Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



måndag 17 november 2008

Gotländsk Lundellsk version av Cornelis "Agda the hen" (Hönan Agda)



...tack till Slottsträdgårdsmästaren (en av Sveriges bästa trädgårdsbloggar)
för "lånet" av den fina "Lejon på Gotland-Lundellbilden".

Till Gubben, Stella (Visby), Hönshuset för inspirationen till låtidévalet och Shirouz (Ulvstrumpa) som gav mig
vinklingen till idén genom att påminna mig hur vackra Gotlands stenstränder är om
sommaren, som på Ulf Lundells skivomslag "Kär och Galen".

(Ja så går det till när man skriver trubadurtexter till trubadurer).


Gotland, Ön med det vackra outsagda

Jag ska be att få sjunga i dur
med en visa om en trubadur
Som var gammal och utsliten
impotent och väderbiten
Öborna klagade och gnällde
för han dem ej tillfredsställde
De skrev på en petition
"Ge vår trubadur förtidspension"
sa de

Vi vill ha en trubadur med sting
den vi har han är ju ding
Saknar lust och energi
saknar allt vi är förtjusta i
Skaffa oss ny bemanning
annars fixar vi turistbrandövning
Se nu till att det sätts fart
för vi blir desperata snart

Gamle Taube fick nog och for
långt ifrån gotländska öbor
Ingen grät när han for hädan
en ny trubadur var ordnad redan
Öborna var så nyfikna på'n
men det var lång leveranstid på den
Men de fann sig i sin lott
för de väntade på nåt gott

Tänk när Lundell äntligen kom
öborna blev som galna dom
"Vilken gitarr han har! Nu höjer han den
Vilket grepp, han är nog hård den!"
Öborna flängde kring i yran
trubaduren hade bestyr han
Men som han var frisk och sund
fick var öbo en önskestund

Men - Lilla vackra "Öppna Landskap"
den blev blåst på ovansagda
Trubaduren skulle just hoppa på'n
"Öppna Landskap" läste han i ögonvrån
Men det blev ej som publiken trodde
trubaduren bara stod och glodde
Tills han plötsligt med en kaskad
slet ur ett utav sångpärmens blad

"Öppna Landskap":s blod i pulsen brände
publiken satt still men inget hände
Flera veckor efter den tragiken
var det den enda osjungna musiken
Varje dag bland alla lappar ryckte trubaduren ut ett papper
och en dag det är synd och skam
hördes "Öppna landskap" skrålas fram

"Öppna landskap" skränades av denna druckna folkhop
var gång trubaduren ett notblad tog
Och en dag blev det för mycket
Publiken svek för det inre trycket
För sorgen och kärlekskvalen
och nästa gång han kom blev den skränande folkmassan galen
Och de skrek ut i falsett
"Hörru du din jävla sprätt!"
sa de

"Nu vill vi ha ett ärligt svar
varför du dina notpapper tar
Varför nobbar du oss i ett kör
det du med de andra öborna gör?"
Lundell svarade smått generat
"Du jag älskar den passionerat
och allt ni ber om ska ni få,
men jag vill sjunga den ur minnet då"

LPWJ 17/11/08
"Precis som med havet så tar inspirationen en gungande dit den vill"


En svensk hjälte bland medborgarna

Hönan Agda


Jag ska be att få ställa upp
med en visa om en tupp,
som var gammal och utsliten,
impotent och väderbiten.
Hönsen klagade och gnällde
för han dem ej tillfredställde.
Dom skrev på en petition:
Ge vår tupp förtidspension!
sa de.

Vi vill ha en tupp med sting.
Den vi har han är ju ding,
saknar lust och energi,
saknar allt vi är förtjusta i.
Skaffa oss en ny bemanning
annars fixar vi äggstanning.
Se nu till att det sätts fart
ty vi blir desperata snart.

Gammeltuppen fick nog och for
dit där inga hönor bor.
Ingen grät när han for hädan,
en ny tupp var ordnad redan.
Hönsen var så nyfikna så, men
det var lång leveranstid på den.
Men dom fann sig i sin lott,
för dom vänta' på nåt gott.

Tänk, när tuppen äntligen kom
hönsen blev som galna dom!
Vilken kam han har - nu står den!
Vilken näbb - den e' nog hård den!
Hönsen flängde kring i yran,
tuppen hade ett bestyr, han
men som han var frisk och sund
fick vart höns en kärleksstund.

Men lilla söta hönan Agda
hon blev blåst på ovansagda.
Tuppen skulle just hoppa på'na,
Agda titta ur ögonvrårna
men det blev ej som Agda trodde.
Tuppen bara stod och glodde
tills han plötsligt med en snärt
slet en fjäder ur hennes stjärt.

