Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



onsdag 19 november 2008

Häxan



(Sexy Hex from wizardofozcostumes.com)

I svallvågorna av den oerhört ökade prenumerationssiffran samt
kursindex på besökssiffran (bättre än STHLM:s börs)
och att blogg-sensei och kollegan Gubben fick en kåserititel (som han allaredan innan hade in my book)
och lägg därmed till $32 på bloggvärdet (250 SEK det stiger ju nu med ny USA prez heh) och att de som jag gillar att läsa av de övriga bloggarna verkar ha börjat hitta hit,
fnulstammisar just nu på 9(!!!)...så kommer här en översättning av The Witch; svensk översättning följer efter originalet. Och roliga häxlänkar efter det...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~The Witch~~~~~~~~~~~~~~~~
~~
The witch plucks some candy with her long fingernail
from the bowl on her round table
watching you little child, her helping hand,
so you better not fail
or she turn you into some of the shapes the candy were made
and the reward will be not to eat one
but to be one
...of spiderleg, frogeye and venomous snake
from the craniumbowl another long black liquoricesnake on her tongue she tastes
Her icy laughter falling down piercing through
the room like hail
Do you believe this Witche's Tale?
~~
From ear to ear the tale was told
and from man to man from woman to woman from the Age's of old
the now ugly old lady from the beginning really was
in beauty standing bold
like the witches and murderers that really for the Herb's Knowledge
were stolen from us at the gallow's ends and scaffolds.
Do you believe everything you are told?
~~
The witch some candy with her long fingernail plucks
laying down in her corner watching her maiden now grown up
her helping hand, that are now two, your mate she found,
o what luck
double the speed of work and food is endless
since by magic conjured up it never stops
...of sweetest drinks, most tasteful dishes and meals,
pastries and endless cakes
from the table she is satisfied but thinks...watching that lovely tail
her only worry is that you will get a taste for it
and forever f***...
Do you believe the witch or the maiden was in most luck?
~~~~~~~~~~~~~~~5Mar99~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~LordParzifal



Häxan

Häxan plockar lite godis med sin långa fingernagel
från skålen på sitt runda bord
ser på dig lilla barn, sin hjälpande hand,
så bäst att du tar det varligt
eller så förvandlar hon dig till någon av de former
godiset var gjort
och belöningen skall bli inte att äta den utan att vara den
...av spindelben, grodöga och giftigaste orm
från kraniets skål ännu en lång svart lakritsorm uppå
sin tunga hon smakar
Hennes isiga skratt nedfallande, genomborrande rummet likt hagel
Tror du på denna Häxfabel?
~~
Från öra till öra legenden berättades vidare
och från man till man från kvinna till kvinna
alltsedan Urminnes tider
den nu fula gamla damen stod faktiskt stolt ut i
skönhetsprakt tidigare
liksom häxor och mördare som i sanning för Örters Visdom
stals från oss andra vid galjbacken och schavott.
Tror du på allting som du har hört?
~~
Häxan lite godis med sin långa fingernagel plockar
lägger sig ner i sitt hörn beskådande dig nu, sin vuxna huspiga
sin hjälpande hand, som nu är två, din partner hon fann,
åh sådan lycka
dubbelt så snabbt jobben avklaras och mat i ändlös lyx var
då den medelst magik frambringas inget någonsin fattas
...av sötaste dryck, de mest smakrika rätter och måltider,
bakverk och tårtor förutan slut
från bordet hon är tillfredsställd men tänker...
bevakande den ljuvliga ändan bar
hennes enda bekymmer är att du ska få smak för det och för evigt fnula ...
Tycker du att häxan eller pigan var den som mest tur har?
LPWJ Svensk version 19/11/08

Häxmedia:
Häxan (1922) 10/10 LPWJ points
Häxan (svensk film) 8/10 LPWJ points

Matbloggz:
Salt
Bakverk (helt (ot)roliga bagardikter)...det var faktiskt han som länkade mig först ("varning" dock för ero-material)

Häxnyheter:
vasabladet
Tidningen Kulturen
nsd
Exp
syd
msn
corren
svd
hd
AB
Ystads Allehanda
norran

Witch (International media):
Max Blumenthal-Huffington Post
The Race to Witch Mountain (movie preview)
Are You a Witch? (quiz test)
Witche's Voice inc.
Witchschool
The Worsted Witch

Häxbloggz:
Drömfångad
Blue Witch (UK)
Witch or an Angel
The Witch

"Häxa" i Bloggz:
ansiktsburk(a)
Cassie's Blogg
C (Carola isaksson)
Sara's blogg
Camillas Tankar
Cards of Maria
Blomsterkvasten
Mamma Bland Annat

Puh! Ja blir jag inte Link Pimp-medlem efter det här så vet jag inte...får väl trösta sig med Snoops nya.

Vad säger Wicca Centre i Salem (USA) om dessa nyheter kan man undra hmmmm
Ringa Stuart R. Kaplan (Weiser/Häxexpert)& Blanche Barton (Anton LaVeys änka) och fråga...
Jag kommer ihåg vilket liv det vart när Ölandshäxan fick starta eget bidrag för cirkus 10 år sedan, riktiga eller åtminstone seriösa bor ensligt och det är en livsstil som gett häxsägner liv genom alla tidsåldrar.
