Poesi,dikt,naturlyrik,tidlös litteratur,musik,film,TV,filosofi,översättningar

***** Kolla gärna länkarna till e-böcker; vid poeter.se finns det mesta sparat av översättningar o lyrik *****

* * * SLÄKTEKTIVEN * * *
(The Ancestor Detector)
Hjälper gärna till att leta familj/ort/namn då jag har tillgång till arkivdigitals kyrkböcker och andra källor vars skrift jag är van att tyda och finner det snabbt (men för längre undersökningar och/eller översättningar tar jag en symbolisk minimumsumma på 500-1500) kontakta mig gärna på "Släktektivbyrån" via mail lordparzifal@gmail.com
se även poeter.se/LordParzifal för översättningar och naturlyrik mm


The Rainforest Site

Gästrike Katthem

~*~ LordParzifal Est.1998 | 10 Years Online Anniversary ~*~

LordParzifal's Wicked Gestures and Avatars @ Excite.com Est.1998
LordParzifal's Woodland Journal Est.2008



söndag 10 augusti 2008

No News is Good News! (Who Wants to Hear Bad News?)



Aforism #1.

Som ett fyllo borde skriva ner vad han får för idéer
som drucken
borde jag skriva ner vad jag drömmer om, och det har jag nu gjort
och fyllot i drömmen påminde mig.

Aforism #2.

Berätta inte för någon om mig på stående fot;
vissa saker ska läsas sittande.

BAD NEWS #1.

First some good news!
Skönt med en namne som vinnare i cykel eftersom vi är det mesta namnet i Sverige, vi som kallar oss Johansson,
kan ju inte annat än tänka på Bernt 1976; och den positiva simnyheten är naturligtvis att Tessan(Therese Alshammar) är en lysande
stjärna precis som USAs Phelps på herrsidan eller som Zlatan i fotboll.
Och den negativa är att hon är den enda så lagkappen är att glömma.

BAD NEWS #2.

Han var den absolut roligaste på år och dag, när Chris Rock och Eddie Murphy liknade
Richard "komedikungen" Pryor, så liknade Bernie Mac honom mer i sättet.
Den dagen Bill Cosby och Jim Carrey samt Robin Williams inte finns längre
har riktiga komiker försvunnit från planeten om ingen yngre dyker upp
förstås, med klass...
Ingen i den populistiska tramshumorn göre sig besvär med någon show,
ingen är intresserad av dålig humor, Bernie Mac var mästare på bra
dålig smak, det är skillnaden som gör det intressant. Han gjorde en turné med Cedric the Entertainer för att par år sedan som gick på TV och var bra, annars såg jag honom första gången i Ice Cube's film Player's Club.

BAD NEWS #3.

Ja vad som händer eftersom de sitter och spottar i micken på SVT
(förstår inte varför inte Jacob Hård kan sitta själv utan dessa
amatörsopor) är att man knäpper över på eurosport och vips har de
förlorat ännu en tittare; och det är konstigt att de hävdar att alla
ser på SVT i varenda undersökning när endast TV6 gått upp 16% och alla
andra kanaler sjunker vid årsredovisningar. Se bara på allsvenskan, förra helgen var det IFK Göteborg, och nu igen och i veckan blir det Halmstad mot Helsingborg, enough said, vi får starta Norrlands Guld TV-kanal här uppe snart, jag hoppar inte på någon speciell jag hoppar på alla på en gång...så ingenting personligt, jag har Ranelid i bokhyllan men jag älskar Norrland och vill se mer av det på TV;
ska det vara så konstigt och så svårt att fatta att det behövs rättvisa i TV-världen och inte 75% icke-norrlänningar då Norrland är 75% av landet!

BAD NEWS #4.

Än vad Reinfeldt säger (t o m när han genomför röd politik de inte var kapabla att göra själva vilket är ganska lustigt) så kommer Mona Sahlin att säga tvärtom, den gamla sossetaktiken att klaga på andra men inte åstadkomma något själv fungerar inte längre, och har aldrig fungerat på mig! Vänta och se vad andra gör, är det värsta jag vet och var Sveriges motto under år även fast de flesta av oss svenskar förstod att vi behövde bredband t.ex. så väntade Sverige tills andra länder bestämt hur de skulle bygga ut och därför ligger vi efter pga byråkrater som inget kan. Pierre Schori och Sten Andersson var röda som ville och kunde men
eftersom de befann sig på K-O Feldts planhalva och inte Perssons,
så vad hände, jo deras inflytande begränsades; finns inte nog med
förakt för Göran Persson, redan från år 1, vissa behövde vänta till
efter 10 år med att välja in Reinfeldt, jag kunde gjort det redan GPs
första år! Lita aldrig på en revisor om de fick bestämma skulle inget projekt genomföras och så blev
det också i Sverige,
som jag redan såg på förhand.