Agdas blod i pulsen brände,
hon stod still, men inget hände.
Flera veckor efter den dagen
var hon den enda oskulden i hagen.
Varje dag i alla väder
ryckte tuppen ut en fjäder
och en dag - det är synd och skam
titta' Agdas rumpa fram.

Agda skämdes och grät och tjöt
var gång tuppen en fjäder snöt
och en dag blev det för mycket.
Agda svek för det inre trycket,
för sorgen och kärlekskvalen.
Nästa gång han kom, blev Agda galen
och hon skrek ut i falsett
Hörru du din jädra sprätt!
sa hon.

Nu vill jag ha ett ärligt svar
varför du mina fjädrar tar.
Varför nobbar du mig i ett kör
det du med dom andra hönsen gör.
Tuppen svarade smått generat:
Du, jag älskar dig passionerat.
Allt du ber om det skall du få
men jag vill ha dig naken då!"

(Cornelis Vreeswijk, 1969; inte illa av någon som liksom jag läste Fantomen men han gjorde det för att lära sig svenska)

"Har visor något värde? Nu när man är död?
Så länge jag sjöng dem, fick jag dagligt bröd.
Nu ger jag dom till alla och envar.
Och jag menar att: visor tillhör alleman.
Den som ej kan sjunga lyssnar på dem som kan.
Och ingen vet vem visan skrivit har.
Visst får du ärva visorna, jag lämnade dem ju kvar."
Cornelis Vreeswijk
"Preliminärt utkast till evt. funderingar kring mitt framtida testamente"



Mer Ulf Lundell på den här sidan (Dikt) Ulf Lundell
Pugh: Små Lätta Moln (Pastisch)

Ulf Lundell nyligen i media:
DN II III
HN
KVP
Nyhetsportalen

Mer Cornelis på den här sidan Mitt möte med Cornelis som grabb
Soptipplåten mm

Cornelis:
Cornelis sällskapet
Cornelis wiki
Evert Taube/Cornelis
svd
DN
syd

...vardagsversion av denna text:
pensionsålder AB
havsutfiske DN
ipred DN
ipred AB

Bloggz:
Krooks Kommentarer
Mikael Wendt bloggar
Soca Revolution Soundsystem
Christian Engström(pp)
opassande
ninjus

Bloggar om Ulf Lundell, Evert Taube, Cornelis Vreeswijk, Hönan Agda, pastisch, Gotland, musik

Intressant som en stilla havskant

Be well,
LordParzifal

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hönan Agda - vilken fullträff i visvärldens alla avseenden.

LordParzifal sa...

Ja jag har varit med i Cornelis sällskapet från och till och t o m mött honom som filmklubbsfilmande tolvåring och hans tre damer i kören.
Fred Åkerström var hem å drack kaffe med mormor en gång å hon trodde inte sina ögon.

Själv tycker jag det här är den klart bästa pastisch jag nånsin gjort och då har jag hållit på sedan 18års åldern hahaha det är roligt att vara trött och gotlandnostalgisk (var där som 12 och 13 åring på somrarna) kryddat med Cornelis visa, och va uppe dygnet runt efter att tvådagarsförkylningen släppte. Höjden vore om Lundell framförde den på riktigt som extranummer =P

Be well,
LPWJ

josephzohn sa...

Sicket jättejobb!!
Lysande!!
Tack!!

stella sweden sa...

De va en väldigt vacker hyllning till minlillajävla ö o en otroligt underbart vacker egenöversättning av den i genren absolut roligaste o mest sjungna visa någonsin du gjort vad ja veeet?

Yehhhaaaa..som lavasprutt från hell!

O de är positivt veet du!

LordParzifal sa...

Ja det är ju kul att Gubben och jag gillar samma texter

och det var kul att bandygubben tittade förbi (har säkert sett min morbror i SAIK klacken någongång, själv har jag inte frusit på match sedan slutet av 80-talet ser dock SAIK eller hammarbymatcher på TV ibland, Västerås, Vetlanda, Edsbyn...är det Boltic det gamla Boltic som har problem med ekonomin, skaffa bandykyrka så får de sponsorer heh). Det finns fler omskrivningar eller bara originaltext om herrn klickar på etiketten sångtext (ibland kommer det upp hemska hårdrocktexter men det är chanser man får ta)
=)
ja det var ju tur att jag gilla de gotländska yrvädrets lilla blogg så hon hittade min!
Jag tyckte alltid våran sjö med lutande tallar var lik Gotland när jag var liten (ska knäppa kort och lägga upp vid inhandlande av kamera, har allt utom det tekniskt sätt, och det är ju därför vi hänger vid Gubbens sida inte kan det väl va för kåserierna heh)
Jag for dit, till Gotland, med klassen i 6an sedan med familj och "bandy morbror" men då var han Jimi Hendrixmorbror och fantomenmorbror vid 13 års åldern och det var vackert, var där i drygt en vecka och var kul att se bilderna från filmen "Jack" t.ex. i verkligheten nu så filmar man ju nyhetsmorgon från gotland men de filmar aldrig mycket utanför visby, (det handlar almedals pughen om som jag länkat här ovan där de skrämmer fåglarna i den lilla dammen som fanns där) ja det var nån gång när Frithiofsson tipsade systembolaget om gotländsk grappa! Då filmade de kusten och när de åkte husbil på TV4 för att söka smultronställen på morgonen i 10(!)min.

