stoppar undan.
Nånstans mellan Dean Koontz och R.Kipling.


Be well,
LPWJ

Anonym sa...

;) Nice bajs

Le Loup sa...

Vad kan jag säga, förutom:
Klockrent! En njutning att läsa...

Anonym sa...

Här fick jag ge mig tid att noga läsa och låta tankarna fara till egen barndoms alla smaker och dofter. Sista versen är ett mästerstycke:
"Du vandrar fram i nordanland och tänker tillbaka på allt godis du om jularna alltid får, gröna klubbor tillochmed av paraply
röda tomtegubbar, svartvinbärskarameller och syrliga frukter ur mormors burk från det gamla skafferiet,
som nu bringar fram en saknadens tår
De rödklädda skyltfönster med julbock, pynt och samma skönhetskavalleri som på marknaderna förr;
Tradition är glögg med smak av vinter men också en styrketår i, du ser framför dig i en vision från ljusens sken,
brasan i Maj...då det är vår!"

Men för h-v-t-e du får aldrig mer skriva "medans" - lova! Det passar sig inte här, basta!

LordParzifal sa...

Ja vem sa att våra gratisbloggar inte har kvalitet, skämt åsido...
Jag tror jag är mer noga med översättningar, jag ska lägga upp nyversioner av bl.a. EAPoe, där är varenda ord vägt på guldvåg.

Den här var inte ens menad att bli mer än de första fyra raderna men någonting flög i mig, det känns när man ska "föda dikt" så jag skrev ner varenda rim jag kunde på år
och det blev en del som synes även en del halvrim eller Kellgrenska som jag kallar dom som är roliga att skriva.

Jag skrev den rätt i blocket online och när jag väl var framme vid de sista två rimraderna så visste jag att det inte var mycket utrymme att heja på, kanske därför jag ansträngde mig för att knyta ihop tomtesäcken............så att säga.
Det är väl tur att någon gillar att läsa och skriva svensk dikt, jag har hyllmetrar, hade redan som 20 åring, då jag fick reda på att jag nästan var släkt med Dan Andersson å det gjorde det inte sämre med poesiletandet och skrivandet.
Det gör ju du med, håller traditionen vid liv.
Nu ska jag gå och putsa bort talspråket i dikten (om det inte förstör rytmen sade den gamle trumslagaren)
Du kan ju försöka få in den sista versen i nån Dalatidning, länge sen jag publicerade något krönikemässigt eller någon vers i tidning, häromkring (AB/GD) kallar de krönika att tala om vilken väska som är lämplig till Mallorca resan nuförtiden, de har liksom givit upp alla skrivarambitioner verkar det.

Be well,
LPWJ

stella sweden sa...

- min värsta mardröm någonsin
är att aldrig kunna åka till nujork
där det glittrar o glimmar
som värst när julen o fulla
röda tomtegubbar vill att alla ska sätta sig i
deras knä o önska viska ge mig en ny litenjävlalapp!

LordParzifal sa...

Tack förresten Fröet, Shirouz och Stella, Gubben behöver jag inte tacka längre han har ju kommit att bli min andlige mecenat.
Men gör det ändå. Tack!
Stella, isbanan i NY är nog den mest filmade kring jultid...med den stora granen och skridskoåkarna, allt från Ensam Hemma filmerna till nyare. Gamla svartvita filmer med för den delen...Och Shirouz jag tror jag vet vad det är vi har gemensamt, jag tror det kan vara Lundell (såg infot) Jag hör honom överallt ibland bl.a. i Amy Diamonds "nya" julvisa på nyhetsmorgon i pianoklinket i melodin, en gammal Lundell låt, att de inte har nåt musikminne.

Be well,
LordParzifal

;