Telefonhäxor (eller var det teflon *smile*) som det här gäller i media nu är ÄN värre än new age-affärer med dyra stenar och tarotläsning för snabba cash!
"First time free, when you're hooked you pay!"
Om drogbranschen nu är så demoniserad varför inte fakehäxornas bransch.
Sa den gamle häxmästaren - Lord Parzifal Warlock X.

Bloggar om witch, häxa, dikt, rimvers, humor, poesi, poetry

Intressant som en fontän full med din kastade slant

Be well,
LPWJ

12 kommentarer:

Anonym sa...

Tror att vi alla har ett antal häxor som vi stött på under livets gång. Trollgubbar också för den delen. (finns maskulinformen av häxa? eller är det en ännu en ojämlikhet i genuskriget som det återstår att bekämpa?)
Och vi har säkerligen både trevliga och otrevliga eposider i dessa möten att relater till.
Jag tar detta som en utmaning... det måste få bli minst ett par historier om mina möten med häxor och hanhäxor framöver!
Svep med kvasten, min käre Lord!

LordParzifal sa...

Ja Warlock är det enda, som var ungefär som en astrolog i kungars krig, "War Lock" eller Luck som i tur med stjärntydning måhända!

Häxkarl eller trollgubbe fungerar väl, men bland skriftlärda som skriver under titeln heter det faktiskt häxdoktor (om du någonsin skulle få ett brev från Salem med den titeln så behöver du inte hicka till, de är bara snälla Wicca häxor...).
Den riktiga manliga häxan i alla kulturer är en vis man om häxan kallas klok gumma, och de visa männen är shamaner...(du pratar med en solitär shaman just nu).

Warlock (som f ö var mitt tidiga onlinenamn ParzifalWarlock; som fick en borg och slog sig ner som Conan och den riktige Parsifal gjorde "vaktande Graalen (människans kreativitet) ungefär") påminner om barrträdet Hemlock

"Tsuga, a genus of conifers originally named "hemlocks" due to a perceived similarity in the scent of the crushed foliage to that of Conium."

Det är ju fascinerande i dessa rollspelstider online (vi använde brädspel) att WoW 'world of warcraft' kommer före wikis beskrivning av den verkliga termen.
(Och en gammal kvinnlig vokalist jag lyssnade på förr kallad warlock är no.3 Hårdrock är full av missuppfattningar med bandnamn men hon är faktisk gammal musikomslagstjej, Dori Pesch (GER))

Och jag hade ju ganska rätt nu när jag kollade Oxfords:
"The Oxford English Dictionary also provides the following meanings of the word: Warlock v1 Obs. (ex. dial.) rare, also warloke: To secure (a horse) as with a fetterlock. Warlock v2: To bar against hostile invasion"

Bye for now min käre Kung Arthur ;)

Jag tror vid alla häxor att jag skriver mer i kommentarer i både mina och andras än i själva inläggen nuförtiden så skaffa LordParzifal kommentar RSS också! heh

Be well,
LPWJ

Anonym sa...

Heh, jag vet ju en liten Lord som kommer att sitta med hakan nere vid knäna någon tid under dagen imorgon :D Häxor finns på fler ställen och i fler skepnader än du tror ;)

stella sweden sa...

Jag har en häxa inom mig...o det har alla...man som kvinna...det är våra arketyper vi är styrda av om vi inte kan kontrollera eller ens är medvetna om dom....medvetenheten måste komma först...SEN kan vi själva välja om vi vill spela ut vår inre häxa, vilken kan vara effektivt i trängda situationer...

Joooo...

Anonym sa...

Du lämnar ing spår efter dig längre i min "fnul" trots att du bevisligen varit inne och kommenterat... Är du förhäxad?

stella sweden sa...

Talking to meee?

Eller var de till Lorden?

Anonym sa...

Lorden men det gäller dig med?
Är det eftersläpning i systemet eller...?

LordParzifal sa...

Haha va kul
jag har fått ett eget chatrum
like the good old days
tänk va man skrev i realtid så fingrarna glödde samtidigt som man postade nya sidor och skickade email, det busungarna kallar sms idag.

Det vet ni väl att Sverige stannar upp när snöslasket kommer så varför skulle nätet vara annorlunda...skämt åsido, tror jag det beror på (för jag har också sett det förr) att fnul registerar huvudporten där ringklockan sitter och inte när man är effektiv som jag och går direkt på länksidan.
Men jag ska försöka bättra mig och ringa på vid huvudentrén först innan jag går in till konjakskupan!

Be well,
LPWJ

stella sweden sa...

Gubben...såklart jag är förhäxad...för någon har sett till att jag tappat mitt lösenord till FNUL men jag ska hittat igen! Har fått tips av stationsvakt hur göra men har int haft tiiid än...

Anonym sa...

Lorden: Vadå olika vägar in??? Begriper inte något!!!

Anonym sa...

Usch! Hatar datorer - kan man inte ha kul ändå?

LordParzifal sa...

Jag går in på gubben.webblogg.se
då ska det synas, annars går jag direkt in på nya sidan
http://gubben.webblogg.se/2008/november/en-minnesvard-morgon.html
tror fnulen är mysko ibland om man gör så
men fnulen är fnulig idag så idag går det nog inte att ha så fnul på internet, kanske imorgon, då kanske den fnunkar igen.
Men utan datorer så kan man inte ha kul i hela Sverige samtidigt, ja det ska vara när molekylresenärerna börjar ordna sekundsnabba charter då.

Be well,
LPWJ

;