Jag ska hålla mig til det jag är bra på tror jag, och låta de som är bäst på kåserierna sköta det =P

Om inte nån jävel blåljuger i pressen förstås, i veckan här så bombade gazafolk Israel med 10 raketer de fått från Iran och ingen säger nåt om terrorismen! ja när Israel och FN åker helikopter över Palestina för att söka efter raketgevären DÅ minsann ojar de i TV.
Se på CNN istället för censurmedia i Sverige, t o m TT censurerar bort och tar nyhetsrader ur sitt sammanhang,det är hemskt att se när man jämför efteråt hur den opartiska nyhetsuppläsaren TT vinklar efter hur "Sverige ska tycka" de styr svenssons åsikter. Men inte mig....som tur är. För det värsta är att medans nyhetsstationer världen över tävlar i att vara PK (politiskt korrekt) så lider befolkningen där 80% inte vill ha krig.
Då är det roligare med musik, ser fram emot den akustiska Lundell skivan som skall komma nu "Omaha".
Och tacksam för alla som tittar in och kommenterar här, jag ser ju att ni läser sidan, fler får gärna kommentera, på andra sidor så säger man bara ett par ord eller så, man behöver inte vara långrandig det räcker det att "långa farbrorn" är daddy Longlegs som amerikanarna kallar den långbenta husspindeln. Nä man kanske skulle skriva en dikt om en skräddare eller nåt, kan se dom hur länge som helst på naturfilmerna...med en Orre i bakgrunden!

Be well,
LPWJ

Le Loup sa...

Jag sitter här och är smått mållös, så jäkla suveränt och bra, den versionen fick mig (som har Skandinaviens värsta morgonhumör) att le som en sol, så bra! Och tack för länken. :)

LordParzifal sa...

Tack du människa med fin katt avatar (var bland de första jag såg på fnul).

Ja vad ska man säga, it takes one to know one, på allt det ovanstående du skrev.

Ibland så kommer inspirationen och det är nog därför jag hållt på med det i olika former sedan 18 års åldern och innan dess med, för det är inte alltid det är så ska gudarna och Ferlin veta! Gäller allrahelst egna texter där man är mer noga, kanske därför det funkar bättre med välkända texter där man töjer lite mer på gränserna.

Be well,
LPWJ

Le Loup sa...

Det är en av mina katter, taget när han var kattunge, nu är han 12 år och har vita strimmor i pälsen :)
Det är sant, inspirationen kommer precis när den själv vill och så nämner du Ferlin... En gammal favorit till, jag minns jag satt i bibliotekssalen när jag var tonåring och läste honom, men i andanom så vandrade jag runt i hans dikter.
Ha det gott.

Anonym sa...

Tack för titten på min blogg! Och tack för att du tipsade om den här sidan - det här var ju jättekul! Väldigt träffsäkert. Ska visa min man, som är uppvuxen på Gotland, det här!

Tänkvärt också det där med naturen som kyrka. Jag tror att vi nordbor gärna söker oss ut i skog och mark, och till vinande hav när vi behöver till styr i tillvaron. Kanske beror det på att vi är ett glest utspritt folk med mycket skog per person. Det är helt enkelt lättare att hitta en bra gran eller klippa än en kyrka många gånger.

/Monica

LordParzifal sa...

Shirouz: Ja jag har nån gammal engelsk översättning i lådan på både 'mager om bena' och 'öppna landskap' när man knåpade bellman (vilket jag f ö lade upp en post med i veckan som gick) mm på gitarr tidigt 90-tal. Men för att tala allvar, en kväll när det existerar en timme över, finns Adel präster borgare bönder att läsa, många har läst den men jag tror knappt nån kommenterat eller förstått den. 'Släkt' är som en ouvertyr till denna episka dikt i två delar.

JOD: Ja jag är lite halvsynsk vad det gäller sådana saker, förr förvånade det mig men inte längre (man från Gotland), och har haft halvkoll på vad fnularna gillar för sidor och inte så jag har trott att de flesta kanske inte gillar den här stilen så om du tittar runt finns fler med samma etiketter(sångtext,dikt,naturen,miljö mm) men också annat som jag kanske är ganska ensam om att gilla. Men det är OK.
=)
Be well,
LPWJ

;