BAD NEWS #5.

Här har man hyllat Loffe hela sommaren som ett ljus i Film Sveriges totala mörker just nu och så skriver de (och förhoppningsvis förstorar upp) att han blivit algförgiftad...på Stjärnorna på Slottet-inspelningarna.

BAD NEWS #6.

Håkan Hellström, enough said, Göteborgare vill ha stökiga restauranger och annat, lyssna bara på deras okontrollerat stökiga musik, den andra punkvågen med skrammel, medans STHLM föredrar finess och det är så jag gillar min huvudstad! Miljöpartist och Rojalist, Javisst!

BAD NEWS #7.

Småbrudar som Lykke Li med kändisfarsor leker Lundell och dissar Sverige
när de har baksmälla...

BAD NEWS #8.

Författare och poet död. Känd för Älskaren, själv läser jag helst
indisk lyrik men Mahmoud Darwish var en av den moderna tidens stora.

Smygantisemitism igen av Jinge, vilken är det största världshotet Israel
eller Iran; naturligtvis Iran.
Jag äter nästan (förutom svensk och orientalisk vegetarisk mat och fisk)
enbart koschertillverkad Hälsans Kök mat, som är tillverkat i
Israel ...jag var bland de första att handla det märket redan innan
de fick en nordisk bas. Kan höja rösten om att bojkotta Israel hur mycket ni vill men det är Iran som inte lyder FN och Iran som liksom Turkiet förr kommer att bli bojkottat tills de uppfyller mänskliga rättigheter som inte heller Kina gör, eller Ryssland. Kritisera Palestinska självmordsterrorister istället för Israel som försvarar sig som var man har rätt till, och land. Bara olyckligt att det i modern tid fortfarande finns religiösa krig. Urdumt.
Se till och vakna alla
vänstersympatisörer, den röda fanan är av blod och inget mer blod ska
flyta för er ideologis skull. Och era skitiga fabriker ni skyddar till
varje pris vill ni fortsätta vara en slav i istället för att ta er ur
det med alla medel.
Jo jag har nog sett era anti-Israel/antisemitistiska kommentarer och ryssvänliga anti-Carl Bildt rader, som är en av få som fattar nåt och har någonsomhelst erfarenhet av fredlig diplomati i det här landet.
Honom polisanmäler Jinge för sitt eget egos skull...
inte för svenska folkets skull,
för då hade han polisanmält Göran Persson 17 ggr för varje brott mot mänskligheten han begick! Sveriges störste Al Capone genom tiderna.

BAD NEWS #9.

...och Liza Marklund tänker jag inte ens kommentera, henne har man väl
fått i Sverige för att man irriterats av tonårsskribenter som
Linda Skugge som trodde de kunde recensera Lundell och Ranelid.
Ann-Charlotte Marteus är en tredje i den genren, endast hjärna utan hjärta: resultat lika med noll.

BAD NEWS #10.

Putin är personligt ansvarig och varnad fler gånger om av USA,
gå in och ockupera landet och välj nya ledare omedelbart bums...
folk måste se att Putin är fängslad och bortförd innan de törs, de fega
stackarna, den enda som kunde opponera sig mot Putin leder nu Red Bulls
F1-team istället för att bygga de restaurerade vägar runt Ryssland som han utlovade
men som Putinidioten stoppade. Som alltid är våra blågula grannar Ukraina starka i motgång.

Och alla ryssvänliga bloggare, och då menar jag inte folket utan
diktaturregimen, såsom Jinges web och fotoblogg, Idiot kommentarer av svenska vänsterpersoner loke, svensson mfl
(eftersom Kinas censur av OS invigningen är likhetstecken med Hitlers OS, det är ren fakta, och en värld häpnar återigen att de lever i sin låtsasvärld av censur)
t o m blogge-bloggelito i kina-tibet frågan visar regimer för
stor respekt...där de skulle ha ingen alls och fan be om ursäkt för 50 stulna år runt om för buddhistmunkar och stödja dessa för all framtid precis som kejsare gjorde förr, men kommunistledare är enbart wannabe-ledare; som tur är finns centret i Indien. Bygget hos oss i Norrland verkar ta lite längre tid än beräknat och ska nu vara färdigt inom en 3 årsperiod är det sagt. På 70-talet byggdes buddhistiska centra i bl.a. Frankrike så det är på tiden att mer än New Age metoden syns.

Fler som tycker likadant Lilla Torg Liberalerna
eller se kommentarer under dessa toppliste-politik-utspottare av blogginlägg nämnda ovan.
Kvantitet är inte kvalitet.

BAD NEWS #11.

Precis som polisen gärna godkänner reggaefestivaler men enbart för att sedan storma dem, de kommer aldrig att ha min respekt någonsin.
Det går 100,000 av era bovar i blå uniform på en Bob Marley! Tänk på vad ni kan göra för världen istället för att klaga på de som försöker sprida fredsbudskap era fascistsvin! Bara för att de röker medicinalväxter ist.f. att supa på potatistillverkade brännvinsflaskor som är godkänt enligt era svingener...
Jag föredrar fredliga människor, än vilken hudfärg, och oftast blir jag besviken på mina egna vitas åsikter...
I det här sammanhanget passar Bob Marleys Crazy Baldheads bra...snutar är ofta skins.
=)

Them crazy, them crazy -
We gonna chase those crazy
Baldheads out of town;
Chase those crazy baldheads
Out of our town.

I n I build a cabin;
I n I plant the corn;
Didnt my people before me
Slave for this country?
Now you look me with that scorn,
Then you eat up all my corn.

We gonna chase those crazy -
Chase them crazy -
Chase those crazy baldheads out of town!
---
/scat singing/
---
Build your penitentiary, we build your schools,
Brainwash education to make us the fools.
Hate is your reward for our love,
Telling us of your God above.

We gonna chase those crazy -
Chase those crazy bunkheads -
Chase those crazy baldheads out of the town!
---
/instrumental break/
---
We gonna chase those crazy -
Chase those crazy bunkheads -
Chase those crazy baldheads out of the town!

Here comes the conman
Coming with his con plan.
We wont take no bribe;
Weve got [to] stay alive.

We gonna chase those crazy -
Chase those crazy baldheads -
Chase those crazy baldheads out of the town.

BAD NEWS #12.

OS ...inget Zen inom svenska truppen, bara tre svenska kronor jag hyllar i os.
Emma Green, Alhaji Jeng och Johan Wissman

BAD NEWS #13.

Och medans jag skriver det här så avlider Isaac Hayes, förutom Jimi Hendrix och Barry White som avled för ett par år sedan, var han nog bland de första svarta låtskrivare som jag kunde lyssna hur mycket som helst på, Shaft temat vart ju senare Sportspegeltemat under hela 70-talet då svensk sport stod sig mot utlandet liksom mycket annat...nyversion 2000 av Shaft med Samuel L.Jackson.

Efterskrift:

NO NEWS IS GOOD NEWS

"The earliest version of this familiar saying was attributed to
the English King James I, who wrote in 1616,
'No newis is bettir than evill newis.' Virtually the modern saying
appeared some years later in James Howell's 'Familiar Letters'
(c. 1645) with the line, 'I am of the Italians mind that said.no news,
good news'." From "Wise Words and Wives' Tales: The Origins, Meanings
and Time-Honored Wisdom of Proverbs and Folk Sayings Olde and New" by
Stuart Flexner and Doris Flexner (Avon Books, New York, 1993).
Page 135.

I'm sure you've heard of the king's joker, or merry-man, who loved to
make puns, so much so that the king, in disgust, ordered him hanged.
But the king's vizier prevailed on him to grant the joker a reprieve.
Upon learning it, the joker immediately said, "Well, no noose is good
noose." So the king decided to hang him anyway.



Be well,
LordParzifal

2 kommentarer:

L. O. K. Ejnermark sa...

Oj vilken spektakulär argumentation, jag stödjer diktaturen, ja där fick du mig!

Men, om jag ska vara snäll så är det kanske förståeligt att du inte hinner med någon analys djupare än stratosfären då du, som det verkar, tävlat med dig själv om att hinna med så mycket nyhetslänkar som möjligt. Grattis för det!

LordParzifal sa...

Ja det var ju det som var den ironiska poängen med titeln Bad News, behöver inte vara spektakulär när det är så enkelspårigt; att det är för mycket skit i media och att folk t o m ibland är för skiten i media.
Jag har aldrig läst så många negativa nyheter som igår, bra att du fattade poängen.
Mina längre artiklar spar jag till ämnen som jag tycker om som Buddhism och annan Kultur i världen...det här är en "glokal" sida.

Be well,
LordParzifal

;